Foder till shettis på 6 mån

paronet

Trådstartare
Tror ni en shettis-hingst på 6 månader klarar sig bra med bara hö och lusern? Höet är lite näringsfattigt och det behövs mer protein, därför tänkte jag lusern. Tror ni det behövs mer eller klarar han sig på det och isf mängden på lusern?

Nja.

En häst/ponny på 6 månader har inte riktigt utvecklat matsmältningsystemet helt än, och klarar sig inte på enbart foder. De behöver 'mjölk' tills de är runt 8 månader i alla fall. Har man redan skiljt fölet från stoet kan man ersätta detta med tex fölpellets (men se till att de verkligen innehåller mjölk!)

Hur ser mineralerna ut i fodret?

oavsett ras på hästen så är tarmfloran inte färdigutvecklad än på några månader och kan inte processa näring från grovfoder fullt ut. Det innebär att du kommer få en väldigt muskelfattig fölunge på kort tid om du bara ger näringsfattigt hö plus lusern, som också är grovfoder.
Försök hitta fölpellets, helst med så stort innehåll av mjölkpulver som möjligt, för att underlätta näringsupptaget.

Förutom att lägga till ett foder som är för föl så måste du ha koll på mineralerna. När de växer och är så pass unga fortfarande så är det viktigt att de får i sig rätt mängd mineraler för att kunna utvecklas på ett bra sätt.

Nja.

En häst/ponny på 6 månader har inte riktigt utvecklat matsmältningsystemet helt än, och klarar sig inte på enbart foder. De behöver 'mjölk' tills de är runt 8 månader i alla fall. Har man redan skiljt fölet från stoet kan man ersätta detta med tex fölpellets (men se till att de verkligen innehåller mjölk!)

Hur ser mineralerna ut i fodret?
Okej tack för bra svar! Så du tror at fölpellets är en bättre variant, kör nog på det då, men är det mycket proteiner och mineraler i fölpellets för kollade upp mineralerna och där kan behövas extra tillskott!

oavsett ras på hästen så är tarmfloran inte färdigutvecklad än på några månader och kan inte processa näring från grovfoder fullt ut. Det innebär att du kommer få en väldigt muskelfattig fölunge på kort tid om du bara ger näringsfattigt hö plus lusern, som också är grovfoder.
Försök hitta fölpellets, helst med så stort innehåll av mjölkpulver som möjligt, för att underlätta näringsupptaget.
Okej, tack! Den andre som ska gå ihop med den lilla är en 20 årig shettisherre som har cushing och behöver en näve av något slags foder som inte är hö då för att kunna få i sig medicinen, kan han äta en näve fölpellets om dagen eller kan det bli något problem för honom?

Fölpellets är nog krav, för, som andra också sagt, hästens mage är inte färdigutvecklad än och klarar sig inte på bara hö.

Den andre hästen bör inte äta fölpellets, då laktos inte är bra för vuxna hästar + laktos är socker, cushings hästar bör undvika socker.

Fölpellets är nog krav, för, som andra också sagt, hästens mage är inte färdigutvecklad än och klarar sig inte på bara hö.

Den andre hästen bör inte äta fölpellets, då laktos inte är bra för vuxna hästar + laktos är socker, cushings hästar bör undvika socker.
Då kör jag på fölpellets till lillen, så himla tacksam för svaren här! Har du eller någon annan tips på vad som kan vara lämpligt för den äldre? Han behöver egentligen inte det för sakens skull utan bara för att få ner medicinen, det handlar om en näve per dag. Något tips på någon müsli eller liknande som han med cushing kan äta?

Pavos foder Care4Life gav jag till min förra ponny med PPID. Han var känslig och kräsen, men det fodret åt han i nästan 2 år tror jag. Efter att han fått medicin med maten så ratade han det ett tag (annan medicin, inte den för PPID) men I slutet åt han fodret igen så det var tydligen väldigt gott.. PPID medicinen gav jag I morot/äpple/clementin/med den andra medicinen i spruta (när han inte ens åt äpple eller morot eller något sådant längre).
vill du ge med något uppblött finns ju betfibrer, det är ingen melass tillsatt och funkar ofta till hästar med PPID/fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka