Foder till unghästar

Sv: Foder till unghästar

Jag tar analys på grovfodret och räknar ut efter det. Oftast har vi haft tillräckligt bra foder så det räcker med endast grovfoder :)

men om det behöver ges kraft...det jag är nyfiken på är främst vilket märke ni kör på

Jag använder Kraffts sortiment :) för att det säljs i princip överallt och jag "kan" deras sortiment lite utantill och vet ungefär vad som köpas in när jag ser analysen. Är nöjd hittills och tycker de har mycket att välja på.

ja, fördelen med krafft är helt klart deras tillgänglighet.

Har du, eller någon annan, bra/dåliga erfarenheter av att ge unghästar Hippo Grow alfa?

Jag använder mig av Hippo Grow Alfa till både avelsston och unghästar och till vuxna. Har fodrat med det sedan 2009 och har bara goda erfarenheter av det!
Bra värden som passar mitt grovfoder, smakligt, prisvärt och jag tycker (om än partisk) att mina hästar är himla snygga med en glansig hårrem som kommer inifrån. Unghästarna håller bra hull och växer jämnt.
Började med det efter jag köpte ett fullblod av den taniga varianten och sökte här på buke efter ett "fullblodsfoder" för att få bra hull, som var smakligt och inte kostade skjortan.
Kompletterar med lite lucern, havre, olja och mineraler beroende på individens behov.

Om jag behöver tillsätta något så kör jag Saracen, till alla.
Oftast Stamm 30, men även andra beroende vilka som passar grovfodret.

Läste på om detta, och jag är mkt positiv till det då det är låg stärkelse

Jag är enormt nöjd och imponerad. Och jag är PETIG. ;)

Tom min PSSM märr (tål absolut inte socker och stärkelse!) kan äta 1 kg Stamm 30, och hon blir jättesjuk av tex lite Krafft Muskel. Och då är Stammen inte ens det som är lägst i stärkelse, det finns ett specialfoder utvecklat för PSSM hästar (Re-Leve) men Stammen passade bättre och är jag överlycklig över att det funkar!!!

Måste tillägga, naturligtvis analyserar jag grovfodret och utgår från det.

Senast ändrad:

Analys på hö/grovfoder och utefter det kompletterar med Kvarnby Lucern, potatisprotein, betfor och vetekli (samt mineraler/vitaminer efter behov).

kl
Analys är för mig självklart.

Vill bara gardera mig om/när det är dax att börja tillsätta kraftfoder.

Och det är intressant å se hur olika alla gör :)

Vårat Varmblodssto 2 år , tränar 5 dagar i veckan ungefär får fritillgång på Hösilage ( ingen analys ) plus 1 kg groov 125 och en skvätt havre ;)
Hon är fin i päls & hull, något för rund kanske om magen men hon växer väldigt mycket just nu!

Det är väldigt ovanligt att det hö som finns att tillgå som innehåller tillräckliga proteinnivåer för växande unghästar. Se till att unghästarna får det proteiner och näringsämnen det behöver för att stärka skelettet. När hästen är färdigväxt så kan man ofta ta bort tillskottsfodret. Det finns alldeles för många hästar som är taskigt uppfödda och då är det för sent att göra något åt hållbarheten.

Min fick Krafft Groov 125 under sin uppväxt (+ mineraler osv) och var fin hela tiden! :love:

Nuförtiden ger jag gärna D&H men Krafft kommer alltid vara basen! :d

Sommartid - bete (så lång betessäsong som vädret tillåter)
Resten av året - fri tillgång till bra hösilage, plus lite krubbskrammel bestående av hemmagjord blandning inkl mineraler och enda orsaken till att de får det är att de ska gå in och stanna inne vid insläpp (de går lösa i fålla).

Det är väldigt ovanligt att det hö som finns att tillgå som innehåller tillräckliga proteinnivåer för växande unghästar.
ÄR det?
Jag har inte haft några problem att hitta tillräckligt bra grovfoder, som håller både hull och muskulatur i gott skick.

Kl

Min inackordering har ätit 3 kg granngården avel hela vintern, lite betfor o morötter upptill. Och fritt med hösilage med kvot på strax under 7. Hingst, blir två i slutet på juni.

3-åring
Granngårdens pellets - ca 1/4 ur kraffts mått
Betfor - 0,5 dl
Potatisprotein - 4 dl

Sen fri tillgång på grovfoder :)

Till Amero
Jo, det är skillnad på behov hos växande unghäst än hos vuxna hästar. Man kan inte ha samma foderstater och mer hö räcker inte för att täcka proteinbehovet hos unga. Det är många som tror att om hästen ser fin ut så är allt bra. Proteinbrist syns inte hos den unga hästen.

Till Amero
Jo, det är skillnad på behov hos växande unghäst än hos vuxna hästar. Man kan inte ha samma foderstater och mer hö räcker inte för att täcka proteinbehovet hos unga. Det är många som tror att om hästen ser fin ut så är allt bra. Proteinbrist syns inte hos den unga hästen.
jag är mycket väl medveten om den unga hästens behov (efter 20 år som uppfödare, rätt väl påläst) och jag har inte haft några problem att få tag i tillräckligt bra grovfoder för att täcka även den unga växande hästarnas behov.
(man måste inte utgå ifrån att man är den enda som har koll... :idea: )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama