foder till HET häst

Sv: foder till HET häst

ingen aning:confused: men i grooven är det väl havre?

har funderat på hippo cool nu, någon som foderar med det?

Det bästa att dämpa stressad och villig häst, ge grovfoder. En nöjd, mätt och belåten häst = lugnare häst. En stressad häst kan även göra av med mängder av magnesium, kanske behövs en lite extra giva under en tid.

Vi har också en raket. En c-ponny, arabkorsning som knappt gick att hantera för 2 år sedan och som då var mkt mager. Han får Krafft Groov 90 och massor av hö och det fungerar bra. Havre och annat energirikt foder är inte att tänka på, men det lilla havre som är i Groov 90 fixar han. Nu är han fin i hullet. Fortfarande pigg att rida men fullt hanterbar.

Undernärda hästar brukar sällan vara het...du skrev ju den var i underhull. Och visst kan man ge HETA hästar mer mat och få dom att coola ned. Har du aldrig hört det ?

jag har hållt på med hästar länge och jag vet att denna hästen inte är hungrig, då hade hon ätit upp allt ensilage jag ger henne. och jag tror inte, jag VET att hästen ät het. och det förstår nog vem som helst att man kan inte ge en het häst massor med energi för att den ska LUGNA ner sig :smirk: därimot mer ensilage, men det får hon så det räcker och blir över. en del av piggheten(dock inte allt) kan vara pga. stress, hon importerades från holland för ca. en vecka sen och hon han inte riktigt hunnit landa än.

min fråga var alltså, någon som vet något bra kraftfoder för pigga/heta hästar? INGET annat ville jag veta.

:bow:

Åsebro cool som sagt :D

Någon skrev ju lusern, det är jättebra för heta hästar tex fullblod och fullblodskorsningar som behöver öka på hullet. Det är mer prisvärt (tycker jag) än de färdigfoder som finns. Och olja som någon sa. Gör en kraftfoderblandning av lusern (uppblött), lite kornkross och matolja. Du har ju inte haft hästen så länge, så hon äter säkert upp sig bara hon kommer till ro. Och fri tillgång till hösilage.

Håller med till fullo!!

Till TS:
Tänk bara på att alla hästar gillar inte pelletrerad lucern om den inte är ordentligt uppblött. Till en av mina fick det blötas upp så att det var som typ ärtsoppa och sedan i med resten av kraftfodret och lite morötter...då var det smaskens!
Prova också att långsamt öka på hö/ensilage så kan du till slut ta bort lucernet.
B-vitamin ska ju också vara bra att ge hästar med dålig aptit.
Lycka till!

Jag har fått lära mig av en mycket duktig hösilage försäljare (säljer olika sorters hösilage runt om i sverige) blötare hösilage till hårt tränande hästar torrare till hobbyhästar. En del hästar "tål" inte hösilage, blir heta och ser spöken. Har aldrig märkt det förrut, men upptäckte det för nåt år sedan, då en häst som ätit hö innan och var lugnet själv, fick börja äta hösilage och som ett par dagar efter förvandlades till ett energiknippe utan dess like hoppade runt och såg spöken överallt, gick i hundranittio fanns ingen broms kvar nästa:eek: Ägaren slutade med hösilaget och hästen fick åter hö vips var hästen sitt gamla jag igen. En utav mina hästar är också het och nervig, nu med facit i hand ser jag skillnad när han får hösilage. Så numera får han aldrig enbart hösilage.

Undernärda hästar brukar sällan vara het...du skrev ju den var i underhull. Och visst kan man ge HETA hästar mer mat och få dom att coola ned. Har du aldrig hört det ?

Håller med halvt. De hästar som är undernärda är ofta de som stressar mest, då blir de svårfödda. Men med mer mat, mer hull blir de lugnare.

Lusern är ett superbra alternativ, gärna kompleterat med kross och morot som någon sa. annars vill de kanske inte äta.

Eftersom hästen inte varit här så länge tycker jag du ska ta det lugnt med ridningen, så den kommer in i rutinerna i stallet först och främst.

Ponnykrafft innehåller lite energi (mindre än i grooven) men allt övrigt som en ponny behöver.

min fråga var alltså, någon som vet något bra kraftfoder för pigga/heta hästar? INGET annat ville jag veta.
Det är svårt att rekommendera ett kraftfoder utan att veta vad hästen får i näringsväg i övrigt oavsett om hästen är het eller lat. Det är det flera som har skrivit i tråden försöker peka på. Jag bidrar med några förslag ändå resp kompletterar några andras förslag.

Jag håller med de som rekommenderar havrefritt foder. Några exempel på sådant:

- Kornkross: Billigt. Har ungefär samma näringsvärden som havre, men brukar inte sätta sig i huvudet på samma sätt. Brukar vara bra att fodra med till hästar som behöver gå upp i vikt. Hästen tillgodogör sig kornet även när det inte är nykrossat. Detta finns beskrivet på Hippocampus, http://hippocampus.slu.se/.
- Lucernpellets: Räknas som grovfoder, men man kan ge det istället för kraftfoder om man vill. Innehåller mera protein och mindre energi än t ex havre. Relativt billigt.
- Havrefria fullfoder: T ex Hippo Cool, vissa müslisorter, Mustangs pellets. Jag tror att alla Kraffts foder innehåller havre, men kolla på www.krafft.nu för säkerhets skull. Jag kan minnas fel.
- Matolja: Energirikt och brukar vara passa till hästar som behöver gå upp i vikt. Det ges ihop med övrigt kraftfoder, men i liten mängd. Normalt sett inte mer än ca 1 dl/fodring.

Min häst var ganska spinkig när jag köpte honom. Han lade på sig bra och fungerade fint i ridningen när jag fodrade med kornkross och lucernpellets. Denna blandning bör blötas. Kornkrossen pga damm. Lucernen pga pelletsen sväller mycket och kan därför ge foderstrupsförstoppning om hästen äter dem torra.

Nu är kusen några år äldre och inte spinkig längre. Däremot hittar han på mera hyss när han äter havre än när han äter annat. Jag fodrar därför med Hippo Cool och det gillar vi. Näringsvärdena för Hippo Cool är jämförbara med t ex havre och korn.

När det gäller Chevinal Plus är det ett bra tillskott att ge för mineraler och vitaminer. MEN det innehåller inte vare sig fosfor eller kalcium. Ofta brukar man behöva ge ett mineralfoder som innehåller dessa ämnen för att få balans i foderstaten med avseende på P och Ca. Nu har du ju inga analysvärden (synnerligen osmart ridskola som inte har det) så du har ingen aning om du har Ca/P-balans i fodret. Det gör det lite krångligare. Det jag märkte var att när jag fodrade med kornkross och lucern klarade vi oss ibland utan Ca/P-tillskott typ Krafft Miner. Istället gav jag just Chevinal för de övriga mineralerna.

Ponnykrafft innehåller lite energi (mindre än i grooven) men allt övrigt som en ponny behöver.
Det innehåller lite protein också --> mindre lämpligt foder till häst som behöver mera hull. Krafft Ponny är alltså avsett för lättfödda ponnyer. TS häst är motsatsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka