Foder till barfotahästar?

E

Ewe89

Nu vill jag endast ha svar av barfotahäst kunniga.

Min barfotaverkare råder mig att ge inte betfor, eller säd eftersom att hästar får svamp av sockret och inte tål säd.
Enligt honom är säd=råttmat.

Vad ger ni era barfotahästar?
Nu syftar jag främst på er som plockat av skorna på era hästar och de är ömma till och från.

Vilka faktorer gör era pållar ömma?
Jag exprimenterar med foderstaten, och för tillfället får min pålle följande:
Utevistelse dygnet runt, ca 10 kg hö, fri tillgång till halm, lite havre
blandat i olja (har hört att man kan ge olja istället för havre). Försöker minska så mycket som möjligt på havren.
Har endast gjort såhär i ca 1 vecka, och idag var min häst nästan helt oöm, efter ca 2 veckors ömmande. Vet ej dock om oömheten beror på att det e plusgrader för första gången på 1 vecka, eller på att hon verkades på ett nytt sätt igår, eller på att helt enkelt nya foderstaten gör susen.

Åsikter, tips mm...?

Sv: Foder till barfotahästar?

Eftersom jag inte är särskilt "barfotakunnig" är jag väl inte ens berättigad att skriva i den här tråden men jag måste fråga varför valet av foder och mängd påverkas av att hästen har skor eller inte?? :confused: :confused:

Jag ser inget som helst samband.

Vissa blir lite ehm... extrema i sina åsikter och samanhang....

Kan nästan garantera dig att det är det mjuka underlaget som gjort hästen oöm, min blir iaf mer öm vid dåligt och hårt underlag och helt fin vid mjukt underlag.... Och han äter det samma hela tiden, hö, lusern och müsli (utan havre).

Barfota är bra men trassla inte in dig för mkt i konstiga teorier....

Du kan inte ersätta havre med olja. Olja innehåller ju enbart energi, medans havre både protein och mineraler + annat. Ska du inte ta och lära dig lite om foder istället för att lyssna på en *lekman* som bara ska verka fötterna på hästen din ? Först och främst ang ömheten...SVAR JA, det är plusgrader = mjukare i marken = inte så hårt att traska på = skönt för ömma sulor. Din foderstat ger inga resultat på knappt 1 veckas tid...Glöm detta. Tycker du ska ägna dig enbart åt att plugga in lite foderlära och din barfotaverkare kan ägna sig åt att verka hovar istället för att påstå dumma saker om foder han inte förstår sig på...

Det bästa du kan göra för din häst (nu tänker jag främst på hans mage och inte på hovarna) är att läsa på ordentligt om foderlära innan du börjar experimentera.

Ja jag fattar, ":smirk: " var inte riktat till dig utan till trådskaparen.

jag lär mig gärna mer om det. jag är öppen för allt, vill bara att min pålle ska må så bra som möjligt.
kan ni ge mig lite foder tips då?
du som skrev att man inte kan ersätta olja med havre, alltså jag menar inte ersätta helt men minska havren öka oljan för att få mer energi.
om jag ger mycket hö får inte hästen i sig tillräckligt med proteiner av det?
nån som ger barfotingen krafft som har någon erfarenhet om det? bra/dåligt?
sen ska tilläggas att min häst rids i stort sett varje dag. jobbar med konditionen för tillfället.
berätta allt ni vet, allt ni har att lära mig.
jag vill att hästen ska må så bra som möjligt, jag vill inte skada den. så bomba mig med tips, inte med anklagelser.

kan ni ge mig lite foder tips då?
du som skrev att man inte kan ersätta olja med havre, alltså jag menar inte ersätta helt men minska havren öka oljan för att få mer energi.

Jag tror knappast att du behöver mer ENERGI i din foderstat, den får ju redan 10kg hö och fri tillgång till halm.
Har du analys på höet?

Om höet innehåller 8MJ (brukar ligga på ca 7-8MJ) så får hästen 80MJ genom höet samt åtskilliga MJ genom halmen (om den t ex äter 5kg av halmen så är det 25MJ, 10kg blir 50MJ).
Den får nog tillräckligt med energi! (en normalfödd häst på 500kg som promenadrids behöver kanske ca 70MJ)
Det som är risken är att den får för lite PROTEIN om nu inte ditt hö har väldigt mycket protein? Men det kan du bara veta genom en analys på höet.

om jag ger mycket hö får inte hästen i sig tillräckligt med proteiner av det?

Det är inte alls säkert. Höet kan innehålla väldigt lite protein/kg och då blir fel.
Det är framförallt BALANSEN mellan MJ (energi) och smältbart råprotein som är viktig! Den så kallade KVOTEN. Det ska alltid vara minst 6g smältbart råprotein per MJ, dvs en kvot på 6.0. (minst).
(man delar proteinmängden med energimängden)

En jättebra sida om foder är : http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html

Gå in där o lär dig mer!! :smirk:

Det som varje gång varit avgörande för om min normalt sett skodda häst varit öm eller inte barfota har uteslutande varit underlaget.
Alltså då menar jag hästen som jag plockade bort skorna på under en sommar och trodde att han skulle tycka det var skönt :crazy: (jag visste inte bättre, skorna åkte snabbt på igen)

Min senaste häst var ett 8-årigt sv hbl som jag köpte som 6-åring och då hade hon aldrig varit skodd bak. Hovslagarna berömde henne hårda hovar och hon ömmade aldrig trots att jag tränade på alla möjliga underlag. Jag lät henne förbli barfota bak och såvitt jag vet är hon det fortfarande (sålde i somras)

Ang foderstaten...har du en analys på höet?
Om inte kan du inte utgå ifrån att hästen får i sig tillräckligt med proteiner genom det. Du kan inte se med ögat vilka värden fodret har.
En van och kunnig människa med många års erfarenhet kan ofta, på en häst som under en lägre period gått på samma foder, med ögat se ungefär vad man kan ge den för att få önskat resultat.
Men det förutsätter att man har en stor kunskap om foder- och näringslära! Alltså inget nybörjare bör experimentera med.
Det finns flera bra böcker att läsa, t.ex Christina Planck har skrivit flera lättförståeliga böcker som är mer eller mindre djupgående i ämnet.
Det bästa du kan göra är att satsa på böcker i bokhandeln eftersom det finns seriös forskning bakom innehållet och källorna är av en helt annan karaktär än "min kompis syrra vet en som säger...", eller "jag läste nånstans att..." eller andra intressanta källhänvisningar man kan få levererade på olika diskussionsforum.

Om hästarna är ömma till och från behöver de skor. Trist men sant! Tyvärr har jag egen erfarenhet av att gå att vänta på att hästen skulle "vänja sig". Det gjorde han inte, han fick överbelastningsfång. Tack och lov gick det över på ett par dagar när han fick skor och sulor, men då kan du tro att jag kände mig som en rutten hästägare.

Om hästen är öm är det bättre att sko. Om den har ont och går och spänner sig kan det bli en massa skum kompensationsbelastning och problem i bland annat ryggen som måste fixas. Inte minst på vintern när de ofta spänner sig för att det är kallt.

En del av mina hästar verkar inte tåla rå säd och visar det på olika sätt (någon får mjäll, några pajar magen på). Däremot verkar de klara säd bra om den är värmebehandlad, som den är i många färdigfoder, till exempel pellets. Vad gäller socker så skulle jag tro att färskt gräs en solig dag innehåller minst lika mycket socker som betfor. Betfor är ju faktiskt en restprodukt, det är fruktköttet som blir över av sockerbetan när man har pressat ut sockersaften! Sen tillsätts visserligen lite melass, men inga stora mängder.

/Svea - som har tre helt barfota hästar, en som alltid är skodd, och en som r skdd på vintern för att inte gå och spänna sig i halkan men som har löstagbara på sommaren. Och helt vanliga hovslagare med sunt förnuft.

Ewe89 skrev:
Nu vill jag endast ha svar av barfotahäst kunniga.

Min barfotaverkare råder mig att ge inte betfor, eller säd eftersom att hästar får svamp av sockret och inte tål säd.
Enligt honom är säd=råttmat.

Vad ger ni era barfotahästar?
Nu syftar jag främst på er som plockat av skorna på era hästar och de är ömma till och från.

Vilka faktorer gör era pållar ömma?
Utevistelse dygnet runt, ca 10 kg hö, fri tillgång till halm, lite havre
blandat i olja (har hört att man kan ge olja istället för havre). Försöker minska så mycket som möjligt på havren.
Har endast gjort såhär i ca 1 vecka, och idag var min häst nästan helt oöm, efter ca 2 veckors ömmande. Vet ej dock om oömheten beror på att det e plusgrader för första gången på 1 vecka, eller på att hon verkades på ett nytt sätt igår, eller på att helt enkelt nya foderstaten gör susen.

Åsikter, tips mm...?

Din barfotaverkare är i vilket fall inte foderkunnig, betför är dessutom inte säd.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar