Foder mot grus i urinen?

MonteRose

Trådstartare
En av mina katter har drabbats av akut cystit, som veterinären skrev, och har fått Metacam tills urinprovet är analyserat.

I kattaffären blev jag rekommenderad och köpte provpåse av James Wellbeloved torrfoder som ska innehålla tranbär för att hjälpa till att lösa upp gruset.

Finns det nån här som har erfarenhet av att detta funkar?

Tacksam för svar.

Sv: Foder mot grus i urinen?

Jag har ingen erfarenhet av just detta fodret, men har svårt att tänka mig att tranbär kan lösa upp gruset. Däremot kan det surgöra urinen, vilket kan minska risken för infektion.

Det finns medicinska foder hos veterinären som har den effekten du efterfrågar. Jag hade satsat på ett sånt i stället.

Mina katter (en av dom har urinsten) äter RCs Urinary, det enda jag hittat som de gillar.

Du ska öht. inte ge något specialfoder innan du vet vad det handlar om för typ av urinsten. Din veterinär kommer råda dig i foderfrågan när de vet vad det handlar om för typ. Surgörande foder löser upp tex. struvitsten men skapar en gynnsam miljö för kalciumoxalatstenar så jag tycker inte att du ska göra någon förändring i foderväg förrän veterinären sagt något om det.

Tack för svar!

Det låter klokt att vänta med matbyte innan vi vet nåt mer om gruset. Så ska jag göra. Veterinären sa att jag skulle fortsätta med mitt vanliga torrfoder som dög enligt vetten men att jag skulle blöta upp det så mycket som vanligt.

Katten har inte kissat på hela natten och i morse gick han bara en gång och då blev det en klump större än en halverad negerbulle :banana:

Jag har sovit på köksgolvet brevid lådan men i natt vid tre-tiden när inget hänt sen 21-tiden så hasade jag mig in i sängen och katterna följde tacksamt efter.

Det som hjälpt min katt bäst (han har struvitsten) är att se till att han dricker. Jag har vatten på flera ställen, inte vid maten, och i genomskinliga glasskålar.

Precis, och detta inbillar jag mig ha koll på. De har en fontän som jag ser dem dricka i dagligen plus 4 st andra utplacerade vattenskålar i varierande material.
Veterinären sa att det min katt nu drabbats av (han nämnde nåt långt namn som jag inte kommer ihåg) har de inte sett nån orsak till.
Det enda de visste med säkerhet är att kastrerade hankatter var överrepresenterade.
Hade inget med mat, vätskeintag eller ute/inne-katt att göra.

Nej ett foder med tranbär lär inte lösa problemet.
Som tidigare skrivits, vänta på svaret ang vilken sten det handlar om (vilket jag iofs tycker är lite konstigt att du inte redan fått veta, det är ju bara att centrifugera urinprovet och kolla i mikroskop så ser man vad det är för kristaller... det borde du inte behöva vänta på svar på!) När det gäller foder, finns det vissa foder som bara säljs hos veterinärer - Hill's s/d och Specifics FSD som löser upp struvitsten. Är det kalciumoxalat kan de inte lösas upp utan måste opereras ut om de är såpass stora att de stör. Efter ett par månader på ett upplösande foder går man över på en livslång diet på förebyggande foder tex Hill's c/d eller Specific FCD.
Glukosamin kan ha en positiv effekt på urinblåsans insida, så att ge tex Seraquin nu i början efter cystiten är inte fel.

Precis, och detta inbillar jag mig ha koll på. De har en fontän som jag ser dem dricka i dagligen plus 4 st andra utplacerade vattenskålar i varierande material.
Veterinären sa att det min katt nu drabbats av (han nämnde nåt långt namn som jag inte kommer ihåg) har de inte sett nån orsak till.
Det enda de visste med säkerhet är att kastrerade hankatter var överrepresenterade.
Hade inget med mat, vätskeintag eller ute/inne-katt att göra.

FLUTD - Feline Lower Urinary Tract Desease sa säkert din veterinär!? Ett samlingsnamn för problem med urinvägarna, som kan bero på en massa saker. Men att säga att mat, vätska etc inte har med det att göra var nog lite magstarkt. Allt har nog betydelse tillsammans, men inget enskilt i sig.

Tack för dina svar och tips!

Jag fick för mig att odlingen skulle ta den tiden innan jag skulle kunna få svar.

Jag känner inte igen FLUTD, tror inte det var det han sa men när de ringer i dag så ska jag ha papper och penna berett så jag kan anteckna ordentligt.

Fick svar i dag på analyserna. Vetten ringde typiskt när jag satt o red så papper o penna fanns icke till hands. I alla fall så fanns det inga bakterier i urinen och kristallerna var ganska få och det fanns ingen anledning till specialfoder.

Om han får problem igen så tas urinprov direkt från blåsan för noggrannare analys.

Vetten sa att stress kan utlösa detta och det tror jag är orsaken i detta fallet. Båda mina katter är skygga och nervösa av sig och förnärvarande hålls det på med stora markarbeten runt huset som dönar och skakar förskräckligt.

Och att blötlägga torrfodret uppskattas inte av katterna men det kanske bara gör att de äter lite mindre o går ner lite i vikt. Veterinären och skötaren hade somliga besvär med att känna blåsan på honom då han är i något överhull :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits