Foder till hopphäst

Mavire

Trådstartare
Hej alla :)

Har bara en liten fundering, ska nämnligen köpa en 6 årig valack från irland (han är irish draught), som har stått som ridskolehäst hela sitt liv, han är född på gården. Han har eg bara fått hö hela livet och gått lättare ridlektioner. När jag köpt honom och tagit hem honom till sverige så ska jag sätta honom i ordentlig hoppträning, börja med ca 4 dagar i veckan. O det är ju där frågan om foder kommer in :) Vilket foder rekommenderar ni till en häst som inte gjort speciellt tungt jobb hittils men ska sättas i ordentlig träning om ca 6-7 månader? Mestadels hoppträning då men blir lite dressyr på sidan av.

Tacksam för alla tips :)

Sv: Foder till hopphäst

Hitta ett hö som har rätt värden o fortsätt med bara hö.
Komplettera med ett mineralfoder som passar höet.
// Linda

Utgå från grovfodret och om du inte kan ett så bra foder som mahlmt rekommenderar, då får man utgå från det som saknas och välja ett passande kraftfoder efter det.
Så med andra ord det går inte säga vad förrän du har grunden d v s grovfodret och naturligtvis även individen på plats.

spinner vidare..

det finns inget foder och ingen fodertillverkare som gör foder som är markant bättre eller sämre än andra. Skillnaderna är små... Det som är viktigt är att hästens behov av energi, protein, mineraler och vitaminer täcks och det kan funka bra med bara hö+mineraler, med tillskott av t.ex havre och betfor eller med lämpligt "blandfoder" (pellets eller musli) från valfri tillverkare.

En häst är en häst och fodret anpassas med en uträknad foderstat.
Jag hade nog varit mer orolig för hållbarheten när han sätts igång.
Ordentlig hoppträning. Vad innebär det. Har man inte kunskapen själv, så läs på och ta hjälp kunnig person och lägg upp ridschema utifrån hästens nuvarande kondition och ridbarhet. Att hoppa sliter på hästen vid felaktig träning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat