foder till lågdräktigt sto

nightcrawler

Trådstartare
mitt sto är i 3e månaden men jag skulle vilja börja redan nu att lagra på henne så hon har att ta av senare. vad ska man ge?
just nu får hon ca 1,5 liter betfor (torr), biopromin, och 2kg hö, hästarna går ute till långt på kvällen och har mycket gräs kvar i hagen. svårt att ge henne mer hör då hon bara äter det hon vill ha när hon har så mycket gräs. ska börja ge havre nu åxå.
hon rids även en del och hålls i gång. hon har väl ganska lätt att lägga på sig. just nu är hon jättefin men jag vill inte att hon ska falla ur när hon fått fölis.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Det finns ingen anledning att göra ett dräktigt sto överviktig alls. Vänta tills hon verkligen är i behov av extra tillskott. Hon kommer bli nog tung som hon blir, och att då dras med en del övervikt är inte speciellt bra. Stoet ska inte falla ur bara för hon fått föl. Då har man inte varit uppmärksam nog på hennes behov...som är ganska rejält i 1-3 digivningsmånaderna. Oftast glömmer folk bort hur stor behovet egentligen är...och då faller dom ur.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Det finns ingen anledning att göra ett dräktigt sto överviktig alls. Vänta tills hon verkligen är i behov av extra tillskott. Hon kommer bli nog tung som hon blir, och att då dras med en del övervikt är inte speciellt bra. Stoet ska inte falla ur bara för hon fått föl. Då har man inte varit uppmärksam nog på hennes behov...som är ganska rejält i 1-3 digivningsmånaderna. Oftast glömmer folk bort hur stor behovet egentligen är...och då faller dom ur.
De flesta uppfödare jag känner, inkl mig själv, VILL just att avelsstona ska vara i högt hull redan vid lågdräktigheten, för att de ska ha något att ta av inför den stundande högdräktigheten och digivningen. För även om man ger mer mat då så finns det en hel del ston som detta inte räcker för och har de då dessutom inget att ta av sen innan så tunnar de ur SNABBT.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Då har vi olika erfarenheter. Dessutom skrev TS att stoet har LÄTT att lägga på hull.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

När den inte är dräktig ja... Det är liksom inte riktigt samma sak...

Det finns en tråd om utfodring av lågdräktiga ston på avel också, just nu.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Jag vet om dräktiga ston..men vi kan ju ha olika erfarenheter ändå ang utfodring eller hur ?
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Det finns ingen anledning att göra ett dräktigt sto överviktig alls. Vänta tills hon verkligen är i behov av extra tillskott. Hon kommer bli nog tung som hon blir, och att då dras med en del övervikt är inte speciellt bra. Stoet ska inte falla ur bara för hon fått föl. Då har man inte varit uppmärksam nog på hennes behov...som är ganska rejält i 1-3 digivningsmånaderna. Oftast glömmer folk bort hur stor behovet egentligen är...och då faller dom ur.

Och jag trodde som du, tills jag själv stod där med ett sto som höll sig i "ridhästhull" trots mycket mat under högdräktigheten, och sen föll ur till ett benrangel, trots massor av mat under digivningen (då snackar vi sjuka mängder + superbete).

Till nästa föl (alltså nu) läggs fodret på långt långt tidigare.

Det handlar ju inte om att göra stoet fet, utan att det ska ha rejäla reserver. Ridhästhull (som de flesta tycker är normalhull då) är inte önskvärt på avelsston.
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Jag vet om dräktiga ston..men vi kan ju ha olika erfarenheter ändå ang utfodring eller hur ?
Självklart kan vi ha det.
Och eftersom min erfarenhet av lättfödda ston under högdräktighet och digivning är den att även DESSA ofta kräver enorma mängder mat då, så tycker jag att det är viktigt att detta kommer fram.
Jag har haft shettisston som gått på minst 1 kg Krafft Pluss Grön under digivningen för att inte rasa i vikt. Och då har de ändå varit i högt hull innan...
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Du är på helt rätt spår när du säger att du vill lägga på märren för att hon inte ska falla ur.

Och detta är MYCKET viktigt.

Vissa går in i tabeller och läser foderböcker och kommer fram till att märren INTE behöver nåt extra förrän dom sista tre månaderna.

Men väldigt många får en chock när dom väl är där.
Stoet vägrar nämligen att äta över huvud taget.
Hon blir kräsen och ska 5 rätters middag.
Många orkar inte hålla på att testa kors och tvärs i fodersortimentet.
Många fattar inte att måndagar vill märra bara ha havre.
Tisdag ingenting
Onsdag ska det bara vara Krafft pluss
Torsdag enbart betfor
Fredag enbart Mustang osv osv

Dom tre sista månaderna går jättefort och så fölar märra och kvar har du en ihålig häst.
-Det var värst..säger ägaren.
Vart i hela fridens namn tog korset vägen??
-Vad smal hon blev..

Och värre blir det. För när hon väl fölat så kan man inte vända trenden på flera månader oberoende full krubba och gräs upp till hakan.
Stoet rasar i vikt obönhörligen

Hur ska då en märr i avel se ut när det gäller hull???

Speedy här är en som faller ur efter fölning. Här på bild har hon inget föl vid sidan men är dräktig. Hon ska föla året efter.
Denna får komma hem i augusti månad.
Hon står på box nattetid och har fri tillgång på högt proteinrikt grovfoder dygnet runt.
Denna får ca 6 kilo havre. Ett kilo Krafft Pluss. Ca 100g sojaskrå.

Denna är i normala fall lättfödd sak.

Speedy
Arriba.jpg


Vidare exempel

Cassandra var en liten, rörlig dam som levde rövare i hagen.
Hon var bara lite över 150 i mankhöjd och åt samma mängder som Speedy

Då hon fölade första gången hos oss såg hon ut så här:
sandra1.jpg


Ganska snygg figur för att vara nyfölad.
Den orutinerade hästägaren tror att allt är frid och fröjd.

Denna Cassandra rasade i vikt så att man nästan såg det.
Hennes ungar var av den snabbväxande sorten.

Hon gick på bete i 4 veckor och fick sen komma hem ett tag.
Vid betessläpp
cassf.jpg
.

Någon vecka senare
hem1.jpg


Så fort går det trots att Cassandra hade bra bete.
Och trots all mat och "skaplig" figur vid fölning.

Hur fort tror ni då att en märr som magrar av till fölning ska då se ut efter 4 - 6 veckor????

Lo Mack Bell har här bra bete men hon har också en närapå likastor fölunge som sig själv.

Lo tillhörde kategorin "snabbras" och fick stödfodras hela sommaren med kraftfoder.
lomakfolbete03.jpg



Denna tillhör kategori lågdräktig men har skaplig reserv..

martha1.jpg


Och så får dom gärna se ut bakifrån
lomack.jpg



Skulle kunna lägga upp 50 exempel till men struntar i det.

AM
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Vissa går in i tabeller och läser foderböcker och kommer fram till att märren INTE behöver nåt extra förrän dom sista tre månaderna.

Men väldigt många får en chock när dom väl är där.
Stoet vägrar nämligen att äta över huvud taget.
Hon blir kräsen och ska 5 rätters middag.
Många orkar inte hålla på att testa kors och tvärs i fodersortimentet.
Många fattar inte att måndagar vill märra bara ha havre.
Tisdag ingenting
Onsdag ska det bara vara Krafft pluss
Torsdag enbart betfor
Fredag enbart Mustang osv osv
Och har man riktig otur så slutar märren helt att äta de sista veckorna före fölningen. Det gjorde mitt fina shettissto i början av sommaren. Jag försökte truga i henne allt jag kunde komma på, men det hjälpte inte. Det slutade med att hon fick hyperlipemi i samband med fölningen och dog när fölet var 4 dygn gammalt, trots veterinärvård...
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

det stämmer det du säger att när jag har läst så har det stått att jag behöver inte öka förrän vid högdräktig.
eftersom det är mitt och hästens första föl så är jag nojjig och snappar upp så mycket jag kan. har läst fodertråden på avel och har förstått att jag borde börja redan nu. litar mer på folk i praktiken än böcker, dom har jag bara för att stötta mej lite på.
har du nått förslag på vad jag kan ge henne för foder/mineraler nu? hon får havre, betfor och biopromin. helst bör det vara nått som kan kompletteras med havre och betfor.

jättetacksam för all hjälp jag kan få
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Och har man riktig otur så slutar märren helt att äta de sista veckorna före fölningen. Det gjorde mitt fina shettissto i början av sommaren. Jag försökte truga i henne allt jag kunde komma på, men det hjälpte inte. Det slutade med att hon fick hyperlipemi i samband med fölningen och dog när fölet var 4 dygn gammalt, trots veterinärvård...


det får ju bara inte hända, usch nu är jag riktigt nojjig.
går det att förebygga/undvika på nått sätt?
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Jag fick hem en dräktig märr med föl vid sidan för två veckor sedan. Ägarna var så nöjda med att hon hade kunnat gå på bete ända tills nu och bara behövt något kilo kraftfoder och ändå "var så fin i hull".

Det var hon INTE! :devil: :devil: :devil:

Nybörjare. Hon såg ut som en tävlingshäst. Nu är det fri tillgång på mat som gäller och jag hoppas bara att jag lyckas få upp henne så jag slipper skämmas.

Jag brukar inte vilja skilja av fölen förrän sådär 8-9 månader. Tycker ni att jag ska skilja tidigare om hon inte tar sig i hullet?
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Ännu värre är det med de som har ston där man ser hela skelettet längs överlinjen, men de har stor mage, och så säger ägaren "Ja, nu när vi ska skilja av så kan vi äntligen börja banta henne"...
 
Sv: foder till lågdräktigt sto

Vilken intressant tråd! Puttar upp den även om den är fyra år gammal. Är det någon mer som har bilder på hur ett lågdräktigt sto ska se ut?
Jag har själv ett lågdräktigt sto som snart går in i sin femte månad som dräktig, hade varit väldigt informativt att se bilder på hur hon bör se
ut i sitt hull.

Seminveterinären kommer visserligen och klämmer på henne på onsdag och då kan jag ju fråga om hullet, men vore roligt att se fler bilder på
hur ston bör ser ut och vad de får för mat när de är lågdräktiga!
 
Puttar upp denna gamla tråd. Mitt sto är dräktig på dygn 53. Vad bör jag tänka på i kraftfoderväg nu över sommaren när hon går på bete? Hon får avelspellets och avelsmineraler och är i gott hull. Hon tillhör den lättfödda sorten. Ska jag följa mängdangivelserna på säcken redan nu? Vad ger ni och i hur mycket? Tacksam för hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp