Foder till gamlingar???

D

Dojo Kelder

Vad får er gamla hästar...20+...för foder??? Hur mycket får de?? Funderar jätte mycket på detta...
många tycker jag ger min gamle för mycket kraftfoder men tycker att det funkar jättebra på honom då han både e fin i hull, muskler och i magen...pigg och glad...
Har fått mycket beröm av bl a hovslagaren för att han blivit så fin....:D

Sv: Foder till gamlingar???

Dojo Kelder skrev:
Vad får er gamla hästar...20+...för foder??? Hur mycket får de?? Funderar jätte mycket på detta...
många tycker jag ger min gamle för mycket kraftfoder men tycker att det funkar jättebra på honom då han både e fin i hull, muskler och i magen...pigg och glad...
Har fått mycket beröm av bl a hovslagaren för att han blivit så fin....:D
Jag gav hippoalfa till min gamla shettis.
Höll sig jättefin :)

min gamla får mycket hö, nästan fri tillgång, och sedan lite krafft groov, det håller hon sig fin på.:idea:
Det viktigaste är att se till att den gamla hästen har tänder kvar att tugga med

Min 21-åriga nordis får följande:
3 kg hösilage med kvot på 5,7
5 kg hö med 9
Fritt på halm, äter väl cirka 0,5 kg.

Sen får hon:
Cirka 100 gram Hippo LinCubes
80 gram Miner Grön
1 mått BioMag
10 ml Hippo Multivitamin
15 ml Emin B-vitamin
2 dl betfor att blanda det övriga mojset i.
Morötter kanske 0,5 kg

Systers travare på 20 år får:
5 kg hösilage
4 kg hö
2 kg Krafft Grund
0,3 kg betfor
40 gram Miner Grön
Vitlök

Mitt 29 åriga halvblod får:
9-14 kg hösilage, det är vad hon äter.
4 dl krafft groov.
200 g linfrökaka.
60 g miner vit.
1 kg lusern hack.

hon är fin i hullet och glansig i pälsen.

Hmmm, linfrökaka det kanske jag skulle ge min gamla häst.
Var får man tag på det och hur ser det ut?

Det ser ut som stora pelletsar, det är ganska poröst och faller lätt sönder.

Jag köper på Täby Stall& Foder. På Täbygalopps stallområde.
20 kg för 180 kr. Linolium tror jag märket är, eller liknande.
Det finns linecubes (hippos) men det är mycket dyrare.

Har fått mycket beröm av bl a hovslagaren för att han blivit så fin....

sålänge det är som du skriver så behöver du väl inte fundera så mycket över vad andra tycker om hans foderstat!! han verkar ju må kanon på den!! :)

såna här frågor är ju svåra att svara på generellt... vad man ger beror ju på vad grovfodrets analys säger ju.
min 26-åriga fjording äter förutom hö luzernpellets (uppblött), vetekli, mineraler (kraffts vita för att matcha en bra kvot mellan ca/p), morötter. mängder anser jag egalt då det är anpassat efter mitt hö...
denna foderstat håller han sig fin på, förra vintern blev han något bukig förmodligen pga för lite protein i foderstaten (hade ej analyserat hö då).
viktigt att se till att den gamla hästen dricker ordentligt så man inte får kolik pga det. särskilt viktigt nu när det är kallt och hästen kanske dricker mindre/inte alls pga is i vattentunnan...

Min gamling på 22 år som är svårfödd får:

Fritt på grovfoder med en kvot på ca 5,8
1,5 - 2 kg lusernpellets
2 - 2,5 kg Krafft Grund
1 kg betfor

Efter att jag började ge i huvudsak uppblötta pellets ökade han faktiskt ca 50 kg, vilket var oerhört skönt, då jag kämpat länge med att få upp honom i vikt...

Min 22-åring har fritt med hö (kvot 5,8), äter mellan 13 o 20 kg beroende på väder. Dessutom får han 1 kg Krafft Pluss Grön för att få upp kvoten över 6. Visst har han överskott på både MJ och protein enligt tabellen, men han är fin i hullet och pigg o glad:banana: , så jag tänker inte ändra på något. Gamla hästar BEHÖVER mycket mat.

Min gammla connemara (som jag var tvungen att sända till Trappalanda i somras :cry: ) åt förra vintern:

max 5 kg hö (fri tillgång) 8MJ, 63smb rp
2-3 kg lusern hack (nästan fri tillgång)
1,5 kg fibergi (bas o elit)
2 dl olja
ca 0,3 kg betfor
mineraler
ibland lite havre i lusernen för att få honom att äta mer.

På detta höll han någorlunda bra hull.
Provade även Krafft groov o rehab men det fungerade inte lika bra som fibergi.

Hej, har också fått kommentarer om för mycket kraftfoder till min gamling 30+ vilka jag fullkomligt ignorerar. En äldre häst behöver äta och kan kanske inte alltid tugga i sig hur mycket hösilage/hö som helst. Verkar hästen må bra och är bra i hulll så fortsätt som du gör, tycker jag. Det kan vara väldigt vanskligt när gamla hästar börjar tappa i hull. Jättesvårt att bygga upp igen!

Vår 20-åriga d-ponny har fri tillgång på hö ute + 2 kg till natten (ingen analys..). 0,5 kg havrekross till frukost.
0,5 dl betfor, 1,5 kg havrekross,0,75 dl miner blå pellets, 1 msk salt till kvällen

21-åringen (sv. halvblod) har fri tillgång på hö ute + 3 kg till natten (ingen analys..) 0,350 g havrekross,1 kg kornkross till frukost.
0,5 dl betfor, 1,5 kg havrekross, 1 kg kornkross, 0,75 dl miner blå pellets, 1 msk salt till kvällen.
Båda får b-vitamin och halvblodet olja (1 dl) till kvällsfodringen + rå krossad vitlök (1-2 klyftor per häst).

Båda rids ca 6 dgr/vecka varav 1 lektion för instruktör. De har sitt hull kvar och jag tycker; hellre en "mullig gamling" än en mager sådan!!!

Senast ändrad av en moderator:

Min äter 10kg hö, o lusern hack, vetekli o linfrön o är fin på det, men det beror ju på vad man gör med hästen oxå, en 20+ häst kan ju vara jättefräsch o igång o då måste man ju ge mat där efter, min är bara promenadhäst/pensionär så han behöver inte så mkt kraftfoder.

När jag var på en foderföreläsning med Cecilia Möller på SLU, så sa hon att en gammal häst bör ligga på samma kvot som ett dräktigt/lakterande sto.

Ca 8 MJ/SMRP.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar