foder till min häst

tinis88

Trådstartare
hej! jag har en maxad D-ponny lite grövre modell. Jag rider har mest i skogen någon lektion kan det bli då och då. Rider ca 5-6 dagar i veckan. Vad tycker ni man ska ge för mat i vinter? han har lätt för att lägga på sig. tacksam för lite svar. själv har ja funderat på kankse lite havre och betfor?

Sv: foder till min häst

Har han lätt att gå upp i vikt behövs nog ingen havre.

Analys på höet är A och O om man ska göra en bra foderstat. Utan det är det omöjligt att säga vad som behövs och vad som passar.

Sv: foder till min häst

hej tinis!

Det är svårt att räkna ut en foderstat till din häst om du inte har fått ditt hö analyserat så att du får reda på värdena. Därefter kan man börja kolla hur mkt hö och om det behöves kraftfoder osv.

Mina d-ponnys kommer på årets hö få. 8kg hö,0,4kg pluss grön,50g miner grön. Förra året var värderna annorlunda och då var det en helt annan fodersta med annat kraftfoder med andra värden och annat mineralfoder och annat antal kg.

vet du vad för analys du har på ditt hö så kan vi kanske hjälpa dej.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !