Foder till honkatt med urinsten

Pontevecchio

Trådstartare
Har en 6årig hona som lätt får urinsten. Hon får dock ut de själva så det går över av sig själv men det är inte kul för henne!

Hon är både inne och utekatt och äter mestadels blötmat men även en del
torrfoder (pussi). Förut fick de alltid Mjaus blötmat men efter att de gjordes om så tycker fröken kräsen att det inte är gott längre.
Nu äter de nån sort jag köper i foderbutiken.

Vet att man kan ge dem specialfoder för urinsten men behövs det verkligen?
Damen kutar om sjutton ute och jag har snarare svårt att hålla henne i hull än tvärtom. Vill därför gärna mata med kött och blötmat.

Har förstått att det är mineralerna som ställer till det.
Vad innebär det, vad bör jag undvika och vad bör jag främja?

Hon gillar mjölkprodukter och slickar gärna rent glasskålar men är
rätt dåligt på att dricka emellanåt.
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Jag skulle ta bort torrfodret och bara ge blötmat. Ibland är det allt som behövs. Vet du vad det är för kristaller som bildas? Struvit? Kalciumoxalat? Andra?
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Nej tyvärr inte.

Är kött och mjölkprodukter ok?
Hon är lite tunn så funderar på om jag ska krydda med grädde eller ägg?
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Royal Canins Urinary, ett foder för katter med urinsten. Bryter ner struviter, förebygger oxalater.
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Mjölkprodukter är oftast inte bra, då de flesta katter är laktosintoleranta.
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Nej tyvärr inte.

Är kött och mjölkprodukter ok?
Hon är lite tunn så funderar på om jag ska krydda med grädde eller ägg?

Jepp. Ger du ägg ska du tänka på att inte ge äggvitan rå eftersom den innehåller ett enzym som bryter ner B-vitaminet biotin.

Vätskerik mat har fördelen att den ökar urinvolymen vilket gör att urinvägarna sköljs igenom ofta. Kött kan vara bra då en köttrik kost sänker urin-pH och hög proteinhalt hämmar upptaget av magnesium något. Det är bra om katten har problem med struvitkristaller, inte så bra om den har problem med kalciumoxalatkristaller som mår bra i sur urin så håll koll katten. Blir det inte bättre kan det ju vara så att hon har kristaller som trivs just i sur miljö och då får man trixa med maten.
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Vad innebär laktosintoleransen för en katt?
dvs vad kan hända om jag ger grädde i maten?

Provade att hälla i lite vatten i blötmaten så den blev geggigare.
Det gillade hon så fortsätter nog så för att få i henne extra vätska.
jag tror det är vätskebrist som ställer till det, oftast får hon bekymmer när hon varit ute på långa vandringar och käkat möss och troligen inte ätit ordentligt.

tack för alla tips!
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

Laktosintolerans innebär samma symptom hos katt som hos människa: gaser i magen, magknip och/eller diarré.
 
Sv: Foder till honkatt med urinsten

KL
Förrutom de kostråd som du har fått av övriga.

Jag skulle även börja ha en regäl koll på katten. Det räcker med att bara en enda sten är för stor för att hon inte ska kunna få ut den själv och sen kan det gå fort.

Börjar hon bete sig underligt, fräsa, morra, vara otålig, försöka kissa utan att de kommer något, inte vilja bli lyft o.s.v. så åk till veterinär på en gång! Inga spekulationer, bara åk!

När katten börjar visa symtom (den kan tidigare ha försökt kissa otaliga ggr, men det kanske man inte ser om katten har varit ute) så är ju blåsan redan full och det är därför katten får ont och visar symptom, och då är det bråttom! Det kan handla om minuter i värsta fall och i bästa fall någon timme/ar.

Har varit med om detta på både pappas katt och min häst och det är hemskt att inte veta om man ska hinna till vet :cry:.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp