Foder till hingstig unghäst?

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Jag söker nytt foder till min 2.5 åriga unghäst. Han är jättehingstig och hoppar på en ibland.
Och jag funderar på att hitta ett bra grov och karftfoder.
Han växer och utväcklasmycket så mycket långsamma kolhydrater och så lite snabba som möjligt.han för hösilage nu och så ska han få halm också snart (vi fick halmen idag och har inte hunnit ta in den än) och han är lite lös i magen så jag har tänkt att använda hö och hösilage till honom.
Han står på lösdrift och får fri tillgång på grovfoder och går med fyra hästar. De andra är som han i magen så hö kanske är det bästa att ge mycket av?
Har testat pawo mash, betfor och betformix och inget har varit bra på honom, dock betformixen bäst av de tre. Han får kraftfoder för att han inte får i sig tillräckligt mycket mat då han behöver så mycket.
Hoppas på bra tips:)

Sv: Foder till hingstig unghäst?

Är han hingstig och du inte kan hantera det så borde du fundera på att kastrera honom. Det kan i sin tur göra så att han lugnar ner sig och tillgodoser sig maten bättre.

Är han tunn så kan du testa att ge luzern eller någon annan form av kraftfoder med hög protein tex hippo alpha grow.

Han blev kastrerad i september och det har märkts lite (han hoppar inte på allt han ser längre)
Bra tips på foder ska testa:)
Någon som vet om munkpeppar funkar? läste lite om det:D

Grovfoder med bra protein och energi balans . Ngt mer behövs inte på en 2,5 åring och ffa är det nog väldigt lite du kan påverka hans beteende med ditten och datten i foder utöver det . Om den behöver hull fodra med lusern som komplement till övrigt grovfoder .

Betfor är socker i alla varianter dvs snabb energi .

*KL*

Jag säger som mackan, bra grovfoder med passande värden. Räcker inte det så stödfodra med lucern. Mer borde inte behövas med ett bra grovfoder, vet du vad det är på värden på det?

Man tycker det men min slarvar lite med vattnet, han ska vakta det från de andra men dricka gör han inte (inte tillräckligt iallafall) så brukar ta typ 0,3 mått av betformixen (den innehåller mindre socker) och blanda upp med 20 L vatten och låta honom dricka det ca 4 gånger under de timmarna vi är i stallet.
Någon som vet om hö är bra på unghästar? Själv så gillar jag mer hö då min lilla ponny mår så bra av det och mina hästar alltid blir dåliga i magen/kolik av hösilage. Ska fixa hö under vecka och kolla vad allt innehåller och försöka få ihop en bättre foderstat till dem (lite svårt när det är fyra hästar och fri tillgång bara...)
Hans problem är inte att hålla sig i hull det är bara det att han var underviktig när vi köpte honom och försökt få upp honom i hull sen oktober (gått jättebra men nu när han ska börja "tränas" (ledövningar som att gå till banan eller till stallet) så måste han gå att hantera lite)
Jag tänker mest på honom då han blir väldigt frustrerad när han har massa energi och hormoner i sig och kan få lite utfall ibland... Annars den snällaste hästen i världen:)
Ska köpa lusern i veckan och hoppar det hjälper!

Senast ändrad:

Fast om du har ett bra grovfoder med värden som passar växande häst, och fri tillgång så har du en optimal grund. Skulle det nu inte räcka, så stödfodra i första hand med lucern.
Temperamentet kan du inte fodra bort, däremot kan du undvika att spä på det :)

Man tycker det men min slarvar lite med vattnet, han ska vakta det från de andra men dricka gör han inte (inte tillräckligt iallafall) så brukar ta typ 0,3 mått av betformixen (den innehåller mindre socker) och blanda upp med 20 L vatten och låta honom dricka det ca 4 gånger under de timmarna vi är i stallet.
Någon som vet om hö är bra på unghästar? Själv så gillar jag mer hö då min lilla ponny mår så bra av det och mina hästar alltid blir dåliga i magen/kolik av hösilage. Ska fixa hö under vecka och kolla vad allt innehåller och försöka få ihop en bättre foderstat till dem (lite svårt när det är fyra hästar och fri tillgång bara...)
Hans problem är inte att hålla sig i hull det är bara det att han var underviktig när vi köpte honom och försökt få upp honom i hull sen oktober (gått jättebra men nu när han ska börja "tränas" (ledövningar som att gå till banan eller till stallet) så måste han gå att hantera lite)
Jag tänker mest på honom då han blir väldigt frustrerad när han har massa energi och hormoner i sig och kan få lite utfall ibland... Annars den snällaste hästen i världen:)
Ska köpa lusern i veckan och hoppar det hjälper!

Okej... Jag hänger inte riktigt med här. Hästen var tunn när han kom. Han är bättre nu och det verkar som om hullet rättar till sig nu sakta men säkert (antagligen delvis tack vare kastreringen). Är det så att det är den lösa magen du vill åtgärda? Hö fungerar bra på unghästar under förutsättning att det har bra värden förstås (precis som ensilage). Och blir hästarna lösa i magen av ensilaget så misstänker jag i första hand att ensilaget inte är riktigt okej hygienmässigt. kanske får en bal stå öppen för länge innan den tar slut? Eller så är det bara så att det är vädret som gör att hästarna blir lite lösa i magen. Det händer med mina hästar då och då just nu också. Delvis på grund av att det är väldigt blött och de drar upp gräset med rötterna och får i sig lite allt möjligt från jord och rötter :p Men lite tillskott av lusern eller något annat proteinfodermedel kan jag tänka mig att unghästarna kanske behöver. När det gäller vatten kan du prova med att flytta på vattenbaljan/karet. Är det väldigt lerigt runt vattnet så kan det hända att hästen inte riktigt vågar dricka ordentligt (rädd för att fastna/halka) utan vaktar bara istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 667
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25