Foder till mager 1 åring??

A

Angela

Hejsan,pga en skada så rasade min åring i vikt,nu går hon i rasthage på ett bete som tyvärr ej är mkt kvar på,så jag stöd fodrar henne med ca 4kg hö/dag och sen 4dl betfor och 1kg havre,kalk och vitlök,,är det bra eller hur ska jag göra för att få upp henne i vikt på ett bra sätt???Vill ju inte ge henne för mkt heller eftersom hon ej rör sig så mkt nu.
Mvh :)
 
okej,men jag har inte gett henne fritt med hö eftersom det trampas ner och då äter hon det ej.
 
Flytta runt rasthagen så det finns gräs i den i princip hela tiden. Går bra om man använder trampstolp i ena änden och sedan använder det fasta staketet som andra sida. Skaffa en slags höhäck så höet inte förstörs och ge fritt med hö. Ge hästen t.ex. Krafft Groov som ger bättre hull än bara havre.
 
Ge henne mer hö...lägg höet i någonting som hon inte kan trampa ner höet...tex ett gammalt badkar...eller något annat.

En kombination av krafft groov och krafft breed brukar funkar bra när det gäller viktökning.Lusern är också väldigt bra.

Nu vet jag inte vilken ras hästen är av....
 
Jag måste verkligen rekommendera Spillers Stud & Youngstock mix. Fungerar utmärkt som både unghästfoder och uppbyggnadsfoder för äldre hästar. Det har en relativt låg energihalt och hög proteinhalt. Nackdelen med tex kraffts och fibergis produkter är att även om du får mera protein så är även energihalten hög!
 
Kom på att du bör ge Krafft Rehab istället :) det är specialutformat för konvalescenser som tappar hull. Dessutom är sammansättningen sådan att den ska lugna så hästen inte blir alltför stissig.
Mitt fullblod som stod på boxvila förra sommaren åt det och mådde väldigt bra på det. :)
 
Okej,ja men hon är otroligt lugn och inte alls jobbig på så sätt att ha såhär,,vi flyttar hagen så ofta vi kan,men tyvärr är det ju dels ett jäkla jobb och sen äter hon upp det nya bete som bli på ca 2dar,då hagen ej är så stor.Men jag kanske ska prova ngt av det nu sa,men vart köper man de andra olika sorterna då?Har gett henne krafft grön plus innan skadan pga att dom plockat bort breed och ersatt med denna.Ska jag ge henne det igen istället för havren då eller?
 
Ja jag tycker du ska byta ut havren eftersom det ger bättre hull. Men prova du Krafft Rehab, de ska ha det där de säljer annat krafftfoder... Lycka till med din åring, synd att en olycka ska hända en såpass ung häst (ja vilken häst som helst iofs) för det är ju så illa för en unghäst att behöva stå still... :(
 
Såg i en annan tråd att det var ett hbl du har...4 kg är på tok för lite hö till en åring!
 
jaa självklart förstår jag ju att 4kg inte är tillräckligt för en åring,det var inte det som var frågan!Hon går ju på bete i en rasthage ,som har blivit ganska stor idag då vi nyggt ut den,men jag stöd fodrar henne med 4kg hö/dag,utöver betet!Inte går hon bara på 4kg hö heller,hon får normalt sett ca 9kg/dag utan betet.men nu kan jag bara hoppas hon ökar i vikt eftersom hon fått större betes hage och att hon ändå äter sitt kraftfoder + hö om några dagar då hon betat upp en del,för nu tittar hon inte ens åt höt.
:smirk:
 
Har gett henne krafft grön plus innan skadan pga att dom plockat bort breed och ersatt med denna.Ska jag ge henne det igen istället för havren då eller?

Prova och se, men du ska inte ha det I STÄLLET för havren utan KOMBINERAT med havre eller Krafft Groov ("Nya Groov"). Krafft Pluss Grön är ju ett kompletteringsfoder till dom som fodrar med antingen havre eller Krafft Groov till bla. sina unghästar. Hoppas du fattar vad jag menar, blev lite rörigt... :smirk:
 
ok...då förstår jag...blev nog lite rörigt! :)

Nya krafft groov kanske vore något?Den innehåller även lusern numera....mkt bra innehåll!
 
ingen fara,,jag hänger med!Då åker jag o hör vilket som är bäst på granngården,,hon har ju ätit krafft pluss grön (den dom ersate breed med) nu innan skadan o betet,så den är hon ju van vid.Men är grooven bättre att kombinera havren med så gör jag det,ska jag ta bort betforen helt då eller??
Mvh :D
 
Min erfarenhet är att unghästar inte kan få för mycket foder om man utfodrar med ett bra hö/hösilage, så jag rekomenderar dig fri tillgång på det. Var bara noga med övergången mellan bete och hö.
Lycka till!
 
Grooven innehåller såväl lusern som melass så betfor kan vara onödigt och kanske bara göra henne lös i magen ihop med det andra.

Min unghäst blev gick faktiskt NER i vikt av Breeden-trot eller ej!...hon är proteinkänslig nämligen och blev därför lös i magen av detta.Nu med Nya Groov har hon ökat bra i vikt.(jag är nöjd)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 978
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Senast: ameo
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp