Foder till 1 årig shettis hingst?

Marie_K

Trådstartare
Hej!

Hoppas att det finns någon som har lite tips hur jag ska fodra min lille kille på ett år. Han är nu 89 cm hög och jag köpte honom för en vecka sen! Har haft hästar hela mitt liv men aldrig någon shettis tidigare, och i ärlighetens namn inte en så ung häst heller.

Han är bukig och i övrigt ganska tunn så jag har funderat på både mask och proteinbrist. Enligt upppfödaren var han maskad ett par veckor innan jag köpte honom så jag vill inte riskera att maska för tätt utan ska göra det om några veckor då jag maskar mina övriga hästar. En sak till som får mej att fundera på om han kan ha mask är att han kliar sej väldigt mkt. Mest på halsen. Kan inte se något i pälsen men hur vanligt är det egentligen med tex nackbandmask på unghästar?

Han åt väldigt mkt första dagarna av gräset här men har lugnat sej lite nu. Kanske några behov som blivit tillgodosedda? Vad jag känner mej osäker på är om han kan behöva proteintillskott nu och vad skulle ni isf rekommendera? Lusern kanske?

Ni som föder upp shettisar hur brukar ni fodra 1-2 åringar på vintern?

Tacksam för svar:bow:

Sv: Foder till 1 årig shettis hingst?

jag skulle nog ha honom under uppsikt och titta på avföringen och se hur den ser ut, kanske du kan ta träckprov och skicka för att få ett garanterat rätt svar?

Ja, det har jag också tänkt på! Är ju tyvärr ingen idé att lita på att han nyligen varit maskad bara för att någon säger det:smirk:

Tycker dock att hans buk minskat lite sen han kom och det var därför jag tänkte att det kan vara okej att maska honom med dom andra sen.

Men självklart bäst att veta redan nu!

På vintern ger jag i stort sett fri tillgång på grovfoder. Skulle han mot all förmodan se tunn ut så finns det ju lucern och kraftfoder, men det behövdes sällan.

Var inte orolig för mask, ta ett träckprov och se vad de visar. Min åring såg tidsvis hemsk ut, men det är inte så konstigt för shetlandsponnyn är den hästrasen som växer snabbast. Min årig var vid nio månader 92 cm. Nu är han 1 år och 2 månader och 100 cm :crazy: Det går så snabbt, därför magrar de ofta av!

Varför inte börja med att göra ett prov på om han har mask eller inte som de flesta föreslagit?
Han kan ju mycket väl vara avmaskad som säljaren säger, men med fel preparat.

Att han åt mycket i början kan bero på att han helt enkelt var hungrig. Han har kanske fått för lite mat tidigare. Om jag var i ditt ställe och hade ett bra bete till honom skulle jag gör en "kolla masken" test och avvakta dels det svaret och dels om han börjar ta upp sig på betet.

Själv har jag för tillfället två stycken shettis hingstar som nu är tre år och jag har haft dem sedan de var ett. Trots att de är halvbröder så har de väldigt olika foderbehov. Den ene är som en "normal" shettis och klarar sig på en vanligt foderstat anpassad till hans ålder och storlek. Den andre har ett enormt proteinbehov och behöver ha fri tillgång på lucern för att inte bli kantig på ryggen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: fjordtokan
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: startpompe
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·
K
Foder & Strö Tips på proteinriktfoder som kommer från bonden. Alltså INTE müsli, pellets eller lusern. Går lantbruksskola så kan få tag i det mesta...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka