Foder till HET häst

MaRomer

Trådstartare
Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla plastade balar. Höet kommer från 3 olika ställen.

Just nu går hon på fri tillgång av grovfoder, ca 10-15 kg/dygn.
Och hon äter nu Salsa havrefria musli, får 800gr delat på 2 mål.
1 dl miner krafft blå
Och 1 liter uppblöt betfor.
+ morötter.

Hon är fruktansvärt het och pigg i skogen. Skulle ni minska kraften ytterligare? Eller byta? Hon är ganska svår att hålla hullet på men ser bra ut nu! Rids 5-6 dagar i veckan. Ca 1 timme åt gången. Och hon blir dy blöt av svett varje pass då hon gärna stressar upp sig. Upplever henne som fruktansvärt het!
Hon har aldrig visat sig trött efter ett pass utan går gärna det dubbla.

Hon är en finnhäst på 5 år. Fick föl i somras som tyvärr dog. Hon har blivit piggare nu på hösten då det blivit kallare;) I våras och sommras fick hon 2 kg/havre dagen och var inte alls så het. fick ta bort havren i höst då hon inte gick rida på den.

page3_116919861.jpg


Eller är det bara att vänta ut henne i vinter och hoppas hon lugnar sig till våren??
 
Sv: Foder till HET häst

De flesta muslifoder innehåller mycket stärkelse, särskilt de havrefria, då man ofta bytt ut havren mot andra spannmål, tex vete och korn, vilka båda innehåller mer stärkelse än havre.
Prova att ta bort stärkelsen helt i foderstaten, ge tidigt skördad lucern utan melass i stället för muslin, eftersom du inte har analys på grovfodret är det bra att ge lite extra protein som helst ska komma från grovfoder.
 
Sv: Foder till HET häst

De flesta muslifoder innehåller mycket stärkelse, särskilt de havrefria, då man ofta bytt ut havren mot andra spannmål, tex vete och korn, vilka båda innehåller mer stärkelse än havre.
Prova att ta bort stärkelsen helt i foderstaten, ge tidigt skördad lucern utan melass i stället för muslin, eftersom du inte har analys på grovfodret är det bra att ge lite extra protein som helst ska komma från grovfoder.

Så jag ska bara ge henne protein? Känns lite farligt att trycka på protein när jag inte har tillgång till analys:/

Finns det ingen risk att det blir för mycket och skadligt?
 
Sv: Foder till HET häst

Såg nu att salsa havrefri ligger under energifoder. Så kanske det hjälper om jag byter till Salsa Xtra mix?? Som ligger under protein. Eller någon annan sort??

hon är bra i hullet nu så vågar inte ta bort för mycket.
 
Sv: Foder till HET häst

Jag hade nog också tagit bort kraftfodret helt och gett lusern istället. Det är inte enbart protein i lusern, det finns energi också och även om det blir proteinöverskott kommer det ju isåfall från grovfoder enbart.

Eftersom du ändå måste prova dig fram så hade jag provat med det. Om du sedan skulle behöva tillsätta energi så kan man tillsätta lite olja.
 
Sv: Foder till HET häst

Jag hade nog också tagit bort kraftfodret helt och gett lusern istället. Det är inte enbart protein i lusern, det finns energi också och även om det blir proteinöverskott kommer det ju isåfall från grovfoder enbart.

Eftersom du ändå måste prova dig fram så hade jag provat med det. Om du sedan skulle behöva tillsätta energi så kan man tillsätta lite olja.

Ja mer energi åt det pigga hållet vill jag inte ha;)
 
Sv: Foder till HET häst

Tror det är mer energi i muslin än vad det är i lusern. Skulle också testa med lusern som ju är ett grovfoder i första hand.
 
Sv: Foder till HET häst

Håller med wrangler - använd lucern om du har svårfödd och samtidigt het häst. det är grovfoder så protein överskott behöver du inte oroa dig för.

varför envisas du med salsa? :confused: det är ju kraftfoder, samtliga modeller du vill använda.
 
Sv: Foder till HET häst

Min är oxå mkt energisk, funkar på havre, men inte på för mkt betfor.
Jag gav 1 liter torr, men det vart för mkt så nu ger jag 1/2 liter torr(som jag blöter såklart)
 
Sv: Foder till HET häst

Hm... du behöver inte vara rädd för överskott av protein..... Håller med om att det är bättre att tillsätta protein genom grovfoder och prova att ta bort kraftfoder helt. Men sen är frågan:
Vad används hästen till? (jätte trevligt pålle måste jag säga...:love:)
Motionsridning, hårdare träning, kör du ngt?

Isåfall kan du ju kanske prova tex krafft groov 125 eller krafft groov SPC. Tycker dessa har varit det som fungerat bäst på min dam som haft svårt att hålla vikt tidigare och stressat upp sig för allt. Men hon fick det bara så länge hon startade på travet, är numera "pensionerad" och dräktig och äter då endast betfor och lucern+mineraler som komplement till hö.
Men generellt sett är det alltid bättre att öka på grovfodergivan och minska kraftfodret till svårfödda hästar.

Lycka till!
 
Sv: Foder till HET häst

Håller med wrangler - använd lucern om du har svårfödd och samtidigt het häst. det är grovfoder så protein överskott behöver du inte oroa dig för.

varför envisas du med salsa? :confused: det är ju kraftfoder, samtliga modeller du vill använda.

Envisas inte med salsa, men finns inte så mycket foder att tillgå här. Är krafts eller salas att välja på.

Är tveksam till att jag kan få i henne blöt luserne (hatar blöt mat). Därför försäker jag hitta ett annat alternativ, som är mer smakligt.
 
Sv: Foder till HET häst

Hm... du behöver inte vara rädd för överskott av protein..... Håller med om att det är bättre att tillsätta protein genom grovfoder och prova att ta bort kraftfoder helt. Men sen är frågan:
Vad används hästen till? (jätte trevligt pålle måste jag säga...:love:)
Motionsridning, hårdare träning, kör du ngt?

Isåfall kan du ju kanske prova tex krafft groov 125 eller krafft groov SPC. Tycker dessa har varit det som fungerat bäst på min dam som haft svårt att hålla vikt tidigare och stressat upp sig för allt. Men hon fick det bara så länge hon startade på travet, är numera "pensionerad" och dräktig och äter då endast betfor och lucern+mineraler som komplement till hö.
Men generellt sett är det alltid bättre att öka på grovfodergivan och minska kraftfodret till svårfödda hästar.

Lycka till!

Hästen håller på att skolas då hon inte kunde något när jag köpte henne i våras. Rids enligt mig i hård träning ca 2 dgr/veckan. Alltså pass i paddocken på 1-1½ timme med mycket tempo.

Övriga dagar går hon i bra tempo i skogen och ev något lättare pass i paddocken. Hon går hårdare än vad min förra häst gjorde. Detta då jag upplever att hon blir betydligt lugnare i allt när hon fått gå hårdare.

Hon körs inget. Groov är ett foder som jag använt innan. Men om jag kan så använder jag hellre en musli med "samma" innehåll. Därav kikade jag på den protein musli som salsa har.

Och grovfoder kan jag inte öka på mer då hon inte hinner äta mer;)
 
Sv: Foder till HET häst

Ni som föreslagit andra foder. Tex lucerne. Hur mycket ska jag ge?? Får ju börja lite försiktigt så hon inte blir dålig. Om jag får i henne det:/
 
Sv: Foder till HET häst

Vissa hästar gillar hacket bättre än pelletsen i lucern,så ifall du inte får i henne den uppblötta belletsen,prova med hacket i stället.
 
Sv: Foder till HET häst

Har en häst som är precis som din, går aldrig att köra slut på, funkar bäst när han går 2 timmarsturer dagligen, stressar lätt upp sig. Kallblod även han (haflinger). Fodras enbart med grovfoder, 14 år.
Hade han dessutom haft svårt att hålla hull - det har han inte - då hade jag valt lucern i någon form.
Det kanske bara är att gilla läget, arbetsglada hästar är ju trevligt, även om jag oxå mellan varven blir less på att min aldrig taggar ner.
Min häst blev oxå mkt värre när jag klippte honom (halvklippning) förra vintern, det kanske gäller din med?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 064
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp