Foder till era 99:or

N

Nelson

jag undrar hur mkt foder era 99:or får??
hur stora dom e o hur mkt dom går.

min e ett halvblod som är ca 160 manke går normalt4 ggr vecka.
hon får
1 kg havre (12 Mj)
1 kg Hestekraft extra e vitamin o lucern (7-8Mj)
ca 9 kg hö
1/2 l betför som jag blötlägger.
ock mineraler

låter det lagom? :confused:

kramis
 
Det går inte att jämföra med vad andra hästar äter oavsett om de väger lika mycket, e av samma ras, rids lika mycket osv. Behoven skiljer från häst till häst.
Vad har du för värden på ditt hö?
 
nej jag tänkte bara om man kunde jämföra lite :(

jag kommer inte ihåg hur värderna var i höt men dom var inge bra det e därför hon får äta hur mkt hon vill av höt.
 
Ju mer man ger av ett dåligt hö desto värre blir kvoterna.
Har höet lågt proteinvärde så går det inte att tex ge fri tillgång utan man måste då dra ner höet och kompletera grovfodergivan med annat. Tex lucerhack.
 
okej, hur mkt ger man av lucernhack ger man då?
går det inte lika bra med lucernpellets??
vad e kvot för nå??
ursäkta mina dumma frågor men jag e inte den bästa på foder deräkt! :o
 
Inga frågor e dumma :)
Jo det går bra med pellets också, de har samma värden som hacket MEN hacket e bättre då det räknas som grovfoder och det e grovfoder hästen behöver om man har ett dåligt hö och inte kan ge mycket av det.
För att veta hur mycket av tex lucernhack man behöver ge måste man veta hur mycket energi(mj) och smältbart protein(smrp) det är i höet.
Smrp/mj kvoten får aldrig understiga 6,0 när man sen räknar på foderstaten.(Alltså en häst har ett behov på 6 ggr mer protein i sin foderstat i förhållande till energimängden. (Man delar det sammanlagda smrp med den sammanlagda energin för att få fram kvoten)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp