Foder till het häst

G

Genesis

Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har svårt att lägga på sig.

Min häst är ett holländsk Halvblod, sto, tio år gammal. Hon har inte varit i Sverige så länge, ca 4 mån.
Importhästar brukar ju oftast tappa lite vikt och vara ganska svåra att få upp i hull igen så det var jag beredd på.
Till en början gick hon på en foderstat som bestod av: ca 8 kg hö + gräs i hagen (då det fortfarande var sommar då)
2 kg Hippo Basic, 1 kg korn + olja (som jag hade trappat upp mkt försiktigt)
Till en början gick detta bra, hon var lugn och fin i hullet men hon började ganska snart tappa hullet och blev hetare.
Jag fick tipset om att ge nya Krafft groov, så vid insläppningen efter betet så bytte jag försiktigt till Krafft Groov.

Hon går nu på ca 3 kg Krafft Groov, 9 kg Hö + olja, b-vitamin
Hon har lagt på sig bra genom den här foderstaten, men jag tror att den innehåller för mkt energi?
Hon är fortfarande mkt het och energisk. Hon rids ca 5-6 dagar/vecka och är i full träningskondition.

Analysen på mitt hö:
MJ 9,4
Råprotein, smältbart 50 g
Kalcium 5,6 g
Fosfor 2,1 g
Magnesium 1,9 g
Kalium 12,4 g
(Har fler värden, men skrev de "viktigaste")

Någon som har nåt tips?
Mvh Emelie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till het häst

har du provat me krafft Rehab?
För han chefvetrinären i Helsingborg blandar tydligen nr de till sina hästar för att dom ska lugna sig!
En vetrinär borde ju veta!:idea:
 
Sv: Foder till het häst

Har inte provat det, men ska kolla upp det :)
 
Sv: Foder till het häst

ditt hö är jättebra - om hästen ser fin ut - dra ner lite kraftfoder, rid mer - eller så konstaterar du att hästen är sån, jag skulle vara glad åt att ha en energisk häst! egentligen tror jag inte du kan påverka med fodret så mycket mer med den foderstat du har (mer än att dra ner mängden) - Groov innehåller ju ingen stärkelse vilket man skulle kunna misstänka ger en het/reaktiv häst
Annars är det mycket utevistelse, långa ättider/flera utfodringar och annat en häst uppskattar
Annars tror jag du kan försöka rida den lugn - dvs var mkt konsekvent på att den inte får rusa iväg, göra plötsliga dumheter - dvs strunt i det när den gör sånt men beröm när den är lugn och fin -(Monty Roberts metod)
eller galoppera den rejält/snabbt 2 ggr i veckan - det tar energi eller ta ut den på långa turer - 2 timmar minst, med varierande gångarter flera gånger i veckan... eller nåt, bara du är konsekvent och uthållig - det kan 2 månader innan det händer nåt...
 
Sv: Foder till het häst

Jag ger min jätteheta foderhäst Eggermans CoolMix, det är ett müslifoder gjort för hästar som behöver dämpa sig.
 
Sv: Foder till het häst

Har funderat på att dra ner på kraftfodret lite, men är rädd för att hon ska tappa i hull igen.
Jag rider henne "ordentligt" alla dagar dvs. galopparbete en dag, dressyrträning en dag, hoppträning en dag, mjukgörande och lugnande arbete en dag, tömkörning osv. Träningarna handlar oftast om att få henne lugn, inte hetsrida, men samtidigt träna kondition så hon får "springa av sig lite".
Hon går ute från 9.00 på morgonen till 17.00 på eftermiddagen.
Visst är det kul att ha en energisk häst! Men inte när det slår till i huvudet och det enda som hägrar är att springa :) Hon blir nästan omöjlig att ha o göra med, ridningen blir bara en fight, då är det inget kul :/
Vi ska ta blodprov på henne för att kolla så att allt står rätt till där. Hon är både exp.röntgad och vet.bes så där finns det inga fel.
Jag tror kanske inte heller att det går att reglera detta så mycket mer med fodret än vad jag redan gör, men tänkte om det kanske fanns något foder som är speciellt för heta hästar. Är glad för alla tips jag kan få!
Höet innehåller ju ganska mkt energi, har funderat på om det kan inverka? Sedan har jag funderat lite på att börja med med korn igen, kanske ge lite mindre groov och korn.
Tack för tipsen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till het häst

Vet du om det finns någn hemsida där jag kan läsa om fodret?
 
Sv: Foder till het häst

http://hippocampus.slu.se/ kan du titta på. Där finns mycket matnyttigt!

Har räknat på din foderstat och den ger 115 Mj, 720 gr smbrp, 68 Ca, 34 P, och 26 Mg. Kvoter: Smrp/MJ=6,2 Ca/P=2,0 Ca/Mg=2,6.
Jag har räknat på 9 kg hö, 3 kg Groov och 0,1 kg olja. Du skrev inte hur mycket olja du gav. 115 Mj är ganska mycket energi, ett normalstort, normalfött halvblod på ca 500 kg behöver enligt tabellen ca 56 Mj. Nu är ju alla hästar inte som tabellhästen utan de är ju individer som kräver mer eller mindre energi. Men nu har du ju i alla fall något att jämföra med.
//marti
 
Sv: Foder till het häst

Hejsan! Ger mitt pigga varmblod nya kraft grov och han har blivit mycket lugnare.
Han får 13kg ensilage/dag och 1liter nya kraft grov. Och då får han mer därtill än vad foderstaten kräver och det är ju bra med tanke på att han behöver ha nått att bygga av.
Vi hade ganska bra abalys värden.
Du kan inte ge mera hö och dra ner på kraften tycker 3liter låter lite mycket?
 
Sv: Foder till het häst

MartinaN skrev:
Hejsan! Ger mitt pigga varmblod nya kraft grov och han har blivit mycket lugnare.
Han får 13kg ensilage/dag och 1liter nya kraft grov. Och då får han mer därtill än vad foderstaten kräver och det är ju bra med tanke på att han behöver ha nått att bygga av.
Vi hade ganska bra abalys värden.
Du kan inte ge mera hö och dra ner på kraften tycker 3liter låter lite mycket?

3 kg/dag är rekomenderad minsta giva om alla mineralbehov ska täckas, därför får hon så mkt. Sedan har jag gett henne så mycket, då hon tränas ganska hårt och att hon behövde lägga på sig. Det är nya krafft groov jag ger med, och det har fungerat jättebra då hon har lagt på sig men hon har inte blivit lugnare av det.
Har funderat på att minska på kraften, ge henne extra mineraler och lite korn, men jag vet inte. Det är svårt :)
 
Sv: Foder till het häst

marti130 skrev:
http://hippocampus.slu.se/ kan du titta på. Där finns mycket matnyttigt!

Har räknat på din foderstat och den ger 115 Mj, 720 gr smbrp, 68 Ca, 34 P, och 26 Mg. Kvoter: Smrp/MJ=6,2 Ca/P=2,0 Ca/Mg=2,6.
Jag har räknat på 9 kg hö, 3 kg Groov och 0,1 kg olja. Du skrev inte hur mycket olja du gav. 115 Mj är ganska mycket energi, ett normalstort, normalfött halvblod på ca 500 kg behöver enligt tabellen ca 56 Mj. Nu är ju alla hästar inte som tabellhästen utan de är ju individer som kräver mer eller mindre energi. Men nu har du ju i alla fall något att jämföra med.
//marti

Hej! Jag har också räknat på min foderstat och jag kom också fram till att den innehåller lite för mkt energi. Men frågan är vad man ska göra åt saken?
Mitt hö innehåller ju ganska mkt energi, men jag vill absolut inte minska på det. Det är om jag minskar ner på kraften, men då är jag rädd att hon faller ur hull igen :/
Jag ger ca 1 dl olja/dag. Hon har lagt på sig jättebra av den här foderstaten och nu är hon i jättefint hull, men hon har inte blivit något lugnare. Och det beror kanske på all energi. Det är svårt! :confused:
 
Sv: Foder till het häst

Genesis skrev:
Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har svårt att lägga på sig.

Prova Dynavena, som innehåller svarthavre, som de inte blir lika trissade av, men ändå innehåller mycket protein.

Miljöombytet är säkert stressande, jag har varit med om häst som det tagit nåt år faktiskt, innan den hade "coolat"ner sig ordentligt, så den kunde lägga på sig lagom hull.

Jag skulle ta det försiktigt med olja och betfor. Egentligen undvika det helt.
Använda mycket grovfoder, så mycket det går.
De blir avstressade när de får tillräckligt med mat i magen, och nåt att sysselsätta sig med.
 
Sv: Foder till het häst

Genesis skrev:
3 kg/dag är rekomenderad minsta giva om alla mineralbehov ska täckas, därför får hon så mkt. Sedan har jag gett henne så mycket, då hon tränas ganska hårt och att hon behövde lägga på sig. Det är nya krafft groov jag ger med, och det har fungerat jättebra då hon har lagt på sig men hon har inte blivit lugnare av det.
Har funderat på att minska på kraften, ge henne extra mineraler och lite korn, men jag vet inte. Det är svårt :)

Måste du träna henne så hårt, såhär till en början? Hon har kanske behov av att hitta sin psykiska balans?
Många muskelintresserade förespråkar ju numera "varannandagsträning" för bästa muskeluppbyggnad.
 
Sv: Foder till het häst

Med risk för att vara taskig skriver jag precis vad jag tycker. Ta till dig av det om du vill eller bortse från det.

Inte konstigt att hästen blir het med så mycket kraftfoder i förhållande till arbetet. Den arbetsmängden är att definiera som lätt anser jag --> ganska litet kraftfoderbehov. Enligt foderexperter (SLU t ex) är det vanligt att man tror att hästen arbetar mera än den gör och därför ger för mycket kraftfoder. Att överutfodra med kraftfoder kan ge diverse beteendeproblem inkl. het häst.

Om jag var du skulle jag räkna på foderstaten (eller be någon göra det) med utgångspunkt i att ge så mycket hö som möjligt. Det som saknas i protein och ev. energi skulle jag fylla med havrefritt kraftfoder t ex lucernpellets (mycket protein och lägre energi) och kornkross (brukar vara bra för hullet). När värdena för energi och protein ligger rätt skulle jag tillföra lämplig mineralprodukt, t ex Krafft Grön eller Krafft Blå, för att få rätt värden och balans mellan kalcium och fosfor.
 
Sv: Foder till het häst

Prova sojapulver! Det är fettbildande. Man ger ca. 2 dl./dag. Inte så dyrt heller... Lycka till!!
 
Sv: Foder till het häst

Hade det varit min häst hade jag bytt ut delar av Nya Groov mot Rehab. Rehaben är "havrefri" och kan ibland ge ett lite lugnare resultat utan att minska MJ och SmrP. De ligger nästan samma i de olika värdena så köp en säck rehab och gå över allt eftersom till det. Se om det gör någon skillnad!
 
Sv: Foder till het häst

Maran skrev:
Med risk för att vara taskig skriver jag precis vad jag tycker. Ta till dig av det om du vill eller bortse från det.

Inte konstigt att hästen blir het med så mycket kraftfoder i förhållande till arbetet. Den arbetsmängden är att definiera som lätt anser jag --> ganska litet kraftfoderbehov. Enligt foderexperter (SLU t ex) är det vanligt att man tror att hästen arbetar mera än den gör och därför ger för mycket kraftfoder. Att överutfodra med kraftfoder kan ge diverse beteendeproblem inkl. het häst.

Om jag var du skulle jag räkna på foderstaten (eller be någon göra det) med utgångspunkt i att ge så mycket hö som möjligt. Det som saknas i protein och ev. energi skulle jag fylla med havrefritt kraftfoder t ex lucernpellets (mycket protein och lägre energi) och kornkross (brukar vara bra för hullet). När värdena för energi och protein ligger rätt skulle jag tillföra lämplig mineralprodukt, t ex Krafft Grön eller Krafft Blå, för att få rätt värden och balans mellan kalcium och fosfor.


Jag tar inte illa upp, då jag tycker precis likadant som dig. Det är väldigt många som ger deras hästar alldeles för mycket kraftfoder. Det är därför jag ger min häst groov. Groov är anpassad för att ges till avelsston, föl, unghästar och hästar i vila.
Sedan innehåller det mer protein och fett, därför har jag fått tipset att ge det (av foderrådgivare)
Jag ger ändå lite mindre än vad som är rekomenderat.

Sedan var hästen i full tävlingskondition när hon kom till mig. Hon var mycket välmusklad och vältränad, så det var inte så att jag fick hem en häst som var helt ur kondition och omusklad.
Den första månaden fick hon ta det lugnt, och komma in i miljön.
Jag vet att det tar lång tid för dem att anpassa sig. Sedan började jag sätta igång henne mer på allvar, jag trappade förståss upp arbetet försiktigt.
Hennes arbetsmängd är inte "lätt", hon rids inte stenhårt, men vi tränar regelbundet varje vecka i både hopp och dressyr.
Mest inriktat mot hopp, då det är en hopphäst.
Hästen har innan gått 1,30 hoppning, och i höst har vi startat 1,10. Nu tränar vi för att starta 1,20-1,30 i vår.
Hon ska snart få sin vintervila och då drar jag förståss ner på krafften.

De flesta i min närhet tycker att jag ger hästen för lite krafftfoder, men jag envisas med att grovfodret är det viktigaste. Därför ger jag ett bra hö, och jag ger mycket av detta. Men en häst som tränar så pass mycket som min gör behöver krafftfoder också för att kunna bygga muskler.
Därför har jag valt groov, som är det krafftfoder som är mest "energiskonsamt".

Men jag tycker att hon fortfarande är för het, och därför ville jag ha tips på andra foder som man kan ge.
Så jag är glad för alla tips jag kan få.
Har funderat på att gå över till korn istället, men en del hästar har svårt att ta till sig korn då de inte kan smälta det, så jag vill vara lite försiktig med det.
Tack för tipsen :)
 
Sv: Foder till het häst

Genesis skrev:
De flesta i min närhet tycker att jag ger hästen för lite krafftfoder, men jag envisas med att grovfodret är det viktigaste. Därför ger jag ett bra hö, och jag ger mycket av detta.

9 kg hö är väl inte så mycket?
Om hästen är mager så ge henne mer grovfoder, gärna fri tillgång. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp