Foder till Fånghäst

clubman

Trådstartare
Foder till en trött fånghäst...Tränar på MSV nivå i dressyr men nu har hästen blivit lite trött...undrar nu vad sjutton man ska ge för kraft...vill ju inte ge för mycket!! Är hon inte piggare nästa vecka tar jag henne till veterinären. För något är galet då hon brukar klara sig bra på hö,betfor,lusern och mineraler....

Sv: Foder till Fånghäst

Olja ger ren energi.

Olja är inte ett lämpligt fodermedel för några hästar, åtminstone inte i stora mängder. En foderstat med hög fetthalt har en negativ påverkan på metabolismen. Fett blockerar den aerobiska användningen av kolhydrater och kan leda till en reducering av antalet mitokondrier i cellerna. För IR-hästar måste man vara särskilt försiktig eftersom en foderstat med hög fetthalt förvärrar IR och kan t.o.m. göra att icke IR-hästar blir insulinresistenta. Det finns flera undersökningar som visar detta. Här är en:

“Effects of fat feeding and energy level on plasma metabolites and hormones in Shetland ponies.” Schmidt O, Deegen E, Fuhrmann H, Dühlmeier R, Sallmann HP. Department of Physiological Chemistry and Clinic for Horses, School of Veterinary Medicine, Hannover, Germany.

Abstract
“The aim of this study was to investigate the influence of a fat-supplemented diet compared with a carbohydrate diet on the lipid metabolism and the enteroinsular axis of Shetland ponies. The 'crossover' experiment was divided into two parts: in the first 10 weeks the diets comprised the correct number of calories according to requirements and in the following 10 weeks they were hypercaloric, in order to check the effect of a different energy content of the diets. Feeding the fat-enriched diet, independently of its energy content, led to a significant decrease in plasma triglycerides, associated with a mean 50% increase of plasma lipoprotein lipase activity. After oral glucose load the ponies on fat-enriched diets showed higher plasma glucose concentrations. Oral glucose administration after feeding the hypercaloric fat-enriched diet led to a 25-fold increase of plasma insulin levels. Glucose-dependent insulinotropic polypeptide plasma levels were increased in the animals on the fat-enriched diets. The results of this study suggest that fat feeding improves triglyceride clearance. However, the fat supplementation of the diet also led to impaired glucose tolerance. These results are important for a better understanding of the function of the enteroinsular axis. To investigate the influences of fat on lipid metabolism in relation to the aetiopathogenesis of equine hyperlipaemia further studies involving diseased animals are needed.”

Intressant, och bonus för referens!

Annan reflektion; Hur mycket är mycket olja? Spelar det någon roll om den ges i en giva eller fördelat på flera?

Jag tycker att du ska kolla med veterinär INNAN du ändrar foderstat. Det händer mycket nu på våren. Brunst, fällning, värme etc. Vissa hästar blir sega, andra blir det inte (kan också skilja från år till år). Så jag tycker att du ska be veterinären ta ett blodprov om pållen inte piggar på sig.

Annan reflektion; Hur mycket är mycket olja? Spelar det någon roll om den ges i en giva eller fördelat på flera?

Man bör nog inte ge mer fett än vad som motsvarar fetthalten i hästens naturliga foderstat, dvs. gräs som är ca. 3 – 5%. Foderstaten bör därför inte innehålla mer än ca. 5% fett. Detta är den totala andelen fett i foderstaten så man får lägga ihop mängden fett från alla fodermedel.

Nej, det spelar nog ingen större roll om man bara ger lite olja. I denna studie framkallade man dock IR hos ston genom att ge en fettlösning intravenöst:

http://jas.fass.org/cgi/content/full/82/8/2321

Sen finns det olika typer av fett men det är en annan historia.

Om man nu inte bör ge stora mängder olja/fett vad ska man då ge som energitillskott till en IR-häst som behöver extra energi?

Det är lite farligt att ge några allmänna foderråd till IR-hästar som arbetar eftersom graden av insulinresistens kan variera liksom arbetets längd och intensitet. Några generella synpunkter kan man dock kanske ge.

När hästen arbetar ökar behovet av energi från kolhydrater. Energiomvandling från fett är en långsam process och denna energi kan inte genereras tillräckligt snabbt för att tillgodose musklernas behov. Ju fortare hästen rör sig desto mer kolhydrater behövs för att utföra arbetet. Genom att musklerna kan ta upp kolhydrater via transportvägar som inte kräver insulin minskar man också insulinbelastningen. Motion/arbete är därför väldigt gynnsamt för en IR-häst eftersom det förbättrar upptaget av glukos i musklerna utan att öka insulinbelastningen.

För den som vill veta mer om hur kroppen omvandlar och använder energi kan googla “aerobic och anaerobic metabolism” eller läsa här:

http://sportsmedicine.about.com/od/sportsnutrition/a/Energy_Pathways.htm

IR-hästar där insulinresistensen är under kontroll och som arbetar relativt hårt (trav- och galoppträning) klarar oftast av en högre socker- och stärkelsehalt i foderstaten. De kan t.o.m. behöva lättlösliga kolhydrater som socker och stärkelse för att musklerna inte ska tömma sitt glykogenförråd under arbetet.

Vilket foder man kan ge en IR-häst som arbetar beror på hur högt insulinvärde hästen har (= graden av insulinresistens) och hur hårt arbete som hästen utför. Det första man bör prova är att öka mängden foder som hästen redan får, dvs. ge mer grovfoder och betfibrer.

Om detta inte räcker kan man t.ex. prova en blandning av lusernpellets och vetekli (max. 2 kg/dag i samband med arbete). Vetekli innehåller visserligen en hög andel stärkelse men all stärkelse är inte smältbar. Vetekli har därför ett hyfsat lågt glykemiskt index. Med denna blandning tillför man inte bara energi utan även mer protein som hästen behöver när den arbetar samtidigt som kalcium/fosforbalansen hålls relativt intakt.

Skulle detta inte räcka kan man försöka med en blandning av lika delar betfiber och havre. Havre innehåller dock en hög andel smältbar stärkelse så detta energitillskott bör man endast ge till IR-hästar med kontrollerad IR och som arbetar relativt hårt.

Energitillskotten måste ges i samband med arbete, helst inom ca. två timmar efter arbetspassets slut för att inte öka insulinbelastningen. Dagar då hästen inte arbetar ska man naturligtvis inte ge dessa tillskott.

Problemet är ju inte att hästen behöver mer foder för att gå upp i vikt, då hon är väldigt lättfödd ligger hon redan på gränsen för att bli för tjock...även om hon går i rätt så hård träning så har hon en tendens att hålla kvar alla sina kg.:p jag har ju fått dra ner på höet nu när gräset börjar komma,det lilla som nu finns för det sätter sig direkt!!:crazy:
Antar att veterinären kan kolla alla hennes värden och därefter får man se vad man kan peta i henne....

Din häst kanske håller på att få fång igen......

Jag skulle INTE ändra foderstaten och ge mer energi, särskilt inte om den redan är tjock. Då är det inte näringsbrist som gör den slö....

När hade den fång?
går den redan på gräs?
Är den slank?
Rör den sig sämre... stel?

Kan den vara trött på jobbet?

Jag ger urlakad betfor o hellre o,5 kg havre. det ger den där extra kicken för min. Stor skillnad i träningsvilja o ork- det lilla....Men den får det bara för att den är smal o NÄR den jobbar- inte rids ut bara.

Senast ändrad:

Tack för intreessant skrift.

Jag har svårt att se att olja någonsin behövs.

En ung svårfödd häst finns det foder till o de är sällan IR-benägna.

Problemet som jag ser det är att folk idag verkar ha svårt med att hästar är sporthästar o att de blir mer energiska när de kommer upp i kondition.

folk ger hellre korn som har en högre stärkelsehalt än havre, men man kanske kan plocka bort/ byta ut kornet till annat sen hästen har blivit i normalhull.

tycker att folk är för statiska i sitt fodrande o ger lika mkt vad oavsett vad hästen gör eller inte...En latent IR-häst måste förbruka sina glykogenlager.
Då funkar den som en frisk häst.

Jag fodrar båda mina efter uträttat arbete o dagsform, samt förberedelse inför betet- slankare.

Tror folk att hästarna äter lika mkt var dag på betet?
En varm sommmardag med mkt insekter äter de nästan inget på hela dagen, men regniga dagar äter de nonstop.

Veterinären trodde att hon hade fångkänning förra året i aug. Både jag och hovis var tveksamma till diagnosen, men jag behandlar henne som fånghäst då hon ändå har rotationer båda fram redan när jag köpte henne för flera år sedan.. Hovis var hos mig igår för det var dags för skoning, och konstaterade att hon inte hade några tecken på fång...hon är inte stel och hon går i sin vinterhage där det börjar komma upp gräs...hon har aldrig fått gå på bete hos mig. Ja jag rider min fånghäst som för stunden är lite trött.:cool: Enligt både vet och hovis är många trötta nu när det blir varmt och brunstar. Hon är i normalhull. nu senaste två dagarna har hon varit pigg både vid uteritt och som igår i ridhuset! Så nu börjar jag känna igen henne igen! :laugh:

Jag har ju hela tiden hört att fånghästar inte ska ha havre... sen läste jag nån som skrev att om man ger havren precis efter jobb så gör den av med insulinet på en gång...är det travhästar du har?? vet inte om jag vågar ge min havre...

Problemet är ju inte att hästen behöver mer foder för att gå upp i vikt, då hon är väldigt lättfödd ligger hon redan på gränsen för att bli för tjock...

Varför i hela världen frågar du då vilket kraftfoder du ska ge till din häst som tävlar på medelsvår nivå om hästen redan får för mycket energi?

Det är dock skillnad på hur en häst i intensiv träning och en som rids på långturer i skritt i skogen tar upp energi. Googla och läs om aerobic och anaerobic metabolism.

Jag har ju hela tiden hört att fånghästar inte ska ha havre... sen läste jag nån som skrev att om man ger havren precis efter jobb så gör den av med insulinet på en gång...är det travhästar du har?? vet inte om jag vågar ge min havre...

När min var i "normalhull" så var den "lättfödd" o blev inte piggare av havre- det gamla tä'nket. Troligen IR fast det hölls i schack med träningen.

nu när den är slank är den mer normalfödd o tillgodogör sig mer av maten o lägger inte bara på hullet, utan förbrukar maten- metabolismen fungerar igen.

Kan inte tänka mig att havre efter jobb skulle göra nytta.

Elitidrottsmän äter havregrynsgröt för att få en bra långvarigare energi- inte som choklad eller sockerkick- snabb energi- om det nu behövs extra under ett lopp. Glykogenlagret fylls på.
Proteintillskott/ foder efteråt reparerar o bygger muskler.

Sen får man inte glömma att vad lätt, medel eller hård träning- är högst subjektivt.
De flesta överskattar sin träning.
FT, galopp o hopphästar förbrukar mkt. Rids i tempon där stort muskelarbete sker.

Dressyrhästar hålls som regel i ett högre hull o löper mkt större risk för fång.

Jag har svårt att se att olja någonsin behövs.

Jag håller med om detta.

För tävlingshästar som utför intensivt arbete kan en hög fetthalt i foderstaten (= tillskott av olja) sätta ner hästens prestationsförmåga. En häst som däremot endast används för långturer i skogen använder mestadels fett som energikälla. Detta betyder dock inte att man behöver tillföra olja i foderstaten. Hästen har gott om kroppsfett som den kan använda. Även en mager häst har tillräckligt med kroppsfett för aerobiskt arbete så det finns ingen anledning att ge olja.

Det enda fett som hästen behöver få genom fodret är de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Övriga fett kan hästen tillverka själv.

Inte alls då foderrådgivare uppmanar till att ge olja fastän hästen inte har ngn gallblåsa.
Det är bara att ge bättre foder o mer. kolla tänderna o avmaska rätt.

att unga eller stressade hästar är smala är faktiskt helt naturligt.Alla är de individer.

det är faktiskt bra att inte göda dem som unga. titta på vad som händer med barn som växer upp med hull. Hundar m.fl.
De flesta vuxna individerna får hull med åren utan att man äter mer.
Inte 17 börjar man ge barnen vispgrädde om det inte är fullständig katastrof?

De ska inte se ut som spjälstaket, men om allmäntillståndet, hårrem o hovar är fint så måste man mer se till hästens glimt i ögat. Är den pigg o alert?

Om man jämför med hur unghingstar vs ston leker så ser man stor skillnad i förbrukning o muskulär utveckling=behov.

Jag håller med om detta.

För tävlingshästar som utför intensivt arbete kan en hög fetthalt i foderstaten (= tillskott av olja) sätta ner hästens prestationsförmåga. En häst som däremot endast används för långturer i skogen använder mestadels fett som energikälla. Detta betyder dock inte att man behöver tillföra olja i foderstaten. Hästen har gott om kroppsfett som den kan använda. Även en mager häst har tillräckligt med kroppsfett för aerobiskt arbete så det finns ingen anledning att ge olja.

Det enda fett som hästen behöver få genom fodret är de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Övriga fett kan hästen tillverka själv.
Hörru. Jag måste få ifrågasätta att hästar i skritt bränner fett- även om det handlar om 2 h.

De hästar som har fettdepåer tar inte av det förrän annat fett är borta. Som bukfetma.
Sen beror det självklart på hur intaget ser ut.
Först tas det som tillförts under dagen, sen... o när sker det:confused:

det är ju när man tränar med kardio- hjärtfrekvens som den verkliga förbränningen o även fortsätter att förbränna efter träningen.
en häst som inte kan arbeta på en hög puls o som heller inte kan återhämta sig snabbt kommer aldrig upp i ngn egentlig förbränning. Taskig kondition.

För att skritt ska vara brukbart så ska det vara konstant vandring- som en rastlös hingst.

Klart att skritt är bättre än inget men......Hästar i bra kondition kan inte bärga sig för att få galoppera- känner sig frisk o stark:banana: Blir på hugget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024