Foder till IR hästar

Sv: Foder till IR hästar

Jag var inne på deras hemsida och inte någonstans står det vad fodret innehåller. Det står att det är bra!!!??? Det finns även en analys av näringsämnen men inte ett ord om vad det är!? Skulle aldrig ge min häst ett foder utan innehållsförteckning.

Jag hittade detta på en engelsk sida:

Dried Meadow Grass
* Grass Pellets
* Flaked Soya
* Highj Fibre Nuts
* Soya Oil
* Fresh Dried Mint
* Garlic
* Live yeast Probiotic (Yea Sac)
* Primero Pellets

Översättningen får du/ni fixa själv ;)

Nej det enda jag kan hitta är detta?

Naturligtvis hade fiberinnehållet högsta betydelse, därför kom gräspellets av högsta kvalitet och färskt torkat gräs att utgöra basen för fodret. Detta stimulerar också hästens medfödda tuggbehov. När hästen tuggar fodret väl bildas saliv som fungerar som buffert mot magsyra, och det förhindrar även bildningen av sk. Vassa emaljåsar på tänderna, vassa tandkanter som bildas pga. minskade rörelser av underkäken i sidled när hästen tuggar spannmålsbaserad foder.

Innehållet av vitaminer och mineraler såsom Vitamin E och selen höjdes för att möta nypublicerade krav, tillsammans med electrolyter som ska ersätta svettförluster och hjälpa till att förhindra för tidig uttröttning hos arbets- och tävlingshästar. Energi tillfördes i form av ren sojaolja, som är lättsmält för hästen och främjar lugn, uthållig energi. Färsk torkad mint och vitlök har satts till för deras välgörande egenskaper, tillsammans med den väl utforskade levande jästsvampen Yea-sacc™ som förbättrar matsmältningen och upptaget av fibrer och hjälper till att bibehålla en stabil tarmflora.

Innehållet av vitaminer och mineraler såsom Vitamin E och selen höjdes för att möta nypublicerade krav, tillsammans med electrolyter som ska ersätta svettförluster och hjälpa till att förhindra för tidig uttröttning hos arbets- och tävlingshästar. Energi tillfördes i form av ren sojaolja, som är lättsmält för hästen och främjar lugn, uthållig energi. Färsk torkad mint och vitlök har satts till för deras välgörande egenskaper, tillsammans med den väl utforskade levande jästsvampen Yea-sacc™ som förbättrar matsmältningen och upptaget av fibrer och hjälper till att bibehålla en stabil tarmflora.

Ett högre innehåll av selen och vitamin E är bra för IR-hästar.

Elektrolyter är i princip natrium och klorid (kalium finns alltid i överflöd i grovfoder och behöver därför inte tillsättas). Istället för att betala dyra pengar för färdigblandade tillskott som detta kan man lika gärna ge salt i fodret. Det fungerar precis lika bra och blir betydligt billigare.

Sojaolja är helt vansinnigt att ge till en IR-häst. Det har visat sig att en foderstat med hög fetthalt förvärrar IR. Dessutom innehåller sojaolja en hög andel omega-6 fettsyror som är inflammationsdrivande. IR är ett inflammationstillstånd och man bör istället tillföra omega-3 fettsyror som är inflammationshämmande och finns i för liten mängd i grovfoder.

Vitlök är i princip giftigt och kan leda till anemi (blodbrist) om det ges i stora mängder.

okej inget att tänka på då. det med vitlök visste jag ju redan,därför fattar jag inte varför så många har det i sitt färdigfoder?

Petar upp tråden med en fråga om olja till IR-hästar.
Är linfröolja lika förkastligt att ge? Och är olja dåligt för dem redan i små mängder, 0,25-1 dl?
Vore bra med en referens! De jag hittat säger i princip att man inte vet sambandet olja-IR men att extra energi kanske inte är det bästa till en tjock häst (om hästen nu är det). Alltid kul med fler infallsvinklar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka