Foder till shettisar

just nu får mina gå med munkorg på dagarna och äter gräs och lite halm för syns skull att tugga på, på natten.

till vintern ska de få fri tillgång till halm i lösdriften, sedan beroende hur kallt det är olika mängd hö tre gånger om dagen. kan få lite betfor nån gång ibland om de inte ätit upp mineralerna så de slinker ner oxå. har två ganska stora shettisar ca 108cm.

Min shettis får ca 4-5 kg hö om dagen (näringsfattigt), 1 dl müsli (minns tyvärr inte sorten), 1 dl havre/kornkross och mineraler. Hon har som tur är aldrig haft några fångkänningar men jag försöker röra på henne så ofta jag kan under betesperioden. Vi har inget gräs i hagen men nu när de ska börja beta kommer jag såklart dra ner. Hon brukar få 1 kg till natten när de betar men står på stall och såklart inga tillskott på betet.

Hon är ca 105 hög och 6 år, tränas 3 ggr i veckan ungefär. Lite rund om magen men väldigt pigg och kondisen är på väg spikrakt uppåt :)

Jag har en som är 94 cm, ger henne ca 7 kg hö just nu, och någon näve krubbskrammel. Tycker hon är i riktigt bra form, rids rätt mkt.
Fnulade lite mest bara, fick höra att jag gav henne alldeles för mkt mat.

Har även två minisar, 82 och 78 cm, de är rundare, men går mkt mindre, och får 4 kg hö var om dagen. Den ena har haft fång.

Mina har haft fritt på hö/hösilage sedan i slutet av februari, även halm sedan i mars. Gräset började komma i mars också så de har gått och pillat med det sedan dess. Nu äter de bara gräs, går ute dygnet runt. De får mycket motion, samt rör på sig mycket i hagen. De äter inte heller konstant ute :) Den ena har jag gett extra lucern då han behövde få upp hullet samt få i sig tillskotten. Den andra har fått lite lucernpellets uppblött för att han ska få i sig extra protein, mineraler, asfalt och jäst.

Mina har ett behov av 20 MJ samt 30 MJ, så det anpassades så mycket som möjligt till det i förra stallen.

7kg hö låter jättemycket!
Min får 3 kg ensilage om dagen och lite halm då och då.
Tre morötter blir det också, pellets får han inte.
Nu på sommaren går han på stort men magert naturbete.

Beror väl på vad ponnyn har för behov och vad fodret innehåller. Jag har haft olika höpartier till mina små, ett parti kunde de som Max få 3 kg var av. Det andra kunde jag ge 4-5 kg av med gott samvete.

Minishettisvalack 10 år och 83 cm hög, inte sådär värst jättehungrig av sig, normalfödd.

Äter ca 4-5 kg torrt hö (86% ts) per dygn vintertid. Äter ca 3 kg på en natt i hönät med stora maskor. När de gick ute hade han en egen foder-hörna så han fick sin mat i fred från de stora.
Höet har normala värden. Har också fri tillgång till halm dygnet runt.
Sedan fick han lite mineraler och en liten slatt Speedi-Beet upptill i vintras.

Nu på sommaren magert bete, men ändock bete, dygnet runt, utan munkorg.
Har fått liten kulmage men är absolut inte tjock. Kan tillägga att han är väldigt aktiv och travar/galopperar mer än gärna, helst hela tiden ;)

Mina shetlandsponnyer har normalt fri tillgång till bra hösilage på vinterhalvåret och de flesta av dem går på bete på sommarhalvåret.
Någon av dem står på bantning och en av dem har haft fång. De går normalt i en hage i princip utan gräs och fodras med lite grövre hö (tillgodoser tuggbehovet bra) på somrarna. Fångponnyn har föl vid sidan nu så jag räknar med att hon ska kunna gå på medelbra bete i sommar.

Åsså har jag gammelgubbana (f. 1988) som får varsin balja lusern+kraftfoder en gång om dagen tills betet vuxit till sig ordentligt.
983672_10152140958512404_7710825295672737245_n.jpg

Min minikille, 4-årig hingst som motioneras måttligt, får fri tillgång på hösilage inne (78% ts och 5,3 i kvot) och går i avbetad gräshage ute. Han får också mineraler i lite av storhästens "gröt" en gång i veckan vintertid.

Min född 93 får på vintern fri tillgång på hö och brukar bli runt 1/2 kg lusen och mineraler och på sommaren går hon på bra bete.
Brukar gå lite promenad ibland men inget jag lägger till extra för.

Hon har kraftigt överbett så det tar lång tid för henne att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar