foder russtravare

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare anna_saga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 869
A

anna_saga

Hur mkt mat och hö får era hästar om dagen?. Hur mkt ska ett russ ha, som är ifull gång med träningen?.;)

Sv: foder russ

Det beror ju alldeles på vad du har för värden på hö:t..
Ett hö med högt protein värde ska man inte ge så mycket av till ponnyer, då kan man behöva späda ut det med t.ex halm.
Ett hö med lågt kan man ge fri tillgång på.

Jag tycker det är bättre att hitta ett med lågt protein så man kan ge fri tillgång.

En häst ska ju äta ungefär 2% utav sin kropsvikt varje dag. Ju mer den arbetar ju mer utav dom där 2% ska vara kraftfoder!

eh va ? Aldrig hört ..
Det är ju inte massan som bestämmer hur mycket hästen behöver utan det som hö:t och kraftfodret innehåller.

Men en häst som jobbar behöver ju inte MINDRE grovfoder. En häst behöver 1-1,5 kg TS grovfoder/100 kg häst.

aha, såg just felet! Tror att hästen ska ha 2% GROVFODER av sin vikt varje dag + kraftfoder beronde på hur mkt den arbetar!
Det verkar stämma lite bättre! Det är iaf så jag utgår från när jag betsämmer hur mkt hästen ska äta!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
687
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
952
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka