Foder till stillastående häst...

K

klabbarparn

Vad kan man ge för kraftfoder till ett svårfött fullblod som måste stå i sjukhage en period framöver, och därför inte får bli för pigg, men däremot behöver lägga på sej lite...

(Han har gräs i sjukhagen, då den flyttas varje dag, och på nätterna står han inne och äter hö. Utöver det får han bara 5 dl Krafft Protein.
Jag skulle vilja ge mer kraftfoder tex lusern, men jag vill inte att han ska bli för pigg, för han måste hålla sej stilla p.g.a sin skada. (kotledsinflammation)

Sv: Foder till stillastående häst...

Jag hade gett så mycket lusern som hästen äter....

Du måste ju ge så mycket mat hästen behöver för att täcka behovet. Lusern är inget kraftfoder, men det tillför naturligtvis lite energi - det gör alla foder! Men huruvida hästen blir piggare av det är en annan femma.
Jag brukar envist hävda att en pigg häst är en pigg häst oavsett vad den äter och detsamma med en lat... (bortsett från de hästar som inte tål havre utan blir kollriga i huvudet av det - men det handlar ju inte om pigghet)

Jag hade gett så mycket lusern som hästen äter....

Du måste ju ge så mycket mat hästen behöver för att täcka behovet. Lusern är inget kraftfoder, men det tillför naturligtvis lite energi - det gör alla foder! Men huruvida hästen blir piggare av det är en annan femma.
Jag brukar envist hävda att en pigg häst är en pigg häst oavsett vad den äter och detsamma med en lat... (bortsett från de hästar som inte tål havre utan blir kollriga i huvudet av det - men det handlar ju inte om pigghet)
Tror du det är nån fara att det blir för mycket protein, när han fortfarande går på gräs? Skulle du ha gett bara lusern o inget Krafft Protein, eller båda?
Jag gav honom lusern i våras o det funkade kanon,han la på sej jättebra, men det är just detdär med gräset jag är orolig för...

Krafft Rehab! Framtaget för just sånna hästar som din.

Det åt mitt fullblod förra året.

Ett specialfoder för hästar som rör sig mindre än normalt på grund av t.ex. skada, konvalescens eller behandling. Fungerar också utmärkt som basfoder för seniorhästar. KRAFFT REHAB har tagits fram i samarbete mellan Regiondjursjukhuset i Helsingborg och våra foderexperter.

Hestekraft som jag vet används av otroligt många kliniker till rehabhästar, dels för att de inte ska bli stirriga och inte tappa så mycket av kropp och muskler efter te x en OP.

Tror du det är nån fara att det blir för mycket protein, när han fortfarande går på gräs? Skulle du ha gett bara lusern o inget Krafft Protein, eller båda?
Jag gav honom lusern i våras o det funkade kanon,han la på sej jättebra, men det är just detdär med gräset jag är orolig för...
OM proteinöverskott orsakas av att grovfodret är proteinrikt så är det inte farligt.
Läs den här tråden så får du det bra förklarat för dig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 861
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka