Sv: foder till HET häst
min fråga var alltså, någon som vet något bra kraftfoder för pigga/heta hästar? INGET annat ville jag veta.
Det är svårt att rekommendera ett kraftfoder utan att veta vad hästen får i näringsväg i övrigt oavsett om hästen är het eller lat. Det är det flera som har skrivit i tråden försöker peka på. Jag bidrar med några förslag ändå resp kompletterar några andras förslag.
Jag håller med de som rekommenderar havrefritt foder. Några exempel på sådant:
- Kornkross: Billigt. Har ungefär samma näringsvärden som havre, men brukar inte sätta sig i huvudet på samma sätt. Brukar vara bra att fodra med till hästar som behöver gå upp i vikt. Hästen tillgodogör sig kornet även när det inte är nykrossat. Detta finns beskrivet på Hippocampus,
http://hippocampus.slu.se/.
- Lucernpellets: Räknas som grovfoder, men man kan ge det istället för kraftfoder om man vill. Innehåller mera protein och mindre energi än t ex havre. Relativt billigt.
- Havrefria fullfoder: T ex Hippo Cool, vissa müslisorter, Mustangs pellets. Jag tror att alla Kraffts foder innehåller havre, men kolla på
www.krafft.nu för säkerhets skull. Jag kan minnas fel.
- Matolja: Energirikt och brukar vara passa till hästar som behöver gå upp i vikt. Det ges ihop med övrigt kraftfoder, men i liten mängd. Normalt sett inte mer än ca 1 dl/fodring.
Min häst var ganska spinkig när jag köpte honom. Han lade på sig bra och fungerade fint i ridningen när jag fodrade med kornkross och lucernpellets. Denna blandning bör blötas. Kornkrossen pga damm. Lucernen pga pelletsen sväller mycket och kan därför ge foderstrupsförstoppning om hästen äter dem torra.
Nu är kusen några år äldre och inte spinkig längre. Däremot hittar han på mera hyss när han äter havre än när han äter annat. Jag fodrar därför med Hippo Cool och det gillar vi. Näringsvärdena för Hippo Cool är jämförbara med t ex havre och korn.
När det gäller Chevinal Plus är det ett bra tillskott att ge för mineraler och vitaminer. MEN det innehåller inte vare sig fosfor eller kalcium. Ofta brukar man behöva ge ett mineralfoder som innehåller dessa ämnen för att få balans i foderstaten med avseende på P och Ca. Nu har du ju inga analysvärden (synnerligen osmart ridskola som inte har det) så du har ingen aning om du har Ca/P-balans i fodret. Det gör det lite krångligare. Det jag märkte var att när jag fodrade med kornkross och lucern klarade vi oss ibland utan Ca/P-tillskott typ Krafft Miner. Istället gav jag just Chevinal för de övriga mineralerna.