Foder till fång/cushinghäst

M

Marie Johansson

Hej

Är ny här på forumet sedan min häst (kallblod, 23 år) fick akut fång i december, troligen (enligt veterinären) beroende på hormorubbningen Cushing. Det är ej konstaterat med blodprov p g a man inte borde göra belastningen med kortison förrän hästen är fri från fång om jag förstod min veterinär rätt.

Sökte på internet under ordet Cushing och fick bla träff på detta forum.

Jag undrar mycket över det här med foder och tycker att det finns så mycket olika teorier om vad en fånghäst ska äta. Någon av er som kan dela med er av era erfarenheter. Tydligen så finns det någon teori om socker också när det gäller Cushing så jag vet inte om samma regler gällande foder till "vanlig fånghäst" och "cushing-fånghäst".

Idag äter han bara hö med lågt proteinfoder och halm. Inget kraftfoder alls utan morötter istället. Han är bra från fången nu men jag vill för allt i världen inte att den skall komma tillbaka, han var bra eländig när det var som värst.

Hormonrubbningen har han ju dock kvar så den måste ju utredas vidare nu, det lär finnas någon medicin att ge.

Så in fundering är -ni som har fånghästar, vad ger ni era hästar för mat?

Marie

Sv: Foder till fång/cushinghäst

Marie Johansson skrev:
Idag äter han bara hö med lågt proteinfoder och halm. Inget kraftfoder alls utan morötter istället. Han är bra från fången nu men jag vill för allt i världen inte att den skall komma tillbaka, han var bra eländig när det var som värst.
Jag har själv en D-ponny som fick fång 22 juni 2005... Hon får i dagsläget 6 kg hö med BRA värden (8 Mj/65 smbrp), 1 hg lucern (hack) för att maskera mineralerna, halm och så ett par morötter, total Mj/smbrpkvot, beräknad på att hon äter 0,5-1 kg halm, är 6,3.

En fånghäst behöver ha en balanserad foderstat med rätt mängd Mj och protein efter sina behov. Var alltså uppmärksam på att din pålle inte får proteinbrist. Det som är de 2 stora problemen är dels när det börja växa ute dels foderbyten.
//marti

Foderstaten för hästar med Cushings syndrom utformas utifrån

1. De har ökad risk för fång
2. De har ökad risk för ett tillstånd som liknar det vi kallar sockersjuka hos människor.

Detta innebär i första hand att man skall minimera givan av stärkelse och lättsmälta kolhydrater. Energin skall i första hand komma från fett och fibrer (som innehåller långsamma kolhydrater.

Viktigt att de får tillräckligt med protein. HH

Tack för svaren!

Hö med lågt proteinvärde inte nödvändigt alltså.

Hur är det med hösilage istället för hö? Har hört att man ska undvika hösilage. Är proteinvärdet rent generellt sett högre i hösilage och är det i så fall det man tänker på eller är det processen med ensilering i sig som man inte vill ha.

Han har tidigare ätit hösilage utan problem men i samband med fången fick jag rådet av veterinären att fordra med hö istället och det har jag gjort. Nu vet jag inte om jag vill vågar byta tillbaka till hösilaget utan fotsätter med höet. Problemet är att det är så lågt proteinvärde i höet så då kanske inte det är bra heller.

Kan man kompensera med något annat om höet har lågt proteinvärde?

Marie

Som jag skrev i förra inlägget är foderbyten ett problem för fånghästar... Men kan du inte köpa in ett bättre hö än det du har nu? Om du måste byta hö t.ex så gör det väldigt långsamt, om man byter på 2 veckor i vanliga fall så kan man gott ta 4 veckor på sig att byta för en fånghäst bara för att vara på säkra sidan. De flesta veterinärer rekommenderar hö istället för hösilage och jag antar att det är själva ensileringsprocessen som påverkar. Sök här på foder eller på hästvård, det finns flera trådar om detta.

Det går att kompensera det dåliga proteinvärdet med lucern som är ett grovfoder. Lämpligast är ju ett lucernfoder utan melass fast då blir det ju inte så smakligt.
//marti

Marie Johansson skrev:
Hö med lågt proteinvärde inte nödvändigt alltså.

Hur är det med hösilage istället för hö? Har hört att man ska undvika hösilage. Är proteinvärdet rent generellt sett högre i hösilage och är det i så fall det man tänker på eller är det processen med ensilering i sig som man inte vill ha.

Marie
Lusern är ett utmärkt grovfoder till fånghästar och cushinghästar. Det innehåller mkt protein men låga mängder av sk ickestrukturella kolhydrater - stärkelse och lättlösliga socker. Mina hästar gillar både lusern hackat hö (köps i 400 kgs bal) och melassfria pellets som dock är litet dammiga då melassen är ett bindemedel. Därför häller jag vatten på dem (på pelletsarna inte på hästarna)

Det finns vissa indicier på att ensilage kan vara mindre lämpligt än hö för hästar i riskzonen för fång. Möjligen kan det bero på att ensilaget inte torkat så länge och då kan det finnas mer av de ”farliga” sockerarterna kvar. Man har sett detta fenomen också på hö som skördats under perfekt skördeväder och torkat fort. Om det tar längre tid på sig att torka förbrukar cellerna mer av de icke strukturella sockerarterna under tiden.

Ett grovfoder med bra proteinhalt behöver man inte vara rädd för. Tvärtom. Man trodde det förr därför lever det kvar i en del skrifter. HH

Sitter på jobbet nu och har inte tid att skriva, vill bara tacka för svaren jag har fått.

Jag ska fundera kring dom och återkommer med fler frågor för jag tror att det dyker upp fler frågor hos mig. Det är så mycket jag funderar över.

Det verkar som det finns lika många synpunkter på det här med foder och fång som det finns olika veterinärer men den veterinär jag känt mest förtroende för är inne på samma linje som ni som har svarat så det känns bra.

Marie

Jag har också en Cushing häst. :( Min är en ponny korsning nf/island och är 20 år. Finns en tråd här på forumet on henne.

Har en länk till en jättebra sida:
http://groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Är det något du undrar så är det bara att Pm:a mig eller fråga här i tråden.

Antar att du inte fått någon medicin än eftersom det inte är konstaterat med blodprov än.

/Maria

HelenaHandberg skrev:
Lusern är ett utmärkt grovfoder till fånghästar och cushinghästar. Det innehåller mkt protein men låga mängder av sk ickestrukturella kolhydrater - stärkelse och lättlösliga socker. Mina hästar gillar både lusern hackat hö (köps i 400 kgs bal) och melassfria pellets som dock är litet dammiga då melassen är ett bindemedel. Därför häller jag vatten på dem (på pelletsarna inte på hästarna)

Jag gav min pålla lusernhack med melass (för tyvärr inte tag i något utan här i Uppsala). För det första äter hon knappt det och när hon petade i sig lite blev hon superdålig i magen. Har hållt i sig flera veckor trots att jag genast tog bort hacken. :(

Mina teorier är:
1. Hon tål inte sockret i melassen och blir därför dålig i magen.
2. Hon reagerade på den ökade proteinmängden dvs jag var för snabb med inväjningen.

Nu vill jag gärna peta i henne extra protein när vi har ett oanalyserat hö resten av våren. Men vet inte hur jag ska göra. Eller vilket foder jag ska välja.

Hon har ju Cushing konstaterat men har inte gjort något IR-test på henne.

/Maria

Hej Maria

Nej jag har inte fått konstaterat med blodprov ännu. Min veterinär tycker inte att det är "någon ide" på en så gammal häst när det ändå inte går att göra något åt det. Medicinen är alldeles för dyr säger han.

Behöver jag säga att jag inte kommer att ringa den veterinären mer!

Min häst är bra från fången nu så jag kommer att gå vidare med det resten nu också.

Förresten kanske inte detta hör hemma på foderforumet. Jag är ny här, vill inte göra fel det första jag gör.

Hur gör jag för att pm:a dig. Har så många frågor.

Marie

krambanan skrev:
Jag gav min pålla lusernhack med melass (för tyvärr inte tag i något utan här i Uppsala). För det första äter hon knappt det och när hon petade i sig lite blev hon superdålig i magen. Har hållt i sig flera veckor trots att jag genast tog bort hacken. :(

Mina teorier är:
1. Hon tål inte sockret i melassen och blir därför dålig i magen.
2. Hon reagerade på den ökade proteinmängden dvs jag var för snabb med inväjningen.

Nu vill jag gärna peta i henne extra protein när vi har ett oanalyserat hö resten av våren. Men vet inte hur jag ska göra. Eller vilket foder jag ska välja.

/Maria

Har svårt att tro att det vad mängden protein i hacket hon reagerade så på.

Vill du ge ngn annan proteinkälla skulle jag föreslå en oljeväxt i kak eller fröform. De har ju för Cushinghästen en lämplig form av energi och en hel del protein. Själv gillar jag linfrökaka, rapskaka och solrosfrön. Raps minst uppskattat av hästarna dock behöver förkläs i betfiber el dyl.
På world trot org s hemsida har Kohnke listat värdena på en del vanliga och ovanliga oljeväxter och deras lysininnehåll.
http://www.harness.org.au/99wldcon/PKOHNKE3.HTM

HH

Krambanan är nog en bra kontakt för dig. Hon har satt sig i i Cushing ordentligt. Klicka på hennes blåa signatur i det övre vänstra hörnet. HH

Tack Helena

Ska pm:a henne.

Har du något tips på hur jag ska kunna få foderstaten att fungera?

Jag får för mycket energi och för litet protein med mitt proteinfattiga hö. Tänkte komplettera med lusernhack som någon föreslog men det blir ändå för mycket energi. Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det? Vad är faligt med för mycket energi, blir han tjock eller är det något annat som är farligt?

Marie

För mkt kalorier/energi blir man tjock av. Det är iofs inte så lyckat om hästen blir fet. Fetma i sig är en riskfaktor för fång. Men energibehovet är väldigt individuellt. Vad är det för häst, hur är den i dag i hull och muskler, vad får den för mat och vet du värdena på grovfodret? HH

Marie Johansson skrev:
Jag får för mycket energi och för litet protein med mitt proteinfattiga hö. Tänkte komplettera med lusernhack som någon föreslog men det blir ändå för mycket energi.
Nu frågade du väl iofs HH men jag kan ändå delge mina erfarenheter...
Mindre högiva och mer lucern brukar kunna rätta till sådana fel i foderstaten... Räkna lite på det så ser du snart var du behöver ligga i givor.

En häst ska dock aldrig ha mindre än 1 kg ts/100 kg kroppsvikt. Bäst är 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Lucern är ett grovfoder vare sig man ger det som hack eller pellets. Hacket har en ts på 90%.
//marti

Marti130:

Jättetack för dina erfarenheter.

Jag ska räkna på att byta ut lite av höet mot lusernhack istället, var och köpte det igår och har "smygit igång" med det. Han fick 4 dl igår kväll och jag tänkte att det får nog ta 4 veckor innan han får det fullt ut. Har försökt räkna men hittade ingen ts på säcken, är det alltid 90 %? Kanske att jag inte läste ordentligt.

HH:
Hästen är en kallblodstravare 23 år, rund om magen även om han sedan december har gått ner en del i vikt (förmodligen även en del av det i muskler). Jag blev "uppskrämd" (tydligen felaktigt förstår jag nu) för det här med proteiner i samband med fången och köpte därför ett hö med lågt proteinvärde. Det är snart slut, ska försöka få tag på bättre sedan. Han går ute i ur och skur mellan klockan åtta på morgonen och sex på kvällen. Enstaka skogspromenader utöver det.

Han får idag 8 kg hö och 2 kg halm om dan samt knappt ett kilo morötter + mineraler. Jag har analys på höet.

Vet inte hur mycket jag törs skriva, "ej foderstater för enstaka hästar" står det högst upp. Kanske att jag kan pm:a dig om jag inte får ihop det.

Tack för att ni svarade.

Marie

Marie Johansson skrev:
Har försökt räkna men hittade ingen ts på säcken, är det alltid 90 %? Kanske att jag inte läste ordentligt.
Jag använder Green Power lucern som har 90% ts. Kraffts hack verkar ligga på 88% för enligt innehållsförteckningen på nätet innehåller det 12% vatten.
Marie Johansson skrev:
Han får idag 8 kg hö och 2 kg halm om dan samt knappt ett kilo morötter + mineraler. Jag har analys på höet
Halm innehåller som du kanske vet noll och intet protein... Alltså sänker halm Mj/smbrp-kvoten ännu mer. Mj-innehåll per kg halm varierar mellan 4,7-6,3 enligt uppgifter i olika fodertabeller. För att bättra på proteininnehållet i foderstaten kan du ju byta ut halm mot hö. Hö är billigare än lucern...
//marti

Om din häst har cushigns symtom så kommer du att upptäcka att den inte kommer att fälla sin vinterpäls som den ska. Grannen fick ta bort sin ponny i höstas pga. denna sjukdom, men ponnyn hade varit "tävlingshäst" och klippts ständigt och jämt. När den nye ägaren inte klippte ponny visade det sig att den inte fällde sin mkt. kraftiga vinterpäls som dessutom var charmigt lockig. Det vi lärde oss av detta var att lockig päls som inte fälls av är tydliga tecken på just Cushing. Test gjordes för att bekräfta. Ponnyn måde fint hela sommaren men framåt hösten började den må sämre. Medicinering sattes in, gav dåligt reultat, på 14 dagar rasade hästen totalt och det sista dygnet innan avlivning var en plåga att se honom. Så snälla ge hästen all kärlek och vård så länge han mår bra men var vaksam på förändring, de kan leva i åratal med detta men det kan också gå fort och då är det bra att vara mentalt förberedd att ta ett beslut fort. Kram och lycka till.

Jag har fånghäst, kan ju dela med mig lite av erfarenheter. Min D-ponnyvalack (18 år) fick fång i september pga. kraftig återväxt på betet. Han levde på hösilage hela vintern, fram till mpnadsskiftet januari/februari. Därefter behövde vi byta till torrhö av olika anledningar (hästen hade inte emd de anledningarna att göra). Man ska ju försöka undvika foderbyten så långt det går med fånghästar, men nu fanns inget val. Jag gav min häst Mikrobalans under foderbytet, för att balansera magen/tarmarna. Fång kan ju ha sitt ursprung i mag/tarmfloran. Jag började ge det några dagar innan foderbytets början och ger det fortfarande efter två veckors ätande av enbart hö. Det hela har gått smärtfritt.
Vi har dåliga värden på grovfodret (har tyvärr inget val just nu) och eftersom han har börjat ridas nu ville jag ge honom lite kraftfoder. Jag har valr Krafft rehab, som inte innehåller havre. Jag har hört att spannmål kan vara dåligt för fånghästar, mycket kolhydrater (??). Han funkar väldigt bra på det, får ca ett halvt kilo om dagen och har blivit finare i hullet (gått lite i underhull under vintern).

jag tycker det är jättesvårt det här emd foder till fånghästar. Men jag har lärt mig det här, och det är det jag ofta går efter:
-Uteslut spannmål som tex. havre, samt betfor/melass (socker)
-Fånghästar ska ha sitt näringsbehov tillfredställt precis som andra hästar, dvs. INTE mindre protein eller så.
-Få foderbyten, och när det väl sker ska det göras långsamt (minst två till tre veckor).

Kanske lite rörigt :D

HelenaHandberg skrev:
Har svårt att tro att det vad mängden protein i hacket hon reagerade så på.

Vill du ge ngn annan proteinkälla skulle jag föreslå en oljeväxt i kak eller fröform. De har ju för Cushinghästen en lämplig form av energi och en hel del protein. Själv gillar jag linfrökaka, rapskaka och solrosfrön. Raps minst uppskattat av hästarna dock behöver förkläs i betfiber el dyl.
På world trot org s hemsida har Kohnke listat värdena på en del vanliga och ovanliga oljeväxter och deras lysininnehåll.
http://www.harness.org.au/99wldcon/PKOHNKE3.HTM

HH

Ok ska kolla in den sidan. Tack! :bow:

/Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 038
Senast: Kodiak
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: ogres
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar