Foder till shetland

B

Baztian

Har en äldre herre som jag blir lite osäker på vad jag ska ge.

Han går just nu på 4,5 kg hösilage/dag. 1 dl kraft groov och så mineraler och b-vitamin.

Kvoten på hösilaget är 8 och mj 8,5.

Han går i mkt stor kuperad hage. Rids lätt/ promeneras ca 3-4 dagar/v. Kommer ökas nu litegrann, men han har en knäskada att ta hänsyn till.

Fram tills för en månad fick han ca 5,5 kg hösilage/dag. Men jag tyckte han var lite runt. Men nu när vinterpälsen är borta och vi har gått ner 1 kg så tycker jag att han är bra i hull, dock lite bukig. Han har även börjat bli väldigt hungrig. Han är alltså normalt ingen, jättematglad shettis. Han är inte kräsen på något sätt utan äter glatt. Men senaste 2 veckorna så mer eller mindre kastar han sig efter hinkar och höpåsar. Brukar han inte göra.

Så tips något?

Sv: Foder till shetland

Ge halm att tugga på, med den kvoten på hösilaget borde det inte vara några problem

Du skriver bukig och hungrig, så skulle jag i alla fall titta på proteiner vilket brukar vara det första som brister när hästen verkar hungrig trots en till synes ok foderstat.

Jag tycker att många hästar, särskilt naturraser blir mer hungriga framåt vårkanten. En naturlig instinkt att äta mer nu när det snart finns mat i överflöd helt enkelt efter en vinter då deras kroppar varit inställda på att klara mer eller mindre svält.

Jag hade gett halm att tugga på och hållt koll på hullet. Om kvoten är 8 så borde han ju inte ha proteinbrist. Är det per kg ts eller per kg foder som mj är 8,5?

Är han verkligen bukig eller är det kanske så att han bara har lite mage?

Senast ändrad:

Men ojj.
Jag har en korsning shettis/russ. 19 år o väldigt rund. Används till hobbyridning ett par ggr/veckan.

Nu när jag jobbar på att få ner honom lite långsamt i vikt så får han:
Beta det gräs som han kommer åt i hagarna på dagarna (inte mkt).
När han kommer in på kvällen:
1 Kg hö.
Vitamin- mineralpellets för hans storlek.
Glucosamin för hans ålder..
Extra B-vitamin just nu, vid fällning.
Fri tillgång till halm i ett småmaskigt nät.

Då känns ju min meny som rena svältdieten om man jämnför? :rofl:

Risken är ju stor att din pålle har proteinbrist med den dieten, då får den en stor mage

Ok, får kolla upp detta med stallägare som är kunnig på foder. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV