Foder till en pigg häst?

P

PonnyBus

Vad hade ni gett för foder till en vädligt pigg häst som har svårt att bygga muskler? tips!

Sv: Foder till en pigg häst?

Lusern?
Men först o främst se över hela foderstaten och se så att alla behov är tillfredställda och i god balans.

Ganska mycket av ett bra grovfoder, med tillräckligt protein och energi för att täcka hästens behov. Och/eller lusern. Men nu är det ju inte ofta man har förmånen att välja grovfoder fritt eller ens ha analys på fodret, då hade jag valt lusern.

Om man redan ger lucern då :crazy: Blir galen av det här!

Pigghet behöver inte vara ren pigghet, det kan lika gärna vara stress...Om hästen har svårt att sätta muskler skulle jag gå igenom foderstaten. Har du grovfoderanalys eller chansar du bara ?

Mer lusern. Om han inte är tjock förstås. Hjälper inte det så glucosamin och msm.

Jag fodrade upp en tanig häst helt utan muskler med MASSOR av lusern, mycket hö, müsli, glucosamin, msm, + vanliga tillskotten, + seg upptrappande motion på ca 5 månader. Fick upp honom ca 100 kg i vikt, ren muskelvikt - han var i fin form efter det.

Lusern är ett kanonfoder, som jag ger alltid till mina hästar, men speciellt om de behöver gå upp i vikt. Dock finns risk för proteinöverkänslighet om du ökar alltför abrupt.

Använd gärna en foderstatsberäkning för att se till att allt stämmer. Hippocampus är bra.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Kornkross ska vara lugnande samt är bra för muskelaturen!! :cool::bow::bump:
Sedan kan du ge lite extra magnesium ifall du har en stressig häst.

Stressig kanske är mer rätt ord dårå? Det är inte min häst, utav min medryttarhäst. han får även betfor? Kanske är överflödigt, känns som han bara får det för att dom andra i stallet får det?

Grovfodret är okej, så mycket vet jag iaf... Vad anser ni vara dom vanliga tillskotten som man "måste" ge ?

Kanske bättre att ta bort betforen?
Lägg till kornkross, lite magnesium, soja, foderkalk och vetekli.
Linfröblandningar ett par gånger i veckan.

Just nu får han Mustang, lucern, mineraler, kiselgur, betfor b-vitamin och grovfoder.

Känns som att betforen bara ger energi och är sött? Lucernen är ju jättebra, mustangen vet jag inte om det är mest energi eller protein..?

Vilken djungel.. Jag kan ju ingenting :S

Mustang har jag inte hört talas om. Är det någon form av kraftfoder, typ pellets eller müsli?
Pröva ge kornkross (blöt) ett tag och se ifall den blir bättre. Det andra kan du ha kvar, samt skippa betfor. :cool:

Det är pellets.. Vad är kornkross bra för?

Finns det inget typ body builder pulver? :D Doping va...? :angel:

HAde eller hade ni inte någon grovfoderanalys ? I stället för att meckla med olika fodersorter bör ni ju gå igenom foderstaten och kolla så den stämmer. Du vet väl att hungriga hästar kan bli stressade...villket då kan uppfattas som hethet av ägare/ryttare ??

Dessutom, ger man i underskott så brukar kroppen i regel ställa om sig på kristider eftersom den inte vet hur mycket mat den får nästa gång...därför går oftast inte djur som man föder i underskott ned i vikt. Allt den får i sig lagras som fett. Ge istället det hästen ska ha, dra ev bort 10%. Men håll inte på att chansa, det blir aldrig något bra av detta.

Håller med om en analys där. Ena stoet lyckades inte gå upp med vare sig lusern(För mycket protein = knölar), müsli på korn eller groov eller massa betfor,:d helt klart fel på höet fast vi tyckte det var bra enligt analysen men vi gick över på ensilage o nu får hon korn (inte så stor giva alls om dagen), lite betfor och ensilage o nu är hon jättefin i hullet.och mycket lugnare i temperamentet o till humöret:angel:

Jag har matat upp min nerviga "knota" ca 50 kg muskler på tre månader.

Jag har gett henne hösilage (6.9 MJ, 49 smb rp, TS 66%) lucerne, olja och betfor. Jag vet inte om det finns några "mirakel-medel" ute på marknaden men mitt enkla recept fungerade på min ganska heta häst.

Min häst blir lätt tunn men är väligt het. Trodde hon skulle få spel när vi ökade på fodret men hon verkar bli mer balanserad med mer käk av rätt typ. Räkna efter vad hästen behöver och undvik att fodra med rent spannmålsfoder, framförallt havre.

Mitt sto käkar nu hippo cool, rapsolja och hö och mineraler. Funkar mycket bra. Vetekli funkade också bra.

det finns faktiskt ett tillskott för muskeluppbyggnad som fungerar och NEJ,det räknas inte som doping:bow:
titta in på www.pavo.dk pavo muselbuilder

Börja med ett bra hö som du kan ge på fi tillgång. Magsår är extremt vanligt även hos vaniga hobbyhästar och är hästen redan stressad så är sannolikheten nog stor att hästen har det. Utöver ett bra hö så gen lusern och olja om du behöver höja eller justera proteinenergikvoten.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit