foder som är bra för leder?

vinkelina

Trådstartare
finns det nått som är bra att ge lite "äldre" hästar, för att förebygga, underlätta problem med leder osv?

för människor finns det ju massor med naturperparat, som gör att man skall orka mer, gå mer osv.

fundera då mitt sto är 17 år gammalt, har gått 11 år på ridskola och dessutom har en tendens att vara lite rund.

Sv: foder som är bra för leder?

Jag vet inget om det, men har hört att nypon ska vara bra. Det finns ibland en banner häröver med reklam för hippovitae som visst säljer något nyponxtrakt för ledarna.

Ska visst funka på både människor och hästar vad jag har hört.

Jag ger min 30-åring Cosequin och tycker att jag såg en väldig skillnad när jag började med det. Tydligen kan det variera från individ till individ. Har du möjlighet att köpa en mindre dos för att prova en månad kan det vara bra.

Det är rätt dyrt, ca 2500 kr för 7 mån men jag har jämfört med andra glukosamin-preparat och utslaget över tid var det det mest prisvärda.

Lycka till!

Cortaflex och Glucosamin sägs ju vara bra för leder, men jag har inte testat så kan inte riktigt uttala mig om hur bra det är :p Har dock också funderat på att börja ge ngt liknande till en av mina hästar som är 19 i år :)

Glukosamin är väl det vanligaste prepparatet. Det finns inga undersökningar på att det verkligen fungerar på häst. Dock så har jag pratat med vet och ET och de ansåg att det kan ge lindring iaf hos vissa individer. Man får helt enkelt prova och se om det ger någon skillnad. Jag tyckte att det gjorde det på min häst.

MSN är också ganska vanligt. Detta kör jag på min häst ibland, tycker det visar skillnad.

Djävulsklo har inte jag sj testat men mamma har det till sin vallack och det verkade fungera.

Prepp som jag ej har någon erfarenhet av: Cortaflex, Flexijonit, nyponpulver

Kommer inte på fler nu...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar