Foder till 8 månaders på lösdrift

C

Cider

Hur mycket och vad för foder ger ni era årsföl som går på lösdrift och vilka värden har ni på hö/hösilage? Vilka raser har ni?

Sv: Foder till 8 månaders på lösdrift

Jag har islandshäst som inte längre är unghäst, men när hon var 2 år fick hon ungefär:
330 gr srp per dag
47 MJ per dag
25 Ca
15 P
Alltså en kvot på 7,0. Vad hösilaget innehöll då minns jag inte, men det räckte i alla fall inte med detta. Jag kompletterade med lucern hackad strå och Krafft Protein.

Arabpojke på 11 månader (går dock inte på lösdrift), fri tillgång på grovfoder och pillar i sig omkring 7-8 kg av detta (55 GrSmbRp/kg, 6,5 Mj/kilo), 1,3 kg Havre, 1 kg Krafft Pluss Grön, 0,2 kg Betfor, Kalk, Chevinal och Salt.
Detta ger honom drygt 80 Mj (svårfödd gosse)

Cider skrev:
Hur mycket och vad för foder ger ni era årsföl som går på lösdrift och vilka värden har ni på hö/hösilage? Vilka raser har ni?

:banana: :banana:

Jag ger min fölunge på 7 månader, kraftfoder 3 gånger om dagen med fri tillgång på ett mkt bra hö.
Varje mål består av 1 liter krossad 50%havre50%korn blandning, betfor samt tre stora nävar Lucern.
Och hon står på halm med mycket grönt i.
På morgonen tillkommer även mineraler, linfröpellets + e vitamin med selen.
Hon fodras på morgonen mellan 05.00 - 06.00
Kommer ut vid kl 09.00.
Middag inne mellan kl 14.00 -15.00
Kvällsmat vid 19.00 - 20.00

FODRA MED ÖGONA !!!!!!!

Lotta

Vad tycker ni om detta:

Arabföl 8 månader, lösdrift, fri tillgång på hösilage med värdena smältbart råprotein 144 g/kg ts och energi 10,2 Mj/kg ts. Han går in en gång om dagen och får äta 1 kg gamla groov, 0,5 l betfor och tre dagar i veckan 1 dl blå mineraler (som han inte gärna äter upp).

Vad har ni för erfarenhet av just arabföl? Jag menar, dom är ju något långsamma i utvecklingen jämfört med många andra raser.

Och varför tycker han att sågspån är gott :confused:

Självklart använder man ögonen... dessvärre är det många med föl/unghästar som inte VET hur de ska se ut när de är rätt utfodrade.

Vad är "mkt bra hö" näringsmässigt (alltså ditt hö)?

*putt putt*

Någon som är haj på arabbäbisar och foder? Kan ni hjälpa mig?

Hej!
Jag är ingen mästare,men jaghar ett arabstoföl på 9 månader. Mitt första men jag tycker hon är mycket fin och full av energi och bra hull utan att vara tjock. Jag ger henne Dodson-foder för föl, hö och jag kan säga att hon mår toppen. fördelenmed Dodson-foder är att jag slipper hålla på att bland med alla möjliga fodersorter. Det är ett fullfoder, vilket många inte ser medblida ögon på, vilket gör att jag VET att hon får allt hon behöver. Jag ger henne detta två gånger om dagen, 2,5 dl per gång och sen äter hon hö som hon vill. Jag har inte analys på höet utan förlitar mig på mitt sunda förnuft. Hon går inte på lösdrift i och för sig, men är ute i majoritet på dygnet. Har jag gett dig någon hjälp eller? Lita på dina ögon och så är jag övertygad om att din föling blir perfekt!:)

Ursäkta, men hur kan 5 dl av ett kraftfoder göra att du VET att hon får i sig allt hon behöver? Det är väl runt 250-300g och oavsett vilket kraftfoder det gäller så ger det inte särskillt mycket näring.

Vad gäller att man ser på fölet så ser du inte på hästen om den fått tillräckligt med mineraler, eller hur balansen är mellan mineralerna, förrän det är för sent. Känner personligen två hästar som fått avlivas i unga år då de inte höll mer än något år efter inridning pga skelettdefekter som veterinärern sade kom från just mineralobalans under första åren.

Dessutom har jag sett MÅNGA magra föl och unghästar med tydlig proteinbrist där ägarna envist hävdar att deras unghästar är sååå fina, och de får absolut inte vara tjocka.

Senast ändrad:

Håller med Madick, har ej arab men alla växnade hästar behöver mycket protein och såklart kan man inte förlita sig på sina ögon för att veta att balansen är tillfredsställande. Man kan känna och se på en häst att hullet är ok och att en häst på lösdrift inte fryser men man kan inte enbart gå på det. Jag ger nya krafft groov i kombination men fritt hösilage till min 8-månaders.

Det är väl inte så dumt det där.
Men med en kvot på 14 på silaget så kan det vara onödigt med annat foder.
Vad är det för Ca och P i silaget?
Utan att veta det så kan man ju inte veta om just Miner Blå är det rätta.

Och hur mycket silage får hästen i sig/dygn?
Det där får man ta och mäta upp så att man vet.

Om silaget har en låg% TS så kan det vara för att få mera fibrer som sågspån är gott.
Prova att ge litet halm i stället.

Islandshästar 6 resp 7 månader, diar fortfarande.
Fri tillgång på ensilage med en kvot på 7,3 och ts på 54%.
1kg kornkross.
100g vetekli.
20g komineral Fosforrik för dagsbehovet av selen samt för att kompensera för låg fosforhalt i ensilaget.

Inte_Ung skrev:
Islandshästar 6 resp 7 månader, diar fortfarande.
Fri tillgång på ensilage med en kvot på 7,3 och ts på 54%.
1kg kornkross.
100g vetekli.
20g komineral Fosforrik för dagsbehovet av selen samt för att kompensera för låg fosforhalt i ensilaget.
Om dom inte får fri tillgång på ensilage och inte speciellt mycket kraftfoder o mineraler, vad händer då ?? 5,6 MJ/ 31 smrp ts 59% t.ex.

De kan komma efter i tillväxten eller få försvagade skelett.
Ponnyföl i kategori C behöver runt 40MJ och minst 350g Smrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama