Foder till unghäst

S

Supersonic_

Vad får era unghästar för foder? Har precis fått hem en 4-åring som ser ut som ett staket :o och behöver både bygga muskler och växa till sig. Skulle något tillskott som tex lusern vara bra?

Sv: Foder till unghäst

Lusern och soja skulle jag ge som extra protein tillskott. Ge hon mat lite och väldigt ofta då tar hon upp fodret bättre.. Du kan tex gå ut och ge henne lite foder då och då om dagen då du är hemma då tar hon upp näringen som bäst.

4 åringar räknas inte som unghästar i utfodringssammanhang. Börja med grovfoderanalys först.

Min 3 åring har haft svårt att hålla hull. Jag provade ge henne lucern förut men då hände inte mycket. Jag har börjat ge henne korn och då har hon blivit rund och fin :laugh: .

såg i dag när jag fodrade att hon äter en massa havre, borde du inte försöka byta till korn i stället?

Har en 3,5 åring, hon äter ett bra hö ca 9-10 kg om dagen.
ca 1 kg blöt betfor, 2 kg havre, 1,5 kg Spiller´s condition mix och olja.

Hon älskar Spiller´s fodret, innan var hon inte så sugen alls på kraftfodret, men detta måste vara verkligen smakrikt för nu är det väldigt bråttom när hon skall få mat. :D

Hippo Alfa är ett bra foder för hästar som behöver lägga på sig lite.

Min 3 åring fick i våras soja som tillskott för att ta sig i hull, tror jag gav honom för lite då det inte hjälpte så mycket nu i sommar har han fått gå på bete + 1½ kg lusern/dag pellets vilket han har tagit síg på. Så lusern tycker jag är super man behöver inte vara rädd att ge för mycket som med sojan, så hoppas jag slipper sojan i höst/vinter. Ut över det fick han då salsa müsli, nu får han korn & havre kross, sedan betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka