Foder till häst som ska prestera på topp?!

Boerperd

Trådstartare
Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver.

Men nu håller han på att förberedas för att prestera på topp om en månad.
Jag ha pratat runt och tror att jag är nöjd med vad jag har kommit fram till, men vill iallfall ha lite åsikter!

Han är en Islänning på 350kg, fin i hull och bra musklad och äter idag:
magert bete
4kg analyserat hö 8 energi 30 prot
1kg lucern 12 energi 120 prot
1.5kg havre, skulle vilja minska...
SeloE
50ml linfröolja
0.5dl nypon
anpassade mineraler

Funderar på att öka linfröoljan till tre dl kvällen före ridning
5dl betfor före ridning
Funderar på att byta ut delar av havren till riskli, men hittar ingenstans man kan köpa det?! Har även funderat på multivitamin...
Detta kommer att vara för att toppa honom fram till midsommar och sen kommer han att sakta trappa ner på både foder och träning...

Vad tror ni??
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

44st som har läst och ingen tycker något? Inte likt buke... ;-)
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Stackare då, ledsen att jag inte kan hjälpa. Jo förresten, tror att Boj har fodrat med riskli så hon kanske kan assistera där.

Varför vill du öka oljan? Och så mycket?
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Mmm, det är faktiskt jättesynd om mig! :-)

Måste ju finnas folk som har hästar som toppresterar?! Hur gör ni?
Jag skulle önska att han får i sig betydligt mindre stärkelse. Men han verkar klara det bra! Islänningarna är ju fångbenägna:-(
Oljan är för att maximera intag av energi utan att öka stärkelsen...
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Är toppresteringen en tävling så hade jag inte vågat satsa på riskli. Studier har visat att travare kan prestera på topp om de har ett rikigt bra hö som täcker deras behov. Jag känner fullblod som går löp som går på hö och havre.. I de tävlingsstall jag har varit har tävlingshästarna ofta inte fått annan mat än de andra. Kanske lite mer e-vitaminer?
Vilken är prestationen? Vad är det som gör att du inte tror att den vanliga maten räcker?
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Han ska förhoppninsvis avelsvisas, icelandicstyle:-) Vet inte om du är insatt i den typen av visning? Men den tar ca 10 minuter, hästen ska gå på max!
Jag har ingen möjlighet att få tag på tillräckligt bra hö.. Det gamla vanliga svaret... Sorry, men så är det!
Han är en bekväm kille som lägger ner så fort han blir lite trött, och jag vill att han ska prestera för att han tycker att det är roligt och inte för att någon pressar skiter ur honom mot hans vilja, ett steg är att ge honom en foderstat som är optimal.
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Tycker du att hästen inte fungerar på foderstaten? Vad är det som behövs ändras?

Något jag skulle kunna tänka mig att kolla över är saltintaget. En häst med bra elektrolytbalans presterar bättre och återhämtar sig bättre.

Sen undrar jag vad du menar att ge 3dl olja kvällen innan ridning? Är han bara invand på 0,5 dl blir han nog inte bra i magen av en så stor giva. Det kommer att göra mer skada än nytta.
// Linda
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Korven: Han kommer from måndag få långsamt ökad giva upp till 5dl betfor före ridning

mahlmt: Han stumnar lite för fort när han rids på max... Får lite fär mycket mjölksyra skulle jag tro.
Salt kommer att införas i foderstaten, en matsked/dag, tror du att det är okej?

Han är van vid olja och sjävklart kommer oljan att ökas på långsamt, däremot så kommer olja och havre att minska dramatiskt de perioder han vilar en längre tid i sträck. Han är typen som vilar sig i form:-) För att sakta ökas på igen.

Ingen verkar ju skrika rätt ut eller komma med andra konkreta förslag och imorgon är det dax att shoppa loss.
Tack för att ni bollade med mig! Man tänker inte på allt merarbete som kommer till när man bryter okänd mark, man tror att det bara är att luta sig tillbaka och njuta av turen. Men man måste alltid vara öppen för nya kunskaper och öppna sinner för nya saker!
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Är olja verkligen rätt sorts energi att ge för en kortare stunds maxpresterande? Jag hade nog mer tänkt en snabb energikick väl tajmad före start, t.ex via betfor.

Lite input från travvärlden hade kanske varit bra, där brukar man ju se till att "sockra" hästarna lite före start. ;)
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

Mmm, jag har pratat lite med galoppfolk, och dom tycker att min plan låter vettig... Men ibland så lever dom ju på "gamla" sanningar... Precis som vi andra:-) Men eftersom ingen i alsmäktiga buke skriker och hänvisar till fakta så kör jag på den här linjen!
Han kommer alltså att få olja i den vanliga krafftfodergivan och betfortoppas precis före träning!
Förhoppningsvis så får han då både långsam energi och snabb energi:-)
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

I mitt fördomsfulla huvud är galoppfolk väldigt glada i kraftfoder och minimala högivor överlag... ;)

Min tanke är lite att hästen kommer att hinna bli fet (och därmed slö) lagom till visningen med all denna mat, men den kanske äter så mycket annars också? Även när den inte hårdtränas för såna här visningar, alltså? :)
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

I mitt fördomsfulla huvud är galoppfolk väldigt glada i kraftfoder och minimala högivor överlag... ;)

Fast det är ju för att kunna hålla hästarna i hull? Det handlar inte om att de inte vill ge hö överlag, utan att med det stora energibehov de hästarna har, så får man inte i dem tillräckligt med energi/protein genom bara hö. För att kunna få i dem tillräckligt så krävs stora mängder kraftfoder.
 
Sv: Foder till häst som ska prestera på topp?!

I mitt fördomsfulla huvud är galoppfolk väldigt glada i kraftfoder och minimala högivor överlag...

Jag har jobbat i galoppstall i flera år och i alla stall jag vet om får alla hästarna fri tillgång på hö/silage. Sedan att hästarna inte äter så mycket hö/silage det skulle behöva för att täcka det dagliga behovet, och man därför behöver täcka med kraft är en annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp