Foder till ponny

M

Medryttaren

Det är så att jag är inte så bra på det här med foder och jag ska kanske få en D-ponny. Vilka märken tycker ni är bra? Ska man bara ha hö, betfor och havre? Vad tycker era hästar och ponnyer om? Snälla svara:bow:

Hälsningar blivade ponnyägare:laugh:

Sv: Foder till ponny

Man ska ha ett bra grovfoder som passar hästen näringsmässigt.
Ta en analys och be någon hjälpa dig att beräkna foderstat. Tänk dock på att de gratistjänster som erbjuds av kraftfoderföretagen nästan alltid rekommenderar sina egna produkter framför vad som faktiskt är bäst för häst och ägare. Det finns privata rådgivare, det kostar lite mer men är värt det.

Planck och rundgren har skrivit bra böcker om du vill förkovra dig lite på egen hand

Vad äter ponnyn nu? Det bästa är att fortsätta med det, och sen kan du ändra eftersom, om du tycker att något fattas.

Har du folk i din omgivning som är kunniga och kan hjälpa dig? Kommer ponnyn att vara inhyrd någonstans?

Senast ändrad:

Jag ska okså få en egen B ponny.Jag vet heller inte vad man ska ha för hö eller foder. Snälla hjälp mig jag ber okså:bow:).

Svar till er båda....

Vad roligt att ni ska få en egen ponny :laugh: När ni har en egen ponny är det jätteviktigt att det finns människor i er omgivning som kan hjälpa er om ni funderar över ngt. Kanske stallägaren, ridlärare lr en annan vuxen kunnig persom om era föräldrar inte är hästvana :)

Angående deras mat så är det bara att fråga förra ägaren vad dom gav och fortsätta med det om ni känner att det fungerar. Sedan kan ni vid behov förändra foderstaten men ta alltid hjälp av ngn kunnig person om ni märker att ni behöver förändra den av ngn anledning.

Om ni står inackorderad i ett stall så kan det i många fall ingå hö i priset men om ni ska köpa eget är det viktigt att det finns en analys på höet så att ni vet att det är av bra kavalité .

Lycka till med era ponnysar och glöm inte bort att fråga ngn om ni är osäker på om ni gör rätt lr inte ...

Tack för svaret!

Angående analys på höet undrar jag vad som är bra för en ponny? Mamma säger att det ska vara en ganska låg proteinhalt iaf men vad ska jag tänka på mer?
:bump:

Näringsbehov kan ni beräkna redan innan hästen kommer om ni vet hur mycket hästen väger och hur mycket ni tänker arbeta med den. Då ser ni hur mycket protein, energi osv den behöver. Glöm inte mineralerna och Ca/P-balansen!
Om ni har möjlighet att välja grovfoder ska ni välja ett som så bra som möjligt uppfyller hästens näringsbehov. Ju mindre kraftfoder desto bättre :)

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Angående analys på höet undrar jag vad som är bra för en ponny? Mamma säger att det ska vara en ganska låg proteinhalt iaf men vad ska jag tänka på mer?
:bump:

Proteinhalten ska inte vara låg, däremot energin (mj), får hästen för mkt energi så blir den tjock. Överskott av protein som kommer från grovfodret är ofarligt. Ger man för lite protein blir hästen tunn i överlinjen o bukig, dessutom kan den inte bygga muskler. Förr var man rädd för proteiner för man ansåg att det gav ökad risk för fång, numera har man frångått den teorin helt.

Ett grovfoder med en kvot på minst 6 är att rekommendera

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4