foder som kan ge korsförlamning?

B

Binsan

om en häst nu kan få korsförlamning av foder, vilket sorts foder är det då, energi, protein??

eller är det pga för hastigt foderbyte???
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Binsan skrev:
om en häst nu kan få korsförlamning av foder, vilket sorts foder är det då, energi, protein??

Ingendera. Det är omsättningen av stärkelse och socker som hakar upp sig vid korsförlamning.

Däremot tål hästen energi från fett och fibrer utan bekymmer.

Stärkelse finns ffa i spannmål.
HH
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

HH, här ska du få intressant egenprovad info.
Jag har en svår korsförlamningshäst och då det inte gick att få hjälp på djursidan (han reagerar inte bra på de normala sätten) så kontaktade jag en matexpert för människor som i normala fall jobbar med att sätta ihop matsedel för människor med extrem värk.

Rekomendationen var att ge potatis, rå innan nattning då det tydligen finns nått i den som hjälper till vid obalansen i upptaget som korsförlamare har. Och ta i trä om det inet har hjälpt. Ger 2 potatisar varje kväll.Råa, med skal.

Övrig foderstat är lucernstrå, betfor, kli och olja och hö förståss, pyttelite havre.
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

vad krävs för att få korsförlamning av foder då?? eller är det vanligare med att de har överansträngt sig???:crazy:
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Det vanligaste scenariot är nog att en vältränad häst är ställd på en giva med mkt spannmål och har en regelbunden träning som sedan plötsligt upphör en dag. Kroppen är inställd på att lagra in mkt glycogen (från stärkelsen i spannmålet) i muskelcellerna och göra av med det lika fort.

Om hästen blir stillastående används inte glycogenet. Då blir, litet förenklat, lagret överfullt. När den arbetas igen sprängs den överfulla muskelcellen. Hästen får ont och kan inte röra sig.

Hos hästar med återkommande korsförlamningar handlar det ibland om ärftliga defekter i kolhydratomsättningen.

Ibland kan andra tillstånd, t ex brist på vissa mineral och salter samt vissa infektioner utlösa korsförlamning.

Djurjouren

Spontant låter det litet osannolikt att potatisstärkelse skulle bättra Xförlamning. Men man ska aldrig avfärda ngt utan undersökning!
Frågor – vad åt hästen när den hade X, i vilken situation blev den sjuk, vad vidtog du för åtgärder som tydligen inte hjälpte och ändrade du ngt annat samtidigt som du började ge potatis?

HH
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

vad gör man åt det när hästen väl fått det?
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

De första gångerna åt den "vanlig" uträknad foderstat med havre, en annan gång åt den musli etc.


Den får korsförlamning efter VARJE träningspass som är mer än 15 minuter avslappnad skritt......



Allt det klassiska, bytte till ovannämnda foderstat. täcke på alltid, liknande rutiner alla dagar. Mkt ute, mkt avskritt och framskritt etc.Allt det vanliga plus att han får stå med värmetäcke 1 timme innan varje träning



Ändrade inget utom potatisen.

HH[/QUOTE]
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Har du testat en foderstat utan spannmålsprodukter med energi från fibrer och fett och hästen fortsatte att få Xattacker? HH
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Binsan skrev:
vad gör man åt det när hästen väl fått det?


Beror på varför. Om det rör sig om en engångsattack och man kan se en tydlig orsak –tex att hästen fortsatt att få en stor spannmålsgiva trots att träningen blivit inställd så är det ffa att se till att det inte händer igen.

Om det är hästar med tendens till Xattacker ofta eller om den blivit livshotande sjuk i sin Xförlamning är det klokt att ställa om till spannmålsfri (eller åtm kraftigt reducerad), sockerreducerad foderstat där energin ffa kommer från fibrer och fett. Samt se över så mineraltillförseln är OK.HH
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Lånar denna tråd, eftersom den har samma ämne som jag behöver hjälp med. Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård....
Jag har problem med att mitt sto får återkommande korsförlamningar/tyingups.

Hon får följande foder/dag:
12 kg hösilage
3kg Krafft groov90
2dl soja
4dl linfrökaka
2dl betfor(torra volymen)
1dl blå miner(kraffts)
och även biomag, rehalyt basic, muskel-e, och b-vitaminer. Fodras 4ggr per dygn och står på halm.

Oftas så kommer ju problemen efter en dags vila även om jag denna dag tar bort 1kg groov och betforn.
Försöker köra lugna pass om hon har vilat en dag, men det är nästan som om hon kan stressa sig till problemen själv.
Hon är en känslig madam som varken kan äta lucern, havre eller kornkross. Dessa produkter får hennes hjärna att gå på helvarv:smirk: Även hipposprodukter(har fått breed och basic tidigare) har en tendens att hetta upp damen...
Nu mera fungerar hon alldeles utmärkt i humöret med denna foderstat.

Hon är välmusklad och i fint hull med en riktigt fin hårrem, ja jag vill påstå att hon så när som på nämnda problem mår som en prinsessa.
Hon är ridbar, jobbar varierat, rätt och gärna och är för att vara henne cool i skallen. Ridpassen avslutas alltid med nedläggning och avskrittning minst 15min. Börjar hon svettas eller hetsa upp sig under ridpassen så försöker jag bryta och skritta, men ibland så upptäcks detta för sent.

Hon har lätt för att tunna ur och gör hon det så sätter jag in olja(2-4dl). Linfrökakan har bidragit till att hon nu kan äta hösilage utan att få lös mage.
Har ni några förslag på vad jag kan göra mer för att hjälpa henne i från dessa besvär?
Jag vill gärna att hon ska få en helt fri vilodag, då hon inte är mer än fem år.
Kan ett BOT-ländtäck hjälpa henne tro, kanske i de akuta stadierna i alla fall? Vid akuta stadier nu så masserar jag in henne med arnika och hon får extra täcke på sig och vi promenerar lugnt. Hon får även stora doser b-vitamin och vi har metacam att ta till om besvären inte släpper på några timmar. Enligt mig så får hon endast måttliga besvär som, stel gång, hårda muskler märker hennes olustighet på krafsande i boxen. Sällan svettas hon också...

Hon får massage regelbundet (ca. 1ggr/14 dagar).
Hur stora och långvariga tror ni att hennes muskelvärdens försämringar är?
Har fått spridda bud av olika veterinärer hur jag ska göra efter besvär, den ena säger jobba direkt ut och trava lågintensivt arbete/töm musklerna och den anrde säger vila...
Jag går på veterinär nr.1, då hon oftast blir dålig av långvarig vila...

Hon är halvblod med fullblodsmamma, som hade samma problem...

Förslag eller tankar mottages tacksam om hur jag ska få min ögonsten symtomfri.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Enligt boken "Hästens konvalens" så drabbas de snabba muskelfibrerna endast (antagligen pga de innehåller mest glykogen).

Vad det gäller foderstat så ska mana enligt författarna vara försiktig med för mkt energi och protein i sin foderstat. Och sen måste man ta bort så mkt stress som möjligt ( ex på stress: oreg. träning, felaktig skoning, otrivsel i stallet osv). Undvik att behandla med glukokortikoider i onödan. Även ACTH preparat kan utlös myolys.

Dom rekommenderar förutom att se över foderstat och stress att hästen tränas varannan dag för att minska glykogenhalten i de snabba fibrerna. För en ridhäst rekommenderar dom då galoppträning i intervaller, gärna i motlut.

Efter en akut skada rekommenderar dom en veckas vila i hage för att vila och återbygga skadade muskelfibrer.

/Maria
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Jag har inte läst ”Hästens konvalescens”. Ser att den har många kunniga författare. Skulle man påstå att det är energi i allmänhet eller protein som framkallar korsförlamning så har man trots den allmänna kunnigheten fel.

Kan dock inte tänka mig att medförfattaren Arne Lindholm, muskelforskare och korsförlamningsexpert skriver så? Han har ju bl a ägnat decennier åt att föreläsa om att man ska byta ut energin från stärkelse mot fett för x-hästar. Inte att man ska begränsa energi eller protein allmänhet.

I de flesta fall orsakas korsförlamning av fel i omsättningen av stärkelse och lättlösliga kolhydrater, ibland av selen, e-vitbrist, saltobalans eller vissa infektioner. Finns inget fall beskrivet utlöst eller orsakat av allmänt energi- eller proteinöverskott. Fett tolereras väl av xhästen.


Lästips: Lindholm, Valentine, Mickelson, Valberg, McGowan, Annandale.. HH
 
Sv: foder som kan ge korsförlamning?

Tror jag skrev lite skumt. Vad dom menade i boken var att vid konvalesensen ska man dra ner på kraftfoder och proteingivan.

/Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 208
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp