Foder till högdräktig fånghäst?!

Cornelia

Trådstartare
Har funderingar på vad en högdräktig ponnydam (welsh) med fång kan äta ... Läget är nu sådant att hon går i sjukhage med halm och hö, är pigg och har inga symtom längre men hade ett ganska ordentligt fånganfall för ett par veckor sedan.
Eftersom hon är högdräktig och ska föla om ca sex veckor är man ju lite fundersam- får hon verkligen i sig vad hon behöver?

Sv: Foder till högdräktig fånghäst?!

hur ser hon ut i hullet?
Det är ju proteinbehovet som ökar mest i slutet av dräktigheten och det går att ordna med proteinkoncentrat (soja, potatisprotein), som är okej att ge.
Melassfri lusern funkar också för de flesta.

Jag var i samma sits förra våren.
Mitt paintsto mådde bäst på ett hösilage med väldigt höga värden, främst protein. Symptomen klingade inte av helt förrän jag började blötlägga allt hö och slutligen tog jag helt bort högivan, gav fri tillgång på hösilaget.
Gav i slutet också fri tillgång på melassfri lusern med hög proteinhalt.

Jag socker analyserade mitt grovfoder och silaget låg lågt så jag vågade ge det. Mitt sto var inte överviktig utan behövde verkligen få i sig näring.

Jag var försiktig med socker men inte rädd för protein. Mitt sto mådde kanon efter det.

Lycka till!

Tack snälla för svar!! :)

jag har inte vågat ge luzern, trodde det var för kraftigt, ska köpa sockerfritt sådant nu.

Det gick jättebra med henne de två första veckorna efter insjuknandet, men när jag lät henne vara utan munkorg några dagar började symtomen så sakteliga igen. Lite puls, lite tjock mankam, lite seg .... Och ändå gick hon i samma lilla sjukhage med bara hö att äta, förutom det lilla gräs hon kan gnaga i sig i kanterna ...

Så nu är det munkorg igen, med medföljande problem att hon tappar hull eftersom det är energikrävande för henne att äta med den på. Så luzern är nog en bra ide!

Jag gav soja också en period kom jag på. Bra protein för fånghästar.

Nej soja är inte bra för en fånghäst (eller någon häst...) då det påverkar hormonbalansen och ämnesomsättningen, och båda är redan i obalans vid fång, än värre vid fång+dräktighet... dessutom är nästan all soja som produceras GMO och man vet fortfarande lite om vilka skador den kan orsaka.

Potatis känns isf säkrare men det bästa ska vara vassle protein, utan tillsatser (det som kallas whey och används av kroppsbyggare).

Lusern ska man också vara jätteförsiktig med, många fånghästar tål inte det! Ge inte lusern om hon inte redan är van!

Ge däremot fri tillgång på blötlagt hö/hösilage, och vitaminer/mineraler, linfrölja och salt. Melassfri betfor är näringsrikt och mkt skonsamt, innehåller ingen stärkelse och minimalt med socker (max 5%).

Tänk såhär, förvärrar du fånget så risikerar du att förlora båda föl och sto.... Då är det bättre att hon blir smal och fölungen liten. Tycker jag iaf. Hellre tunn än död.

Senast ändrad:

Tack Centaur, det är ungefär så jag har tänkt också. Nu går hon med munkorg större delen av dygnet i sin sjukhage, får äta det hö hon är van vid utan munkorg vid tre tillfällen per dygn och fick idag gå i hagen i tre kvart med de andra hästarna (och munkorg!). Vet inte vilken sorts mineraler jag kan ge henne dock. Antar att de pelleterade inte är bra, det innehåller väl melass och luzern tror jag.

Hon är pigg nu igen, ingen puls, har gått ner lite i vikt igen men är inte tunn. Ahhh, bara att hoppas ...!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur