Foder till lätt arbetande häst

K

klaraN

Hejsan! Jag har funderat på att ev. skaffa en häst på foder eller köpa en egen. Och nu har jag lite funderingar kring det.
Jag skulle helst vilja skaffa/hyra en liten nordsvensk på kanske 150cm i mankhöjd.
Nu är den stora frågan vilket foder den ska få? Jag har läst runt lite, bland annat här och på andra sidor och sett att kraftfoder tydligen är dåligt? Att hästen egentligen klarar sig på endast grovfoder. Men det beror ju naturligt vis på hur hårt den arbetar osv.
Men om vi säger att jag vill rida ngr dagar i veckan, men inga hårda pass. Kanske rider ut i skogen någon dag, och tränar på banan ibland. Hoppar kanske, men sällan pga nästan inget intresse.
Då behöver väl min häst bara lite kraftfoder? Och tillskott, dvs vitaminer,mineraler osv... Hur vet jag vad som är rimligt för min häst?
Förra ägaren talar ju om vad hästen fått tidigare, men det kan ju hända att jag har helt andra världen på höet. Hur kollar man upp värdena? Vad är en foderanalys?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Foder till lätt arbetande häst

För att ge hästen bästa möjliga sammansättning av energi, protgein och mineraler bör man ha en analys på grovfodret. Du skickar heöt enkelt in en viss mängd hö (som du plockat från flera balar) till ett labb och får hem ett papper med värdena på det. Därefter ser du om du kan tcka hästens behov med enbart grovfoder. Det här är en hel djungel, men det finns mycket att läsa i ämnet.
Om höet har en bra kvot mellan protein och energi kan hästen mycket väl klara sig på enbart grovfodret. Du kanske behöver ge lite mineraler, eller så täcker grovfodret upp även dessa.
Har höet lågt protein- eller energivärde (alltså att kvoten blir fel åt något håll) kan du tillsätta kraftfoder efter behov. Ex. lucern för att ge mer protein (finns massor av proteinfoder men ett exempel) eller något annat för att ge mer energi.
Om du ska träna så pass lite (det du beskriver är inte så fysiskt krävande för hästen) bör du inte behöva kraftfoder om grovfodret är bra.
 
Sv: Foder till lätt arbetande häst

Okej, tack så mycket! Förstår nu :)
En till fråga bara. jag har ju hört att man inte får ändra hästens foderstat för kraftigt, men hur gör man då under sommrarna när hästen går på bete under en längre tid och man inte rider den?
 
Sv: Foder till lätt arbetande häst

Om du vänjer hästen vid gräset under kanske ett par veckor successivt, samtidigt som du minskar ner kraftfoder och motion i samma takt är det inga problem. Men man ska ju aldrig tvärbyta från ett foder till ett annat, eller öka/minska flera kilon över ett dygn.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 727
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp