foder till gammal ponny???

D

donna

hejsan undrar om någon kan hjälpa mig lite!!?
har några funderingar ang min gammla B-ponny hon är 32 år och pigg för sin ålder. men nu har hon blivit lite tunn hon har fri tillgång på grovfoder, hö (ca 10kg/d) och står inne på halm som hon brukar nassla lite på. de fodras 3ggr/dag och har alltid tillgång på tempererat vatten.går i ute ca 8 tim.
har lätt att få fång och tål ej hösilage/ensilage.

frågan lyder:
1.ska jag börja ge henne krafftfoder å i sånna fall vad för något???

2. bonden tyckte jag skulle ge henne hackad foder majs som man ger korna men den är ju ensilerad med myrsyra. hon tål ju ej hösilage/ensilage men det innehåller ju inte myrsyra. vad göra????
 
Sv: foder till gammal ponny???

har hon kvar alla tänder så hon kan tugga höt ordentligt? annars skulle jag ge henne nåt mera lätt-ätet. typ gröt av betfor o lucern.
 
Sv: foder till gammal ponny???

ja tänderna är ok å hon tuggar sitt hö bra. betfor känns inte som ett alternativ eftersom det består av sockerbetor å inte är särskilt proteinrikt hon har ju lätt att få fång
 
Sv: foder till gammal ponny???

frågan lyder:
1.ska jag börja ge henne krafftfoder å i sånna fall vad för något???

2. bonden tyckte jag skulle ge henne hackad foder majs som man ger korna men den är ju ensilerad med myrsyra. hon tål ju ej hösilage/ensilage men det innehåller ju inte myrsyra. vad göra????

Om hon har lätt för att få fång ska hon inte äta kraftfoder.
Majs är ett foder som måste upphettas om man ska ge det till hästar annars kan de inte spjälka stärkelsen. Nu vet jag inte hur det är med ensilerad majs men antar nästan att det inte heller är bra till hästar och antagligen inte till en fånghäst.

Lusernpellets, gärna utan melass med tanke på fången, urvattnad betfor, sojamjöl, olja är exempel på bra foder.
 
Sv: foder till gammal ponny???

Det är ju lite svårt om hon är fångkänslig.

Men här ska jag redogöra för vad vår gamla russherre fick för mat de sista åren ( Han blev 32 år och 10 mån gammal):

Grovfoder:
Han fick hö eller hösilage som vi försökte finhacka, prova köra i mixer tex.
eller
Luzern ( hackad strå ej pelletsen).

Kraftfoder:

Vi gav kornkross, muslifoder, betfor obs i lite olika blandningar som avgjordes av vad han gillade för dagen. Ibland ville han inte ha det ena och då provade vi med det andra. Vi såg till att ha lite olika lättuggade fodersorter hemma att växla mellan.

Tillskott:

I kraftfodret blandade vi soyamjöl och rapsolja. Inte jättemycket soya kanske 1 dl per dag eller så. Ca 1-2 dl rapsolja per dag.

Övrigt: Vi gav honom rätt mycket små "snacks" tex små bitar knäckebröd, morotsskivor, äpplebitar Att hälla lite melass på kraftfodret kunde ibland få honom att vilja äta det även om han egentligen inte var så sugen.

När det gäller en sån gammal häst är det viktigare att dom äter överhuvudtaget än exakt vad dom äter. Det svåraste är att se till att dom får i sig fibrer nog för att hålla magen igång om det är så att de börjar få litet svårt att tugga hö. Är det sommar kan brukar de klara av att beta gräs så då är det problemet mindre.

Man måste också tänka på att de oftast behöver betydligt mer näring än yngre hästar i motsvarande storlek- helt enkelt för att de är gamla och tillgodogör sig maten sämre än en yngre individ.

Och till sist- man måste låta en ordentlig veterinär som är utbildad även som hästtandläkare att se till den gamla hästens tänder. Helst 2 -3 ggr per år. Detta är jätteviktigt eftersom den gamla hästen är beroende av att kunna tugga optimalt så länge det bara går. En lös tand måste tex genast tas ut och alla hakar etc hållas efter så fort de uppstår.

Vanlig standard tandraspning är INTE att rekommendera eftersom den gamla hästens tänder redan är så nedslitna.
 
Sv: foder till gammal ponny???

Nej , det är inte sockerbetor utan resterna när sockret är borta. Fibrerna har en tillsats av melass som kan blötas bort. Det innehåller 70 gr smp , 11 MJ så det är ett ganska bra fodermedel .
 
Sv: foder till gammal ponny???

hejsan undrar om någon kan hjälpa mig lite!!?
har några funderingar ang min gammla B-ponny hon är 32 år och pigg för sin ålder. men nu har hon blivit lite tunn hon har fri tillgång på grovfoder, hö (ca 10kg/d) och står inne på halm som hon brukar nassla lite på. de fodras 3ggr/dag och har alltid tillgång på tempererat vatten.går i ute ca 8 tim.
har lätt att få fång och tål ej hösilage/ensilage.

frågan lyder:
1.ska jag börja ge henne krafftfoder å i sånna fall vad för något???

2. bonden tyckte jag skulle ge henne hackad foder majs som man ger korna men den är ju ensilerad med myrsyra. hon tål ju ej hösilage/ensilage men det innehåller ju inte myrsyra. vad göra????
Enligt boken "the older horse" så är betfor, soja och vetekli exempel på lämpliga fodermedel för riktigt gamla hästar. Det handlar inte bara om tänderna och förmågan att äta hö. Även om hästen inte har några problem med att tugga grovfodret så kan de inte ta upp näringsämnena i grovfodret lika bra som en ung häst. I den åldern din häst är i skulle jag räkna med att hästen lyckas tillgodogöra sig 30% av näringen i grovfodret och lägga till med passande kraftfoder för att kompensera. Om ovanstående kraft- och proteinfoder-typer passar till fånghäst låter jag någon som är insatt i fångfrågor svara på. Men som sagt: betfor, vetekli och soja rekommenderas före lucern på mycket gamla hästar (har funkat på min som fyller 32 i år)
 
Sv: foder till gammal ponny???

tack för tipsen. lusern kanske man ska testa??? och olja är ju aldrig fel kan man verkligen ge kornkross till en fång häst??? hon får snax av äpple morötter å knäcke något av det varje dag å det tycker hon om aptiten är det inge fel på å tänderna har vet. kollat. betfor tror jag ej på pga att hon e känslig i magen för "blöta" fodermedel å så tycker jag att det är bättre att använda ett foder med mera protein:)
 
Sv: foder till gammal ponny???

men det måste väl finnas bra fodermedel till en tunn fång häst??? tack för tipsen med majsen sa till bonden att jag inte heller trodde de va så bra nu har jag fått lite mera klarhet i det hela:)
 
Sv: foder till gammal ponny???

mmm... men tror inte att det är ett alternativ till mitt sto... hon e väldigt känslig satsar nog på ett foder m mer protein:)
 
Sv: foder till gammal ponny???

okej bra att veta det där med tillgodogörelsen av grov fodret! tack! nej det är ju lite "knivigt" med fång å krafft foder. den ena veterinären föreslog att tuta i henne mycket "vanligt" krafftfoder å se vad som hände???!!! och menade att hon e ju så gammal så klarar hon inte det kan ni ju ta bort henne... så jag blev lite sur!! det verkar som att endel vet. inte vet va dom pratar om!!!
 
Sv: foder till gammal ponny???

men det måste väl finnas bra fodermedel till en tunn fång häst??? tack för tipsen med majsen sa till bonden att jag inte heller trodde de va så bra nu har jag fått lite mera klarhet i det hela:)

Du fick ju några exempel av mig. :confused:
Kornkross hade inte jag gett till en fånghäst. I alla fall inte om den har lätt för att få fång.
 
Sv: foder till gammal ponny???

ja d klart ja fick men kan man bara ge soya mjöl blir inte de torrt när jag inte kan använda betfor?
nej vågar inte använda korn. kan man ge något bra fodertillskott då??
 
Sv: foder till gammal ponny???

ja d klart ja fick men kan man bara ge soya mjöl blir inte de torrt när jag inte kan använda betfor?
nej vågar inte använda korn. kan man ge något bra fodertillskott då??

Varför kan du inte ge betfor?
Det är ett bra foder både till gamla hästar och till fånghästar.

Jag ger min fångponny urvattnad betfor. Betfibrer är lättsmält och bra för tarmfloran. Dessutom innehåller det ju en del energi. Det finns betfibrer utan melass om man inte vill skölja ur melassen för det ska du nog göra.

Annars kan du kanske hälla lite vatten på sojan? Fast jag antar nästan att den behöver lite mer energi också. Lite olja är ju ett annat alternativ.
 
Sv: foder till gammal ponny???

okej bra att veta det där med tillgodogörelsen av grov fodret! tack! nej det är ju lite "knivigt" med fång å krafft foder. den ena veterinären föreslog att tuta i henne mycket "vanligt" krafftfoder å se vad som hände???!!! och menade att hon e ju så gammal så klarar hon inte det kan ni ju ta bort henne... så jag blev lite sur!! det verkar som att endel vet. inte vet va dom pratar om!!!
Jag ska inte klanka ner på alla veterinärer när det gäller deras foderkunskaper, men vänd dig till en oberoende foderrådgivare för att få mer korrekta råd när det gäller ufodring av häst.
 
Sv: foder till gammal ponny???

ja d klart ja fick men kan man bara ge soya mjöl blir inte de torrt när jag inte kan använda betfor?
nej vågar inte använda korn. kan man ge något bra fodertillskott då??
Min gammelman är lite svår att få i all betfor han ska ha (600g torrt/dag) om det inte ligger soja i också. Då äter han med god aptit. Det verkar således som om soja (har jag förvisso hört från andra också) är mycket smakligt för hästar. Men varför inte göra som Forest Autumn och skölja betforn och blanda med sojan. Mums, tycker kusen;)
 
Sv: foder till gammal ponny???

mmm ska fundera på det men hon blir ju så lös i magen av betfor å blött foder... kanske kan testa med olja men blir det inte kladdigt då???
 
Sv: foder till gammal ponny???

mmm ska ringa en foder rådgivare jag fick tips om. å se vad h*n såger... de är ju en hel djungel av olika foder!!! å ingen tycker lika å ska man testa allt kommer man bli ruinerad... ha ha
 
Sv: foder till gammal ponny???

å ska man testa allt kommer man bli ruinerad... ha ha

Oavsett kan det bli dyrt att ha en åldrig häst om man ska hålla den i hyfsat hull.

Vårt gamla russ kostade de senaste åren i perioder nästan lika mycket fodermässigt som ett fullblod i galoppträning att föda.

Det blir lätt så när hästen vägrar äta annat än muslifoder som kostar nästan 10:-/kilo samt hackad lucern som är jättedyrt det med.

För att inte tala om vad han hade i tandläkarräkningar... och tjocka varma täcken till en gammal frusen ponny är inte helt billigt det heller.

Fanns rätt många som tyckte vi skulle avliva för att han var så dyr i drift, i synnerhet när han inte kunde ridas mer än i stilla takt av en väldigt liten ryttare.

Men vaddå?

Han hade jobbat mycket i unga dar och jag har haft så mycket kul med honom- skulle man då överge honom bara för att han vart gammal och grå??

Nope- gammal häst = PAYBACK TIME!!!!

Nä nu ska jag ut och skruva i brodd på nuvarande gammelhäst här på gården.

Våran nordsvensk som blir 23 i vår!
 
Sv: foder till gammal ponny???

ja självklart ska hon få vad hon behöver å varma täcken har hon mååånga av så man kan byta om dom skulle bli blöta el dyl. just nu går hon med dubbla:) jag menade bara att det inte är så kul att bara slänga allt foder som man kanske har köpt bara för att hon onte tål det eller så därför vill jag vara säker på att jag inte sätter HENNE i "fara" med att bassla med massa olika foder jag vill hitta nåt som hon tål och mår bra av i första hand;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö hejsan! Jag har en kallblodstravare på 17 år som har en hel del övervikt. Jag har precis tagit över honom och där han varit innan har...
Svar
4
· Visningar
1 381
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp