Foder till unghäst

L

Liquid Diamond

Jag har en 10 månader gammal arabhingst som är ca. 137 cm i
manken.

När jag hämtade honom fick jag med en säck med Havens
Foalcubes, som han har fått 1,5 kg/dag av tillsammans med 1,5 kg
havre, delat på 3 fodertillfällen.

Han har nästan fri tillgång på hö som jag tycker verkar ha fin kvalite
(tyvärr inte analyserat än). Jag tippar att han äter 6-7 kg/dag
ungefär.

Nu ska jag köpa nytt kraftfoder. Jag har kollat på Gains produkter.

Det finns 3 alternativ för unghästar:

YOUNG STOCK MIX – foderblandning för ungdjur.
Kokt högenergifoder som påskyndar fölets och unghästens
utveckling. Innehåller extra tillsats av kalcium. Ger optimal tillväxt
och utveckling hos ungdjur.

Dosering: 2-3,5kg om dagen.

Eftersom han är en ung hingst är det ju inte bra att han växer för
fort, så det låter ju som att det är lite för högt energivärde i det.

YEARLING CUBES – kubpressat foder för unghästar.
Innehåller fullkornshavre med tillsats av kalcium och ger
utomordentlig tillväxt och prestanda från en månad efter
avvänjningen upp till 20 månaders ålder.

Dosering: Samma som young stock mix.

OPTI-GRO PELLETS – lågkalorifoder för avelsston och ungdjur.
Ett mycket välsmakande foder i pelletformat, vetenskapligt
sammansatt som specialfoder med högt näringsvärde men lågt
energivärde för avelsston och unghästar. Ger god kontroll över
tillväxthastigheten hos ungdjur och för övergödda ston.

Dosering: 0,75 kg dagligen.

Dom tillägger att "1 kg Opti-Gro innehåller samma mängd
mineralämnen och vitaminer som 4 kg Yearling Cubes eller Stud
Cubes"


Nu har jag lite svårt att bestämma mig, jag vill ju inte att han ska
växa för fort men jag vill ju samtidigt såklart inte att han ska få för
lite käk :p

Tips please? Vilken av Gain produkterna ska jag satsa på? Eller ska
jag välja ett helt annat foder?

:crazy:
 
Sv: Foder till unghäst

Istället för att börja titta på dyra kraftfoder skulle jag börja med att analysera höt.
 
Sv: Foder till unghäst

Jodå, det är på G. Men jag räknar med att jag kommer att behöva
ge honom kraftfoder också. Så... vilket tror ni? Själv tycker jag nog
att Opti Gro känns mest passande.
 
Sv: Foder till unghäst

Det beror givetvis på vad det är för värden i höet. Omöjligt att säga utan analys.
 
Sv: Foder till unghäst

Innan du fått analysen kan ingen svara på vilket krafftfoder som är mest passande. Så avvakta med att köpa det tills sanlysen kommit så du inte slänger ut en massa pengar i onödan.
 
Sv: Foder till unghäst

Okay. Då avvaktar vi tills analysen är klar och jag har fått svaren.
 
Sv: Foder till unghäst

Fast det ser ut som att jag måste köpa foder innan analyssvaren kommer, annars får han ju svälta. OptiGro låter väl bäst för en ung hingst? Det tyckte även uppfödaren..
 
Sv: Foder till unghäst

När skickade du in analysen då?
Den brukar man få svar på rätt snabbt. Och om du inte hinner få svar kan du ringa och höra så kan dom ev ge dig värdena per telefon om dom hunnit analysera. :idea:
 
Sv: Foder till unghäst

Har just beställt efter provemballaget som man ska skicka in provet i, så jag måste vänta på det och sedan skicka in. Sen tar det väl en vecka till eller något...

Köper väl bara en säck av fodret så att jag kan köpa nytt om det inte skulle passa till höet. Men man ska ju inte byta foder hit och dit heller...
 
Sv: Foder till unghäst

Fast Opti-Gro är attans dyrt! :o

Och kommer du verkligen upp till rätt energimängd om du ger det? Mike Casey (som säljer det) kallade det för "mineralfoder", så frågan är om du får rätt på foderstaten med bara Opti-Gro och hö.

Fast detta var bara en fundering utan att ha räknat på det ...
 
Sv: Foder till unghäst

...och havre? Jag måste lösa detta på nått sätt... :confused:
Måste ju ha mat till honom innan den jag har nu är slut. Vad göra då?
 
Sv: Foder till unghäst

Men hästen äter ju mat...den äter ju grovfoder så inte svälter väl den ihjäl tills analysen dyker upp ???
 
Sv: Foder till unghäst

Mitt förslag är att vänta till analyssvaren kommer och undertiden ge hö och havre. Har du kvar av foalcubes så dra ner på givan så räcker det längre. Det är bättre att göra ett foderbyte än att först chansa med ett foder och sedan behöva byta igen.
Eller så köper du en ny säck Havens foalcubes och fodrar vidare tills du vet vad höet innehåller.
// Linda
 
Sv: Foder till unghäst

Nej, han svälter inte ihjäl, men eftersom han får 3 kg kraftfoder nu, och har ändå lite svårt att hålla hullet (arab + kallt väder) så skulle det inte kännas så bra att inte ge något kraftfoder alls i en vecka eller två...

Havens Foalcubes finns tyvärr inte i Sverige (vad jag vet?) och finns det så är det nog väldigt långt bort härifrån, bättre att köpa något som finns närmare.

Har ni något tips på annat foder till unghästar? Tittade på Gains produkter för att jag tyckte dom såg bra ut men det kanske är alldelens för "oprisvärt"?
 
Sv: Foder till unghäst

Liquid Diamond skrev:
Har just beställt efter provemballaget som man ska skicka in provet i, så jag måste vänta på det och sedan skicka in. Sen tar det väl en vecka till eller något...

Köper väl bara en säck av fodret så att jag kan köpa nytt om det inte skulle passa till höet. Men man ska ju inte byta foder hit och dit heller...

Du behöver inte vänta på emballaget, du kan skicka i eget emballage imorgon.
 
Sv: Foder till unghäst

Innan du bestämmer dig för att ge något av fodren du har på förslag tycker jag du ska kolla på MINERALINNEHÅLLET. Och så jämför du det med ett svenskproducerat foder, t ex Krafft Pluss Grön. :angel:

Jag hade rejält höga mineralvärden i höet när min arabdam var liten och det blev för mkt mineral med Krafft Breed. SÅ jag sökte bland de utländska fodren för att hitta ett som var jmfbart i SRP och MJ men lägre mineral, och t ex Gains, Spillers etc låg väldans lågt i mineral.

Dock var de för orprisvärda så det blev Krafft Breed (heter nu Krafft Pluss Grön).

Men som sagt, köp inget förrän analysen har kommit. Vill du ge ngt ändå, så köp en säck lucern.
 
Sv: Foder till unghäst

Varför inte korn och havre?? det har funkat i alla tider varför skulle inte det funka ?? :confused:
Min unghäst har fått krafft innan jag fick henne nu går hon på sågåttsom fri tillgång på hösilage, korn och havre och har aldrig varit snyggare!! :D
 
Sv: Foder till unghäst

Jo, det är ju klart att det borde funka. Det man är lite rädd för är väl att gå miste om något - mineraler, vitaminer... I don't know...
Är så J*KLA dålig på det här med foder. Min gamla häst har bara ätit hö, betfor, lite krafft och lite havre så länge som jag har haft honom (enkelt!) och nu när jag har en unghäst är jag orolig för att jag ska felutfodra...
Det känns ju som att det är mycket viktigare med rätt foder till en ung häst som växer. Han ska få i sig rätt protein, energi, mineraler, vitaminer o.s.v.

Men jag förstår ju att han inte dör om han inte får samma mängd/sort kraftfoder tills svaren kommer :crazy:
 
Sv: Foder till unghäst

Ska följa ditt råd, kolla på mineralvärdena och vänta tills höanalysen har kommit och därefter bestämma vad som blir bäst.

Lucern var ju en bra idé ;)
 
Sv: Foder till unghäst

Twist skrev:
Varför inte korn och havre?? det har funkat i alla tider varför skulle inte det funka ?? :confused:
Min unghäst har fått krafft innan jag fick henne nu går hon på sågåttsom fri tillgång på hösilage, korn och havre och har aldrig varit snyggare!! :D

Korn och havre fungerar bra OM du har ett hö med tillräckligt höga värden för att det ska räcka med bara korn och havre vid sidan. Det är fler som INTE har sådant hö än de som har det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp