foder på sommaren

K

Klackskor

om ni rider era hästar på sommaren,
minskar ni hömängden eller tar ni bort den helt eftersom det är gröngräs ute?

Sv: foder på sommaren

Tar bort den helt. Hö är helt onödigt att lägga ut, hästarna luktar inte ens på det om det finns tillräckligt med gräs (vilket det finns, i överflöd).

Ger du något extra/annat foder då istället?

Det finns oftast ingen som helst anledning att ge hö på sommaren, (vid dygnet-runt-bete) hästen har ju redan fri tillgång till grovfoder...

Man kan lägga till kraftfoder om hästen faller ur av bara bete, men det är mycket individuellt om det behövs eller inte.

Jag brukar bara ge salt och mineralfoder som tillskott till betet.

För hästar som är installade nattetid är det självklart att ge något att äta under natten, däremot.

Jag ger kraftfoder vid sommarbete dygnet runt medan hästen rids. När hon vilar så får hon inget kraftfoder alls, utan bara gräset.

vilken månad slutar du ge hö och vilken månad "tar du tillbaka" höet då? :) Tar du bort höet första dagen i grönhagen och ger du igen runt slutet av augusti då kanske eller?

ps, vilket av minerfoderna ger du då? (vet självklar tatt det är från häst till häst, nyfiken bara
finns det något specielt miner som man kan använda vid just betet?)

Senast ändrad av en moderator:

Normalt får hon 1½ kg krafft grund och 3 dl betfor. På sommaren får hon ½ - 1 kg krafft grund och 3 dl betfor.

vilken månad slutar du ge hö och vilken månad "tar du tillbaka" höet då? Tar du bort höet första dagen i grönhagen och ger du igen runt slutet av augusti då kanske eller?

Det brukar fasas över helt naturligt, sas.
När gräset börjar titta upp i vinterhagarna brukar vi sluta med lunchhö, för det vill de ändå inte ha då. Sedan vänjer vi in dem på betet gradvis, samtidigt som utevistelsen förlängs så att eftermiddagshöet försvinner.
Sedan brukar även morgonhöet lämnas kvar i boxarna, så då är det bara att släppa ut dem direkt på betet på morgonen.

Kvällshöet tas bort direkt när de börjar vara ute även på natten.

Sedan blir det ungefär lika när de flyttar in igen framåt hösten, kvällshöet läggs på direkt vid första natten de står inne.

ps, vilket av minerfoderna ger du då? (vet självklar tatt det är från häst till häst, nyfiken bara
finns det något specielt miner som man kan använda vid just betet?)

Jag brukar ta det som används till de installade hästarna, oftast Kraffts Miner Grön och salt.

nu red ju inte jag min häst i sommras, han var ju bara 2 år då. Men vi hade en jättebra hagen med bra gräs så vi gav inget hö. däremot så var Fellow ganska mycket för tunn i kroppen så han fick gå på korn olja och lite krafft groov 125. Men i slutet av sommaren så var han jättefin i hullet och nu har han blivit en riktig snygging. Ponnier brukar ju ha lätt för att bli lite småfeta sådär, men med honom var det annorlunda då. Men denna sommaren tror jag inte att jag behöver fodra honom. Det borde räcka med gräset i hagen....

förresten, helt apropå ingenting, vi ska låna en kompis hage i sommar. Han har haft tjurar i den innan. jag har för mig att de behöver lite mer näring än vad hästar behöver stämmer det? (nån som vet!?) men det kan väl inte vara för mycket för två ponnier (en 3åring och en 1åring)...?

Det finns oftast ingen anledning att stödfodra med hö såvida man har ett bra bete för hästarna. De kommer ändå inte bry sig om höet utan det kommer bara ligga och bli förstört så det är helt onödigt. Hästarna klarar sig i regel väldigt bra på att få äta grönt gräs dygnet runt även om de motioneras. Det enda som man brukar möjligen behöver komplettera med är kanske lite mineraler och sedan salt, givetvis är det viktigt att se till att hästen har fri tillgång till fräscht vatten hela tiden också. Vid behov kanske man behöver komplettera med lagom mängder kraftfoder om man har en häst som rids eller motioneras hårdare alternativt har svårt för att hålla hull, inte kanske kan tugga i sig fullt så mycket gräs osv.

*KL*

Våra får bara hö i normala fall så inget extra på sommaren efter det att det vants över på gräs.
De får extra hö på hösten när gräset börjar tryta.

// M

Nej ger inget grovfoder på sommaren.
Brukar ge lite korn, lucernpellets och ev lite olja för att inte han ska tunna ur och sen för att få i han mineralerna (är rätt svårfödd) sen ökar jag lucernet efterhand gräset blir sämre och ev oljan.

Vid vårkanten kan det vara motiverat att ge hö, även om gräs finns. Spätt vårgräs har ganska lite växttråd i sig. När hästarna väl ratar grovfodret helt, så brukar jag sluta lägga ut.

Kraftfoder brukar heller inte vara nödvändigt ont. Många verkar underskatta betet och det är ju synd. eftersom betet är ju en tillgång. Många verkar ge kraftfoder på sommaren enbart för att dom inte tror gräset ger något...och då kan man ju fundera på varför de flesta hästar ser ut som vandrande tunnor just på sommaren ;)

Senast ändrad:

Ang mineraler. du vet väl att mineraler brukar oftast vara överflödigt på ett bete ? Hästägare överutfodrar gärna med mineraler på sommaren av någon konstig anledning. OM det skulle råda allvarlig mineralbrist i marken så skulle knappast gräset växa. ;)

Hö till häst som går på bete? Det var väl lite dumt att fråga något sådant. :P Jag ger aldrig någon av våra hästar som går på dygnet-runt-bete hö, men om dom fortfarande rids så får dom självklart lite extra kraft. Men grovfoder har dom ju ute i hagen. :D

Frågar man inte så får man ju inte veta...

// M

Vi ger alltid lite hö på sommaren för att hålla igång magarna om de skulle bli skadade eller liknande. Våra äter gärna hö fast de har gräs.

Våra hästar får inge hö, mer än i specialfall (om de skulle bli halta eller så) eftersom de går ute iprincip dygnet runt och äter gräs.

Kraftfoder ger jag om det känns att det "behövs", men vad jag vet får ingen i vårt stall några större mängder på sommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka