Foder till en 2 åring?

Behati

Trådstartare
Hej!
Har bara en liten fråga! vad skulle ni ge en 2 årigt halvblods sto i foder och hur mycket?

Sv: Foder till en 2 åring?

Behati skrev:
Hej!
Har bara en liten fråga! vad skulle ni ge en 2 årigt halvblods sto i foder och hur mycket?
Fri tillgång på grovfoder av bra kvalitét. Min tvååriga Welsh Cob får dessutom 4 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och mineraler varje kväll. Hö äter hon ca 20 kg/dygn...är det kallt går det mer är det varm går det mindre.

Tack för svaret! började bli lite orolig, för hon har lite svårt att ägga på sig! även att hon har fri tillgång på hö sen får lite kornkross!

Unghästar upp till 3år ska ha en högre kvot i foderstaten - dvs mer protein i förhållande till energin än vanligt.

Vuxna hästar ska ha ca 6 men din ska ha 6.5-7 eftersom den växer.

Om du inte har analyserat hö så att du kan räkna på det, så skulle jag köpa LUSERN och börja ge 1-2kg/dag.

milly skrev:
Unghästar upp till 3år ska ha en högre kvot i foderstaten - dvs mer protein i förhållande till energin än vanligt.

Vuxna hästar ska ha ca 6 men din ska ha 6.5-7 eftersom den växer.

Om du inte har analyserat hö så att du kan räkna på det, så skulle jag köpa LUSERN och börja ge 1-2kg/dag.

Ok.... höet är av mycket bra kvalitet enligt hyresvärd och analys. men jag tror att jag ska prova att ge henne lusern som du sa eller ev. kli. vilket är bäst?

Men vad visar värdena i höet då? Det kan vara en kvot på 4-5 i det och då anser vissa att det är ett rätt så bra hö.

Jag tycker absolut att du ska ge lusern, men du kan ju för säkerhets skull kolla upp vilka värden höet har - dela det smältbara proteinmängden med Mj-mängden så får du fram kvoten. Har höet en kvot på över 6.5 så är det onödigt att köpa lusern.

Piraja skrev:
Fri tillgång på grovfoder av bra kvalitét. Min tvååriga Welsh Cob får dessutom 4 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och mineraler varje kväll. Hö äter hon ca 20 kg/dygn...är det kallt går det mer är det varm går det mindre.
20 kg hö låter lite mycket till en så liten häst.... och meta inte på allt för mycket till en så liten dom får lätt fång och antar att den inte arbetar nå....?

Jacksson_95 skrev:
20 kg hö låter lite mycket till en så liten häst.... och meta inte på allt för mycket till en så liten dom får lätt fång och antar att den inte arbetar nå....?

Dom får inte fång av MYCKET HÖ utan av t ex för snabba foderbyten och nyutvuxet gräs.

Får den fri tillgång på hö, vilket ju är jättebra, och sätter i sig 20kg utan att bli ohälsosamt överviktig så är det ju bara bra.

och förresten - en welsh COB kan väl vara rätt STOR? Mig veterligen upp till häst storlek...

milly skrev:
Dom får inte fång av MYCKET HÖ utan av t ex för snabba foderbyten och nyutvuxet gräs.

Får den fri tillgång på hö, vilket ju är jättebra, och sätter i sig 20kg utan att bli ohälsosamt överviktig så är det ju bara bra.

och förresten - en welsh COB kan väl vara rätt STOR? Mig veterligen upp till häst storlek...
det var inte höet jag syftade på hö kan dom inte äta sej till fång. men 20 kg lät mycket att den ens orkar äta så mycket jag har ett halvblod som inte ens vill äta så mycket om dan.

Jacksson_95 skrev:
det var inte höet jag syftade på hö kan dom inte äta sej till fång. men 20 kg lät mycket att den ens orkar äta så mycket jag har ett halvblod som inte ens vill äta så mycket om dan.

Många havlblod är väldigt konstiga hästar :p ... min nordis skulle LÄTT ätit över 20kg, säkert 25-30kg, på ett dygn om hon fick det.

Det finns konstigt nog stora hästar som knappt vill äta 10kg hö. :confused:

milly skrev:
Många havlblod är väldigt konstiga hästar :p ... min nordis skulle LÄTT ätit över 20kg, säkert 25-30kg, på ett dygn om hon fick det.

Det finns konstigt nog stora hästar som knappt vill äta 10kg hö. :confused:
jo det är ju från häst till häst... men hon är väldigt matglad och ändå inte orkar vi har en nordis hemma med :)

Behati skrev:
Tack för svaret! började bli lite orolig, för hon har lite svårt att ägga på sig! även att hon har fri tillgång på hö sen får lite kornkross!

Jag ger även min tvååring sojamjöl. Ca. två dl om dagen. Det behövs när muskler skall växa och hästen genom lek bli stark. Man vill ju inte gärna ge sin tvååring allt för proteinrikt grovfoder när även äldre hästar skall ha fri tillgång, så då blir det lagom med en extra liten dos av protein. Sedan är det inte fel att ge tillskott på selen och e-vitamin en gång i veckan.

Hälsning Maja

Bra att ni har analyserat grovofoder. Kolla vad analysen säger och räkan en lämplig foeratat efter det. Speciellt viktigt till en unghäst som har svårt att lägga på sig tycker jag.

Jacksson_95 skrev:

När mitt welsh cob sto var 2 år så käkade hon gladeligen i sig 16-18 kilo hö om dagen, inga problem. Tycker att det är suveränt, då de får sitt tuggbehov uppfyllt, de håller värmen även om de går ute länge på vintern och de tuggar inte i sig inredning och stolpar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka