Foder till tjockis(ar).

Vita_N_6520

Trådstartare
Vilket torrfoder är bäst att ge till överviktiga katter som behöver gå mer i vikt?
Det behöver vara ett foder som man kan ge relativt stor mängd av då två av kissarna hetsäter om de blir hungriga..

De har fri tillgång på "vanligt" foder nu och står ganska stilla i vikten, men jag vill ha ett foder som får ner dem lite.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Ett bantningsfoder - Hills r/d eller RC Satiety. Det bästa är ju även att portionera maten. Ge lite och ofta. Att katter ska äta ofta behöver inte betyda att de ska få fri tillgång.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Har du möjlighet att ge ofta så rekommenderar jag blötmat, förslagsvis Mjau eller Bozita. Ofta är det spannmålet i torrfodren som gör katterna feta, får man bort det så är det enklare att få ner dom i vikt.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Blötmat!

Jag har bantat ett par katter med bantningsfoder, resultat; hungriga katter med kass päls. Med blötmat kan de äta sig ordentligt mätta och tappar inte kondition på samma sätt. Min tjockis idag får några korn torrfoder i sin aktivitetssnurra som sysselsättning, och har fri tillgång på blötmat.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Om det måste vara torrfoder skulle jag säga Hill's m/d. Det är utformat för viktminskning samt för katter med diabetes. Det innehåller mycket protein och "lite" kolhydrater (för att vara torrfoder) vilket är den mest effektiva sammansättningen för viktminskning hos katt. Finns andra torrfoder med liknande sammansättning men en del av dem innehåller mycket bös (örter, frukt, alger osv.) vilket jag inte är så förtjust i.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Nu svarar jag. Men Bozita är den som sägs vara bäst, på livsmedelsaffären finns Mjau, Pussi och Whiskas mmm som är okej med. Det ska inte vara spannmål i och jag försöker hitta utan natriumnitrit.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Då ska jag baskemig beställa hem det. Dimma har gått på Hills bantningsfoder och hon gick ner under en period men nu har hon pallnitat igen, så det är dags att testa något nytt. Tack!
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Det kan inte bli värre. Jag förstår inte hur hon kan anta formen av en sumobrottare medan Isola står still i vikt. Man tycker ju att om hon äter upp Isolas ranson borde Isola gå ner i vikt, men det gör hon inte.

Aja, det är bara att nöta på!
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Ja, att banta katter är svårt. att banta med torrfoder tycker jag känns sådär, dom får så himla lite mat ju! Men jag vet inte säkert hur det funkar med blötmaten. Lilltjejen jag har får mer eller mindre fri tillgång på blötmat, men hon är ju bara 15 v också.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Det har funkat bra mättnadsmässigt med torrfodret de fått hittills, hon är bra på att säga till när hon är hungrig. :p Men vikten har som sagt stannat och jag vill inte ge ännu mindre för då kommer hon med all säkerhet börja knorra. Nog för att jag är kallhjärtad nog att ignorera henne om det är vad som krävs, men tänkte iaf försöka med blötmat först.
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

*bumpar den här tråden*

Har fått hem maten (Bozita blötfoder) och katterna verkar gilla den (till och med Isola, tjoho!), men hur doserar jag? En förpackning är 370 gram, 83% vatten. Hur mycket ska kräken ha? Tjockisen väger runt 5 kg och den normalstora väger runt 4 kg. Hilfe, liksom! :D
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

När jag ger enbart blötmat har jag fri tillgång, dvs jag lägger upp så mycket att de äter upp det plus lite till. Efter ett tag ställer de in sig så att de äter sig mätta utan att överäta (något jag aldrig lyckats med när jag gett torrfoder).
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Tänkte bara informera om att mina kräk har nu ätit Bozita i en månad och - hör och häpna - tjockisen börjar krympa! Även Isola har tappat lite, vilket inte skadar på något sätt bara hon bromsar in snart. De verkar faktiskt överlag mer nöjda då det bland annat tigger mindre än tidigare. :bump:
 
Sv: Foder till tjockis(ar).

Ja, jag hoppas det håller i sig och jag får ner Dimma på en hälsosam vikt. Hon har balanserat farligt nära diabetesgränsen i typ två år, bara ren tur att hon klarat sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp