Foder till mycket het häst

S

Sarasara

Hej, jag har ett litet problem, hoppas ni kan hjälpa mig!

Det är så att jag har en hopp ponny som är väldigt het då man rider. Just nu får hon ½ skopa Hippo basic och ½ skopa klippt havre tre gånger om dagen samt ½ kg betfor.

Men jag skulle vilja ha ett mindre energirikt foder fast jag vill ändå att hon skall vara "på hugget"..Någon som har några förslag på bra foder? Gärna müsli!

Tack på förhand

Sv: Foder till mycket het häst

Men hästen äter väl mer än detta, får man hoppas.:confused: Och i så fall vad innehåller grovfodret.

Svårt att ge tips med så lite information. Så några frågor:
Hur mycket är en skopa?
Har du hö-analys?

Hennes foderstat är:

Morgon: ½ kg havre och ½ kg hippofoder, ½ kg betfor + 2 kg hö
Lunch: ½ kg havre och ½ kg hippofoder
Em: 2 kg hö
Kväll: ½ kg havre och ½ kg hippofoder och 2 kg hö

Tycker du det är för lite för en ponny? (bara undrar)

Nej, vi har inget analys på höt och ½ skopa är detsamma som ½ kg

På produktgrejen står det iaf

"Hippo Basic är ett pelleterat färdigfoder som täcker hästens behov av vitaminer och mineraler. Valet av råvaror ger Hippo Basic ett allsidigt sammansatt protein samt ett högt innehåll av fett och fibrer. Detta innebär att Hippo Basic är ett näringsmässigt välbalanserat foder med goda egenskaper som har posetiv effekt på bl a muskelansättning och tarmfunktion. Hippo Basic fungerar som ett basfoder till alla kategorier av hästar, men kan med fördel kompletteras med övriga Hippofoder vid ökade krav på energi eller protein."

Jag ger min pigga lilla häst Eggermans müslifoder som heter Cool Mix. plus att hon får lite lite betfor... sen en massa hösilage. Hon har dämpat sig lite faktiskt, innan åt hon kraffts müsli

Hm om jag skulle vara du skulle jag isåfall börja med att ta bort betforn. Den är nästan rent socker så dör har vi en liten energi bov.

Om hon fortfarande är het efter det skulle jag byta ut havren mot något annat proteinrikt foder med liknande värden. Havre kan ju lätt ge vissa hästar en gasen i botten nonstop som ofta blir bättre utav att byta bort havren mot något annat likvärdigt det är ju en bra kvot i havren i övrigt om man är ute efter ett protein foder. Kan inte hippos olika fodermedel dock så där kan jag inte rekomendera något, annars kan du prova byta ut havren i lungn tackt mot kraffts nya groov elelr något med liknande värden i hippos foder.

A-D ponny? Annars tycker jag personligen att din foderstat består av en för stor kraftfodergiva, även om den är för en D-ponny. Behöver verkligen hästen allt detta kraftfoder, annars skulle jag antagligen ta bort betfor och byta ut mycket mot te x lucern och då främst havren. Och sen ta ned givan till mindre, eftersom lucern är ett foder med höga andelar protein och den är ej heller utan energi.

På så sätt kolliderar det inte, man förstärker grovfodret samtidigt får hästen mycket av sina behov täckta fast i mindre kvantitet.
Helst av allt skulle man även öka grovfodret med något kg, i varje fall om hästen är i D-storlek för då är absolut grovfodergivan i underkant.

Lucerna å nya krafft groov är nästinti lika i kvoten mellan energi och protein. Problemet med lucern är att många hästar inte tycker om det å man måste ha i betfor i maten för att hästen ska äta upp den.

Vet av erfarenhet å har provat båda sorterna, lusernhack suckar min ponny åt men äter det ändå fast då fick hon annan mat under lucernet.
lucernpellets som måste blötas upp vägrar hon äta upp utan betfor i. Det ligger kvarlämnat i krubban utan betfor.

Fast man får ju prova själv :)

Jag ger min super pigga häst. Fibergi låg, extra korn, lucern o mineraler.

Fibergi låg är ioförsäg 50% knäckt havre men min kuse klarar inte havre varken kross lr hel men detta klarar han av utan att bli koko. :smirk:

Det är ju som sagt alltid svårt att råda utan analyserat hö, men i första hand skulle jag minska på kraftfodret och öka på grovfodret... ger inte det någon effekt så byt ut havren, mot tex korn (väldigt lika näringsinnehåll, men "långsammare" energi)
om du har möjlighet så analysera höet så kan man utifrån det göra en bättre foderstat...

Jo jag är medveten om de lika värdena, fast lusern räknas som grovfoder och det gör inte groov. Eftersom analys inte finns på grovfodret, är det bättre att satsa på en bra balans i den än att öka intaget i kraftfodergivan.

Även jag rekomenderar Eggersman Cool Mix, fungerade utmärkt på hästen som hade mycket myror i brallan. ;)

För övrtigt håller jag med Boj, dra ner på kraftfodret och kompencera med Lucern!

Jo det är det, det är det ju alltid :)

Fast som sagt så tycker tyvär inte vissa hästar om lucern å min gör det inte å hon äter det mesta som bjuds annars.

Beastiebabe har erbjudit min ponny bacon å det åt hon :eek:

*lånar*

Okej, men jag vill ändå ha lite "fart" i henne! Har någon testat Eggersmans "golden power"?

Boj: Jag tror faktist inte att det är för mycket, känner många som ger mycket mer. Hästen i fråga är en tävlingsponny i toppkondition som rids minst en timme 5-6 gånger i veckan. Hon är absolut inte överpigg när man rider på marken, men när man hoppar så blir hon lite exalterad och väldigt,väldigt stark..Vill därför ha något som dämpar lite..

Tack alla för tipsen!!!!!:bow:

mina hästar har rätt mkt spring i benen, men dem gör det varken till eller från vad de får för kraftfoder :crazy:

Det jag reagerade på var antalet kg hö, mot andelen kraftfoder. Om det sen är en tävlingshäst, tycker man det lite märkligt att man inte vill veta vad hästen får i sig. Det är ju svårt att kräva en prestation om man inte är säker på att behoven är tillgodosedda, så jag vill ändå mena att du gör din häst en björntjänst om du ökar fibrerna lite ytterligare. Tävlingshästar har lätt för magsår om grovfodret ligger på gränsen, man kan få lite övertända hästar av sådant.

Boj skrev:
Det jag reagerade på var antalet kg hö, mot andelen kraftfoder. Om det sen är en tävlingshäst, tycker man det lite märkligt att man inte vill veta vad hästen får i sig. Det är ju svårt att kräva en prestation om man inte är säker på att behoven är tillgodosedda, så jag vill ändå mena att du gör din häst en björntjänst om du ökar fibrerna lite ytterligare. Tävlingshästar har lätt för magsår om grovfodret ligger på gränsen, man kan få lite övertända hästar av sådant.

Vad menar du att jag inte vill veta vad hon får i sig ?:confused: Måste bara tillägga att hästen har gått med samma foderstat i princip tre år..

Min ponny är i toppkondition å jag ger inte alls i närheten utav lika mycket krafftfoder som du. Min häst rids när den rids i tränning i ridhus, 30 minuters skritt vägg dit med liten travbit. Seddan tar vi 1 till 1 1/2 timmes pass i ridhuset med skritt pauser efter det är det 30 minuters skritt hem igen. Å det klarar hon utav utan problem.
Den mängden krafftfoder spelar ingen roll mot hur man anpassar foderstaten mot vad hästen behöver. Sådant är ju lätt svårt att se med ögat utan tränning. Samma foderstat i princip 3 år, har ni fodrat med ögat då verkligen, för jag betvivlar att ni lyckats fått tag på hö med samma värden 3 år i rad. Gör man en foderstat utan en hö analys så måste man ju ändra på den efter hur man ser att hästen mår utav foderstaten, om den är pigg/slö. Bygger upp musklerna eller inte. Å detta är inte en lätt sak att göra.

Jag använder mig utav höanalys å har ändå en häst som är pigg å stark vidd hoppning, jufösig alltid annars oxå, men denna styrka hon har är kontrolerbar. Så länge man inte hoppar studs :D

Sarasara skrev:
Vad menar du att jag inte vill veta vad hon får i sig ?:confused: Måste bara tillägga att hästen har gått med samma foderstat i princip tre år..

Bara där visar du en stor portion okunnighet, om det nu inte är så att ditt hö varit exakt lika i värden alla tre åren. Eller har du ingen analys?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama