Foder till "avställd" häst

N

_Nikita_

Foder till \"avställd\" häst

Hej!

Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den hästen, så jag hoppas ni kan ge några råd.
Hästen har pga av att ingen velat/vågat blivit riden eller körd på säkert ca 2 mån iaf. Tidigare blev hon körd och tränad för banan men sen vart det strul med ägarna och det blev väl en ond cirkel det där.
Hursomhelst så fick hon då förutom hö kraftfoder i form av havre, betfor och morötter. Exakt hur mycket vet jag inte. Ägaren har väl dragit ner på kraftfodret lite på sistone men jag skulle helst vilja ta bort det helt tills hon kan ridas igen. Ett tag framöver kommer bara gå ut på att hon ska få förtroende för mig och då försvåras det ju av massa "onödig" energi...

Så nu till den egentliga frågan! Vad tycker ni att man ska ge den här hästen? Jag hade nog tänkt bara hö och morötter men sen har jag börjat fundera på Krafft grund..för att vara säker på att hon får i sig alla mineraler och vitaminer (gräset i hagen har knappt vågat sej upp alls än).
Skulle det kunna vara ett bra alternativ? Har inte så stor erfarenhet av just Krafft...

Skulle va till stor hjälp om ni berättade vad ni tror om det eller om ni har nån annan idé´! :bump:

Tack på förhand!
//Nikita :banana:
 
Re: Foder till \"avställd\" häst

Om Grund räcker beror på vad höt innehåller. Men snart kommer det väl mer gräs ändå? Till hösten är rådet; ta höanalys för att veta vilket kraftfoder som kompletterar ditt hö.
 
Re: Foder till \"avställd\" häst

Dodson och horell har många olika sorter, beroende på hur hästen är i sig självt och vad man ska göra med den. Mycket bättre än kraft. De inriktar sig så bra efter olika hästat och har många foder beroende hästen. Dodson och Horell helt klart. Ps hästarna älskar att är lite dyrare i pris men helt klart värt i slutändan. Yrbin
 
Re: Foder till \"avställd\" häst

Dodson&Horrell foder är jättebra! Har fodrat med deras foder i flera år nu och är väldigt nöjd! :love:
De flesta i stallet där jag står nu använder deras foder, och har bara positivt att säga om det.

De har flera olika sorter, och du kan få individuell hjälp om du mailar till dem! :)

Mer info: www.dodsonandhorrell.com

Mvh Huntress
 
Re: Foder till \"avställd\" häst

Tack för era svar!
Du som skrev att det berodde på höet om krafft grund räckte - alltså hon ska inte sättas i arbete på ett bra tag så annars hade jag ju tänkt mej bara hö..

Vad tror ni sen när gräset kommer då, ägarna vill antagligen inte ha henne på bete dygnet runt så ska man nöja sig med att stödfodra med hö på natten då eller ska hon ha krafft (eller det andra ni nämnt) då oxå??

Ha det! :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 236
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 069
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp