dreamhorse
Trådstartare
Behöver förslag på foder till häst som behöver muskla på sig. Halvblod 10 år som rids ca 4 gånger i veckan i terrängen. Han går på lösdrift med gott om gräs. Rund om magen men dåligt musklad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@cewe jag tror inte man ska stirra sig blind på att priset är lågt i ditt exempel. Fodret innehåller betydligt mindre energi och smältbart råprotein än oerhört många andra tillskottsfoder som exempel, så med andra ord kan du fodra ett annat som förvisso ev då har en högre prislapp, men med högre utdelning i resultat.
@dreamhorse jag hade satsat på ett tillskottsfoder som ligger högre i både MJ och protein. Det finns flertalet på marknaden - kolla tex Granngårdens Elit proteinspecial (299 kr för 20 kg). Finns även som exempel det dyrare Krafft Muscle up med ännu högre MJ och smrp.
Fast jag vill ha så lite MJ som möjligt till så pass mycket SMRP jag kan få. Tror mig jag har räknat mig gråhårig på den där hästens foderstat
Lägger jag på Granngårdens Elit-foder blir totala energiintaget för högt och mer energi är det sista han behöver
Var också inne på potatisprotein men som du säger PC var så mycket lättare få tag på och enklareJag fick analys på eget hö från stallet nyligen, suuuuperlåååågt med protein och då går han på samma marker med gräs nu. Så jag gjorde som @cewe och matchade in extra protein från Protein Complex. Lutade åt potatisprotein först men PC var lättare att få tag på. Har bara kört några dagar nu men målet är att lägga på ca 2-300 g ovanpå hästens giva av grönpellets/riskli för att balansera upp enligt foderstatsberäkningen.
Okej jag ska nog testa det. Hur mycket ger du? Ger du något annat också?Låter helt spontant som han behöver mer protein i foderstaten
Vi upptäckte att vår oerhört lättfödda halvblodskorsning började tappa de muskler han byggt upp efter mycket kämpande. Dessutom höll han på med att byta till sommarpäls i en hel evighet kändes det som. Kom fram till att det troligtvis kunde bero på proteinbrist (fanns ingen analys av höet i stallet)
Så jag gick ut på nätet och letade och hittade Vimital Protein Complex
Ville nämligen ha ett foder som var lätthanterligt, så lite energi som möjligt och maximalt med protein och det här passade in på tre av tre punkter. Det var inte farligt dyrt heller. En säck á 209 kr räcker en månad ungefär.
Han är fortfarande rund om magen om man kollar rakt framifrån men har ingen hängmage och halsmusklerna är tillbaka (och han slutade fälla päls som en mammut).
Jag är absolut ingen foderexpert på något sätt, bara kommit i kontakt med hästar med vitt skilda fodringsproblematik och fått försöka lära mig lite allteftersom. Dottern kallar mig nörd
Ger enligt förpackningen, han får utöver det och höet Lucern för att ge mineraler, extra magnesium och saltOkej jag ska nog testa det. Hur mycket ger du? Ger du något annat också?
Men inte är han speciellt rund om magen?Bifogar bild