Foder till aktiv äldre hund

lislolaslo

Trådstartare
29373

Jag ärvde i höstas en snart 11-årig tik. Hon är en schäfer/rottweiler och var överviktig när jag fick henne, hon vägde 46 kilo.
Jag har gett henne brit care weight loss och sakta trappat upp motionen.

Nu har hon gått ner minst tre kilo och är mycket piggare. Vi går långa promenader och hon jagar bollar i full fart. Hon drar även runt på sin nya husse när han åker inlines.

Min fundering är nu om det kanske är läge att byta foder? Hon har ju en helt annan kroppsform nu och lever ett aktivt liv. Samtidigt är hon ju äldre, steriliserad...

Jag vet inget om fodret du ger, men tänker att en äldre hund behöver god näring och eventuellt tillskott som gynnar ledhälsa. Jag har gett glukosaminpreparat, c-vitamin och omega-3, och fortsatt med vanlig vuxenmat (färsk+torr) när jag hade gamling. Men det finns ju också seniorfoder som ska innehålla det den äldre hunden behöver, och samtidigt är anpassade för att de lättare lägger på sig.
Härligt att hon verkar vara vid god vigör i den åldern! Ser jättefin ut.

Tack för kloka inlägg 👌 Glömde skriva att både hon och jag äter nyponpulver för våra leder.
Men det känns som att jag tänker rätt när det gäller foder iaf, att det är läge att byta. Då är det bara grotta ner sig i foderdjungeln 🙈 Tur att Doris inte är särskilt kräsen, enligt henne går det bra att leva på allt ifrån sopor till harbajs 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka