foder till HET häst

B

Bellson_

Jag får hem mitt nya raket:devil: någon dag i veckan.. en d-ponny, mycket pigg. hon äter nu 9 kg ensilage(underviktig), och så får hon några nävar "hestekraft" om dagen. Finns det något annat foder jag kan ge med lite energi? vad är bäst? jag kommer att ge henne chevinal plus också.

Så, vad är bäst att ge till en mycket het häst?

:bow:

Sv: foder till HET häst

Mer hösilage till att börja med, minst 12 kg per dag till en undernärdig d-ponny, helst fri tillgång.

Kornkross är energi fattigt och brukar ges till undernärdiga hästar.

kraft groov fick jag som tips till min ponny när vi köpte henne, provade det dock aldrig.

Det viktigaste är en lugn miljö för en undernärdig och het häst. Ridningen påverkar hur hästen äter, för stressigt, blir maten lidande, precis som med människor.

Något jag tycker är super viktigt är att inte ge tillläggsfoder som kanske inte behövs. Mineraler är nr 1 sedan kanske b- vitamin men annars tycker jag du borde ha ordentlig fakta om varför du ska ha något mer.

Dvs. Ge mer hösilage och mindre kraftfoder. Isåfall energifattigt som kornkross. Lägg inte till saker utan behov, byt ut hällre än att foderstaten byggs på hela tiden.

tack för ditt svar :)
om det är chevinalen du syftar på så tänker jag ge den för att där ingår allt hon behöver få i sig. min förra ponny var mycket undernärd och dåligt skött när jag fick honom, jag gav honom chevinal och han hämtade sig jättesnabbt. så jag ser inga nackdelar i att ge hnne chevinal. men korn kross verkar ju som ett bra alternativ, men räcker det att ge lite kornkross om dagen? + chevinalen då. och mer än 9 kg ensilage får hon inte för att hon äter inte mer. :smirk: annars hade jag självklart gett henne mer, men det är onödigt att betala för något som inte används.

Lucern. Är mkt proteinrikt. Räknas som grovfoder.

/P Döben

Mer hösilage till att börja med, minst 12 kg per dag till en undernärdig d-ponny, helst fri tillgång.

:bow: :bow:

Det viktigaste är en lugn miljö för en undernärdig och het häst. Ridningen påverkar hur hästen äter, för stressigt, blir maten lidande, precis som med människor.

Så sant så;)

så sa jag med när jag stod med undernärd häst. Varför hon inte åt var bl a att hon inte hade gjort sig hemmastadd, stress. Sedan var det för hon inte hade "töjt ut" magsäcken enligt vet. han gav tipset att alltid ge ett kg mer hösilage än vad hon äter för att då töja ut den. Efter ett halvår åt hon upp allt utav de extra kg.

Är det så att hon äter upp nio kg, ge henne då tio och se om hon äter de. Är de så att det är ekonomin du vill spara på så råder jag dig att ge tio om så var fallet. men lämnar den rester kan du stå kvar tills den slutar med det.

Om de kraftfodret funkade bra på den förra så kanske det funkar nu, man får pröva sig fram långsamt :D

Det finns en müsli från spillers som heter cool mix, den innehåller magnesium som är lugnade. Då kan du också ge lite mer foder om nu hästen är mager än om du ger tex. korn som ändå ger rätt mkt energi.
Annars är krafft groov bra också

Läste någonstans här på buke att man kan ge krafft rehab men jag vet ju som sagt inte.

Jag upplevde att en balanserad foderstat med mycket och bra grovfoder var det bästa för mycket villiga hästar, mina hästar äter också Hestekraft och får det som krävs för att täcka en ev brist.
Men mest grovfoder, och de ev kraftfoder som skall ges bör vara sista komplementet. Hestekraft ger absollut ingen brinnan hjärna, det är ett foder med högt innehåll och är lätt att komplettera med till alla grovfoder.

öka grovfodret först o främst!
men såg att nån skrev att konkross var bra..
visst det är superbra för undernärdiga hästar men om det inte är nykrossat varje dag så kan hästen inte tillgodogöra sig fodret rätt.
prova med kli...
o det med energi kan du ge ca 1dl matolja en gång om dagen!!!!:p :smirk: :bump: :rofl: :rofl:

ok, men menar du att jag BARA ska ge matolja i krubban? :crazy: det kan väl inte vara så gott. jag vill ha ett müsli eller pelleterat färdigfoder med låg energi som är lätt att få tag på(alltså att jag inte ska behöva åka över halva sverige för att löpa hästmat.)

mer tips mottages gärna :bow:

jag står uppastallad på ridskola och har ingen höanalys, jag vet att det inte går att räkna ut riktig foderstat då. men vi har ensilage, lagom torrt.

Jag får hem mitt nya raket:devil: någon dag i veckan.. en d-ponny, mycket pigg. hon äter nu 9 kg ensilage(underviktig), och så får hon några nävar "hestekraft" om dagen. Finns det något annat foder jag kan ge med lite energi? vad är bäst? jag kommer att ge henne chevinal plus också.

Så, vad är bäst att ge till en mycket het häst?

Som sagt mer ensilage och sen finns det det ett jättebra foder, Åsebro Cool för heta hästar och ponnies. :)

Jag tror faktiskt inte hästen är het...snarare stressad. Du vet att många blandar i hop hethet med stress...Hungriga hästar är oftast stressade = hunger utlöser stress....Då försöker många dra ned på dels maten och dels energin för hästen är het....då den i själva verket behöver MER mat och mer energi för att lugna ned sig.

Som de andra skrivet så ge mycket hö! Vad det gäller kraftfoder så är troligen havrefritt att föredra. De jag kan komma på är krafft rehab (är ungefär samma som gamla grooven, nya krafft groov innehåller havre), krafft müsli (komplettar med mineraler dock), cool mix. Finns även preparat som ex EquiCalm som ska verka lugnande.
När du får hem hästen är mitt tips att ge den någon form av preparat som hjälper tarmfloran att ställa om ex: Microbalans, Equion eller Kraffts mag o tarm.

Lycka till!

Jag tror faktiskt inte hästen är het...snarare stressad. Du vet att många blandar i hop hethet med stress...Hungriga hästar är oftast stressade = hunger utlöser stress....Då försöker många dra ned på dels maten och dels energin för hästen är het....då den i själva verket behöver MER mat och mer energi för att lugna ned sig.

jag har hållt på med hästar länge och jag vet att denna hästen inte är hungrig, då hade hon ätit upp allt ensilage jag ger henne. och jag tror inte, jag VET att hästen ät het. och det förstår nog vem som helst att man kan inte ge en het häst massor med energi för att den ska LUGNA ner sig :smirk: därimot mer ensilage, men det får hon så det räcker och blir över. en del av piggheten(dock inte allt) kan vara pga. stress, hon importerades från holland för ca. en vecka sen och hon han inte riktigt hunnit landa än.

min fråga var alltså, någon som vet något bra kraftfoder för pigga/heta hästar? INGET annat ville jag veta.

tack för ditt svar :) behöver krafft rehab blötläggas? vill helst inte göra det nu på vintern, om det skulle frysa tills på morgonen.

KL
Är inte Krafft Rehab dyrare än Groov? För det är väl inte jättestor skillnad dem?

ingen aning:confused: men i grooven är det väl havre?

har funderat på hippo cool nu, någon som foderar med det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka