Foder/mineraler på betet?

majola

Trådstartare
Min unghäst ska förstås gå på bete i sommar. Har med största sannolikhet fixat ett bete där hon får gå med en jämnårig halvsyster. :)

Den andra hästens ägare berättade att de ger lite extra foder, vilket jag inte har något emot. Det blir ju mest symboliskt, men jag tycker det är bra att hästarna hanteras dagligen, och så kan man ju ge extra salt och mineraler på det sättet.

Men till frågan då: Vilka mineraler ska man ge på betet? Miner grön? Jag funderar på att hon i kraftfoderväg ska få ca 1,5 dl kli och 1,5 dl linfrökaka, eftersom hon äter betfor, kli och linfrö hemma. Dock vill jag inte att de på betet ska behöva blötlägga linfrö i kokande vatten, eller blöta betfor och ha sig. Kli och linfrökaka kan de ju bara fukta precis innan fodring.

I övrigt kommer de att gå ute och äta gräs dygnet runt. Hon behöver säkert inget kraftfoder för att hålla hullet, men jag vill gärna att hon äter ungefär de fodermedel som hon har annars, för magens skull. Tänker jag helt knasigt? Och vilket mineralfoder skulle ni välja?
 
Jag ger miner grön på betet. I pelletsform. De korkade små djuren är såå lyckliga över sina 'kraftfoderpellets' *hohoho*

Jag tillskottsfodrar generellt inte på betet om det inte behövs, jag har gott om tid på hösten att sakta fasa in kraftfodret.

Däremot så tycker jag det är helt okej med kliet såtillvida att det innehåller mycket fosfor, och betet ligger högt i Ca/P-halt på de flesta ställen (här gör det det garanterat). Linfröet känns i ärlighetens namn bara onödigt! Iofs i sådan pluttmängd du talar om gör det varken till eller från och du kan ge vad du vill eg.

men för atts vara på din fråga - jag lägger INTE på mat på betet om det inte behövs, och använder miner grön. Skulle jag vilja ha mat i krubborna när de kommer in (går in under värsta insektsplågetiden på dagen) så ger jag en näve av 'det som finns hemma', oftast breed eller havre eftersom det alltid ingår i foderstaten och således alltid finns hemma och har lång 'hållbarhetstid'.
 
Tack för ditt svar.

Hon äter inte gärna kli utan något i, så det får nog bli linfrökaka ändå. Som du skriver är det ju så små mängder att det knappast gör någon skillnad. Jag hade inte tänkt ge henne något kraftfoder, men om det nu är så de gör så känns de helt ok. Jag är så glad för betesplatsen att jag går med på det mesta!

Miner grön alltså. Tack tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Ace
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp