foder till 3 - åring?

A

anna210

Jag har en treårig halvblodsvalack i normalhull just nu efter betet.
Han är 162 cm hög och kommer att växa något lite till.
Köpte han i somras och har nu gått på bete. Ska börja ridas lite mer nu - håller på att ridas in...
Jag undrar om det är någon som vet hur mycket foder han bör ha nu när han ska stallas in efter betet.:crazy: Han kommer att få hösilage som grovfoder...
Hösilaget bör väl analyseras men problemet är ju att det kan skilja en del från bal tilll bal vad det har för värden. Har gjort åt två balar än så länge till hästarna och de balarna var helt olika i kvaliteten.:smirk:
Hur hade ni gjort?

Sv: foder till 3 - åring?

Är det taget ett samlingsprov från många balar? Isf gör det inget (rent näringsmässigt) att det är olika kvalitéer på balarna, du har ändå ett medelvärde för hur du bör fodra över hela vintern.

Vad gäller din häst så är en 3-åring i fodersammanhang i princip en vuxen häst, så räkna fram en foderstat och justera sedan under tiden om den inte verkar stämma. Sedan har du ett riktmärke att gå efter tll nästa vinter, på ett ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
786
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024