Foder till unghäst!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 153
I

IrishCobTinker

Min föl som är född i år ska lämna sin mamma snart. O jag undrar hur jag räknar ut en foderstat till honom? Vilka värden ska man använda?Inte samma som till vuxen häst va?
Vad rekomenderar ni för mat?

Sv: Foder till unghäst!

Man räknar utifrån förväntad vuxenvikt, ett bra grovfoder kommer du långt med. Behöver du komplettera, börja med lucern istället för stora givor kraftfoder.

hej!
Jag skulle rekommendera att du kollar upp med affären där du köper mat till din andra häst vad dem skulle kunna föreslå. Fölet behöver all näring och energi den kan få, men dock inte för mycket eftersom du inte tränar med honom. Men jag skulle ha kollat upp Grundkraft. Det är ett bra foder...

Det är alldeles för få som säljer foder som kan något om detta, jag skulle inte bry mig speciellt mycket om vad de i affären säger att jag ska använda för foder. Har hört alldeles för mycket konstigt/rent ut sagt felaktig som de sagt.

Ta hjälp av en oberoende foderrådgivare eller sakkunnig istället (alltså ingen anställd hos ett speciellt fodertillverkarföretag), om du inte vill sätta dig in i ämnet själv och lära dig, inte gjort över en natt så just i detta fall kanske lite sent!

Jag kan räkna foderstater till vuxna hästar.. men visste inte om det var samma till föl som vuxen häst. HAr ju väldigt dåligt hö, eller det har lågt smrp så man måste ju komplettera, o då tänkte jag om det var något foder som rekomenderades till föl?

Fölen kräver högre kvot på smb råprotein/MJ än vuxna hästar kvoten är beroende på hur många månader de är! De behöver också hög kvalité på proteinet!

Lucernhack är ett alternativ, men det kanske inte räcker om ditt hö är dåligt om du inte vill ge bara hack förstås, annars kan man ju få lov att ta till sojaskrå, Krafft Protein Vitafors Proteinmineral eller liknande.

Någon som vet vilken kvot dom ska ha från 6 ,månader o uppåt?

kvot g smb rp / MJ
3-4 mån=13, 5-6 mån=10, 7-12 mån=8,5,
13-18 mån=7, 19-36 mån=6,5

Första åren är oerhört viktigt för unghästen. Därför är det jätteviktigt att hästen får absolut rätt foder och mängd. Vänd dig därför till en oberoende foderrådgivare (hushållningssällskapen har i många fall foderrådgivare för häst) Det kostar lite men betyder å andra sidan en frrisk häst som inte riskerar skador på grund av felaktig foderstat.

Du kan gå in på hippocampus o räkna med deras foderstatsprogram. Då ser du vilka kvoter en fölis ska ha.
Själv använder jag mig av lusern, D&H Foal Creep Pellets samt Krafft Pluss Grön.
// Linda

när vi avande våra bebisar så fick dom fri tillgång på grovfoder med bra kvalite. sen fick dom 1 kg kraft grov om dagen och lite extra mineraler mm + betfor. dom höll sig super fina.

VArför ska jag vända mej till en foderrådgivare när jag kan räkna?

VArför ska jag vända mej till en foderrådgivare när jag kan räkna?

Frågan var ställd så att det lät som om du inte riktigt visste hur man ska räkna foderstaten. Det var därför jag rekommenderade foderrådgivare. I plancks bok finns uppgifter om hur mycket tillägg man ska ge för tillväxt. Har dock inte boken framför mig nu. Foderstatsprogrammet på hippocampus använder samma tilläggsmängder. Använd det. Enkelt och bra:)

Okey, jo jag kan, men visste bara inte vilken kvot jag skulle ha i mj/smrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka