Foder till fånghäst

_Runaway_

Trådstartare
Som säkert en del läst mina trådar på hästvård och gnägg så har min häst fått fång. Vet. sa att han ska äta hö samt lite betfor för magen ibland. Men så funderar jag nu på mängder och behov. Är det nu jag ska räkna på underhållsbehovet och ge grovfoder efter det? Om det nu inte går ihop bra med värdena så kan jag ju ändå inte ge kraftfoder, så vad gör jag då? :confused:

Sv: Foder till fånghäst

Vilken vet hade du? PMa gärna! Min sa nämligen att jag absolut inte skulle ge betfor och det brukar vara det allmänna rådet vad jag märkt. Norra eller södra sidan?

Jag räknar jag. Dock ger jag så lite socker/stärkelse som möjligt och så naturligt extra protein som möjligt. Ger just nu fjolårshö, lucern och Krafft Rehab.

Förresten, min häst blev inte bra så länge jag gav honom betfor. Så lite som 1dl torrt påverkade negativt!!! Därav Rehab.

Min häst hade fång till och från i 2 månader... :(

Jag reagerade precis som de andra på att veterinären tyckte att du skulle ge betfor? Låter helknas tycker jag?

Som jag har förstått det så är det just kolhydrater (alltså socker/stärkelse) som man ska akta sig för om man har fånghäst!

Han sa att man då och då kunde ge betfor om hästens mage behövde, då han ju står helt still dygnet runt.

Jag har också en fång häst och min vet, har också rekomenderat betfor!!! :confused:

Ge INTE betfor! :crazy: Veterinnär brukar inte vara särskilt kunniga på foder, så det överraskar mig inte alls att dom sa så. Dom kanske sa att han inte skulle få protein också? :smirk:

Det är bättre att ge vetekli för magens del, gärna med linfrö. Och om värdena i höet är för dåliga, så skulle jag ge lusern, helst den sorten som är behandlad med olja och inte melass. Spillers har kommit med ett foder nu som är för fånghästar! :idea:

Tycker det är konstigt ju mer jag tänker på det. Socker och fång har jag aldrig fått ihop :confused: Har också fått Andapsin (?) att ge två ggr/dag för magens skull. Men.. Nej jag vet inte.

Okej :) Men jag undrar över det där med värdena. Ska jag försöka så han får hösilage (och ev. lucern, hack kanske är bäst?) som täcker underhållsbehovet?

Ja det är det bästa! Och ju mer volym han äter, ju bättre
ar det för magen. Och huvudet. Så försök att låta honom äta bara grovfoder (lucernhack är också grovfoder). :)

Ok, ska göra mitt bästa när analyserna kommer :) Lucernpellets kan han glömma.. Det hade vi förra vintern och hädanefter är hans vita väggar gröna :crazy: Vågar inte ge torrt. Men tack för hjälpen. Man glömmer lätt vad man tidigare lärt sig när det verkligen gäller :cool:

Vad sägs om soja? Kan man ge det? Har läst att det skulle vara en bra sammansättning aminosyror för hästar i det, kan man ge 50-100 g till en shettis då? Har kvot 5,5 i höt och vill ha 6 men har ingen aning om hur mycket han äter på fri tillgång än så jag får se vad jag landar på hömässigt och hur mycket protein jag behöver tillföra. Ger helst något proteinfodermedel så att jag kan ge så lite som möjligt.

Jag tycker inte om att ge hästar soja, då det finns vissa risker med det. Mkt bättre och naturligare att ge lusern, helst hackad!

Nackdelen med Lucern är ju att det innehåller så himla mycket energi. Med en liten pyttehäst på 150 kg så behövs inte så mycket, speciellt inte när han bara vilar pga fång. Vad finns det för risker med soja mer än överdosering? Jag kommer inte att ge mer än 50 g (om ens det) och hästen BÖR väga ca 130-150 kg (väger mer nu).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Hästvård Hej! Min shettis-valack är 16 år och har haft fång flera gånger i sitt liv. Sista åren har vi sett direkt när ngt här på gång och...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama