Foder på bete?

linafina

Trådstartare
Jag vet att det beror på hur betet är och så, men hur gör nig under hela betet när det gäller mineraler och sådant? I slutet mot betet stödutfodrar ni med hö och kraftfoder då eller hur gör ni?

Jag ska släppa min lille på hingstbete nu bland ettåringar och funderar på det här med mineraler och om man kanske ska stödutfodra mot slutet av betet.

Hur gör ni?
 
Sv: Foder på bete?

linafina skrev:
Jag vet att det beror på hur betet är och så, men hur gör nig under hela betet när det gäller mineraler och sådant? I slutet mot betet stödutfodrar ni med hö och kraftfoder då eller hur gör ni?

Jag ska släppa min lille på hingstbete nu bland ettåringar och funderar på det här med mineraler och om man kanske ska stödutfodra mot slutet av betet.

Hur gör ni?

Jag har BRA bete, klöverbete. Jag tar bort ALLT kraftfoder samma dag de går ut på betet. De får en näve krubbskrammel och mineraler bara. I början går de in på nätterna och får då hösilage, men sen är de ute dygnet runt. Kommer in en stund varje dag och får då mineraler (Krafft Miner grön), ger pelletterade mineraler så de äter dem rent.

inget kraftfoder alls om jag inte ser hästen går ner, gäller både föl, unghästar, digivande ston och vuxna hästar. Bara EN som behövt stödfodring och den visade sig vara sjuk..

På hösten när betet börjar tryta så stödfodrar jag med stråfoder och börjar lägga på kraftfoder igen.
 
Sv: Foder på bete?

linafina skrev:
Jag vet att det beror på hur betet är och så, men hur gör nig under hela betet när det gäller mineraler och sådant? I slutet mot betet stödutfodrar ni med hö och kraftfoder då eller hur gör ni?

Jag ska släppa min lille på hingstbete nu bland ettåringar och funderar på det här med mineraler och om man kanske ska stödutfodra mot slutet av betet.

Hur gör ni?

Min häst fick extra kraft i form av Åsebro samt några kilo extra hö varje dag. Detta berodde dock endast på att tävlingssäsongen börjar i Juli/Augusti så vi ligger i hårdträning under denna perioden, då räcker inte endast bete till min svårgödda häst.

Hade hon enbart gått på vila eller prommenadridning så hade hon nog fått klara sig på enbart betet då detta var ganska bra. Eventuellt stödfodrat i slutet då hon som sagt är lite svårgödd.

Mvh//LG
 
Sv: Foder på bete?

Jag vill gärna ge lite salt och mineraler på betet, men Pinky vägrade i somras äta det vad jag än gjorde. Det var bara att ge upp och låta henne klara sig på gräset... :cool:
 
Sv: Foder på bete?

Vi stödfodrar alla fyra hästarna med hö och kraftfoder ett tag eftersom vi släpper dem så tidigt, ibland redan i april om vädret tillåter och då räcker inte betet, även om det är ganska bra.

När gräset växer ordentligt får de tre stona inget annat än mineraler (Krafft Miner Grön) och saltsten.
Valacken är väldigt svårfödd och motionerar ganska mycket på sommaren, han får ½-1 kg Fibergi Bas beroende på vilket arbete han utför/hur han klarar att hålla hull.
 
Sv: Foder på bete?

Mineraler är ofta överflödigt på bete..man brukar säga att: så länge det växer och så länge hästen håller hull så får den i sig tillräckligt av vad den ska...och även mineraler. Mineraler finns ju i gräset ;-))...Många glömmer bort det...tyvärr...Sedan att hästar äter mineraler ändå brukar hänga i hop med att hästar äter allt som smakar gott och som faller dom i smaken..minerlarer brukar oftas vara prepararede med salt..då smakar det gott...
 
Sv: Foder på bete?

Mynta2 skrev:
Mineraler är ofta överflödigt på bete..man brukar säga att: så länge det växer och så länge hästen håller hull så får den i sig tillräckligt av vad den ska...och även mineraler. Mineraler finns ju i gräset ;-))...Många glömmer bort det...tyvärr...Sedan att hästar äter mineraler ändå brukar hänga i hop med att hästar äter allt som smakar gott och som faller dom i smaken..minerlarer brukar oftas vara prepararede med salt..då smakar det gott...

Och har man någon gång slagit hö på vallen och sett mineralanalysen så vet man också när det behövs mineraler. Dvs man ska inte alltid utgå från att det räcker, det beror helt på marken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 764
Senast: Ise
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 667
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp