Foder till betesgående häst.

Q

Qudexco

Hej1 jag vet inte om denna tråd hamnar rätt nu men jag hoppas..

Jag ska börja rida igång min häst nu innan jag tar hem honom från betet..han står alltså ute hela nätterna osv och äter förnuvarande bara gräs.. Men vad behöver jag ge honom för extra foder när jag rider igång..räcker det med lite havre och mineraler??
 
Hur ser betet ut? Hur hårt ska du rida? Vad är det för sorts häst? Är h*n lättfödd, svårfödd? Jag har träffat på hästar som kan ridas hårt när de gått på magert bete och inte behövt extra foder, och så har jag träffat på hästar som trots massor av försommarbete och vila behövs kraftfoder för att inte gå ner. Berätta gärna mer om typ av arbete, betet och din häst så är det lättare att hjälpa till.
Lycka till!
 
hej och tack för att du vill hjälpa mig :) Bete finns det gott om och han har lätt att bli fet..(han ser förtillfället ut som en boll på mitten) han har vilat i ca 2 veckor nu och ska sättas igång i normalt arbete snarast möjligt för att han ska gå ner lite..så som jag har tänkt ska han om ca en vecka vara tillbaka i normalt arbete med dressyr och hopp pass..och konditions ridas.. han är en 11 årig halvblods valack och är som sagt inte säskilt svår född.. jag hoppas detta hjälper evigt tacksam för hjälp/ida
 
Om du har ett bra bete med mycket gräs så borde du inte behöva ge tillägg såvida du inte avser att träna otroligt hård eller träna för tävling.

Vanligt ridning till "husbehov" klarar hästen sig på gräset.
 
jo han behöver ju (VERKLIGEN) ingen mat för att behålla hullet (snarare tvärt om) men jag tänkte mer energi mässigt och så..jag kan ju ärligt erkänna att han är väääääldigt seg och lat i vanliga fall och då äter han ändå ganska mycket "energi"..men om jag ska ge honom något för energin..är det bättre att ta havre än betfor då? betforen ger väll ingen långvarig energi i sig?
 
Om han har redan gott hull (överhull) så skulle inte jag ge mer mat, även om det "bara" är havre. Ju mer du rider, desto bättre energi (kondition) får hästen.

Risken är om du ger tillskott i form av havre är att han bara lägger på sig mer hull. Dessutom är det inte så bra att lägga på mer man när närigsvärdet i gräset är mer än han behöver.

Så ut och rid ofta, mer motion = bättre kondition!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp