Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fri tillgång på grovfoder av bra kvalitét. Min tvååriga Welsh Cob får dessutom 4 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och mineraler varje kväll. Hö äter hon ca 20 kg/dygn...är det kallt går det mer är det varm går det mindre.Behati skrev:Hej!
Har bara en liten fråga! vad skulle ni ge en 2 årigt halvblods sto i foder och hur mycket?
milly skrev:Unghästar upp till 3år ska ha en högre kvot i foderstaten - dvs mer protein i förhållande till energin än vanligt.
Vuxna hästar ska ha ca 6 men din ska ha 6.5-7 eftersom den växer.
Om du inte har analyserat hö så att du kan räkna på det, så skulle jag köpa LUSERN och börja ge 1-2kg/dag.
20 kg hö låter lite mycket till en så liten häst.... och meta inte på allt för mycket till en så liten dom får lätt fång och antar att den inte arbetar nå....?Piraja skrev:Fri tillgång på grovfoder av bra kvalitét. Min tvååriga Welsh Cob får dessutom 4 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och mineraler varje kväll. Hö äter hon ca 20 kg/dygn...är det kallt går det mer är det varm går det mindre.
Jacksson_95 skrev:20 kg hö låter lite mycket till en så liten häst.... och meta inte på allt för mycket till en så liten dom får lätt fång och antar att den inte arbetar nå....?
det var inte höet jag syftade på hö kan dom inte äta sej till fång. men 20 kg lät mycket att den ens orkar äta så mycket jag har ett halvblod som inte ens vill äta så mycket om dan.milly skrev:Dom får inte fång av MYCKET HÖ utan av t ex för snabba foderbyten och nyutvuxet gräs.
Får den fri tillgång på hö, vilket ju är jättebra, och sätter i sig 20kg utan att bli ohälsosamt överviktig så är det ju bara bra.
och förresten - en welsh COB kan väl vara rätt STOR? Mig veterligen upp till häst storlek...
Jacksson_95 skrev:det var inte höet jag syftade på hö kan dom inte äta sej till fång. men 20 kg lät mycket att den ens orkar äta så mycket jag har ett halvblod som inte ens vill äta så mycket om dan.
jo det är ju från häst till häst... men hon är väldigt matglad och ändå inte orkar vi har en nordis hemma medmilly skrev:Många havlblod är väldigt konstiga hästar ... min nordis skulle LÄTT ätit över 20kg, säkert 25-30kg, på ett dygn om hon fick det.
Det finns konstigt nog stora hästar som knappt vill äta 10kg hö.
Behati skrev:Tack för svaret! började bli lite orolig, för hon har lite svårt att ägga på sig! även att hon har fri tillgång på hö sen får lite kornkross!
Jacksson_95 skrev:20 kg hö låter lite mycket till en så liten häst.... och meta inte på allt för mycket till en så liten dom får lätt fång och antar att den inte arbetar nå....?