Foder till PPID häst??

AdnilGreba

Trådstartare
Hur är Equi Jewel lämpat att ge till PPID häst?
Krafft Muskel??
Krafft Groov??

Hästen ratar Kwick/ Speedi bett & Lucern. ( tidigare erfarenhet)

Vet att vad man ska ge beror på höet, men vill veta olika fodermedel att kunna laborera med i kombination med hö. Grooven innehåller ju mest stärkelse av ovanstående. Den äter hon idag, tills diagnosen kom förra veckan.
Börjar fundera på hur jag ska justera fodret nu.


Olja upptill är väl bra? ( Om det behövs)
Linfrökaka??
 
Jag ger min 1 dl groov om dagen tillsammans med mineraler, sen enbart hö och halm. I stort sett fri tillgång. Så om hon är van vid grooven, fortsätt med den men minska givan. Behövs inga andra fodermedel om hon inte är extremt mager.
 
Jag har tidigare gett melassfri lucern och/eller speedibeet för att kunna ge mineralerna men nu ratar hästen allt. Lutar åt att jag blir tvungen att ge ngn näve av nåt smakligt bara för att få i henne selenet.

Har inga idéer själv men skriver i tråden för att se om andra har bra förslag.
 
Hur är Equi Jewel lämpat att ge till PPID häst?
Krafft Muskel??
Krafft Groov??

En häst med PPID där sjukdomen är kontrollerad kan äta samma foder som vilken “normal” häst som helst. Problem uppkommer när sjukdomen inte är kontrollerad vilket den ofta inte är. Höga ACTH-värden som uppkommer i blodet när sjukdomen inte är kontrollerad stimulerar produktion av bl.a. cortisol. Den ökade kotisolproduktionen ger upphov till insulinresistens vilket medför att många hästar med PPID ofta blir IR. Det säkraste är därför att utfodra hästar med PPID på samma sätt som IR-hästar, dvs. en balanserad foderstat med låg socker- och stärkelsehalt.

Inga av de foder du nämner ovan är lämpliga för en IR-häst och därmed inte heller för en häst med PPID.


Ja, linfrökaka kan du ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 991
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 446
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp