foder med lågt energ innehåll

A

anvandarnamn

Energibehov 57,15 MJ
Foderstaten innehåller 61,8MJ

har försökt räkna lite själv, för skojs skull.

och som ni ser är energi innehållet i "foderstaten" hög, som den ser ut nu har jag lagt BARA 6kg hösilage och inte lagt till något kraft foder, hur ska jag göra för att hålla nere energi halten?

och kunna ge henne mer mat?
jag kan ju kappast föda ett tvåårigt halvblod på 6kg hösilage om dagen.,

(nu har jag gett henne 7kg hösilage, 1kg havre om dagen och lite betfor + mineraler men det ska jag lägga av med på tok för mycket energi!,)
kommer även lägga till lusern för mer protein..

Sv: foder med lågt energ innehåll

Är det så farligt då ? Är hästen extremt lättfödd så du måste tabellräkna på milimetern ?

Jag undrar hur du kan få till ett underhållsbehov på 57 MJ till ett tvåårigt halvblod? VAD har du då räknat på för blivande vuxenvikt?

Normalvikt för medelstora vuxna halvblod är 600 kg
Det ger enligt SLU-häftet ett underhållsbehov på 74 MJ för en tvååring.

Så skyffla du i din häst ännu mer hösilage och se framförallt till att proteinbehovet är täckt!

Tycker också 57 mj låter otroligt lite för ett växande halvblod! Det kan inte stämma!
Endast 7 kg tycker inte jag är snällt att ge, låter i absolut minsta laget OM det inte är väldigt torrt . Fast jag skulle personligen aldrig låta nån av mina hästar stå på sån liten grovfodergiva om de nu inte gick att få i dom mer.
Hur mkt lusern ska du ge?

57 MJ är vad jag räknat ut att min extremt lättfödda 23-årige haflinger, c-ponny, promenadhäst pga artros, behöver. Det låter väldigt lite till ett växande halvblod.

Men nu "lånar" jag tråden för faktum är att jag har just problemet som TS beskriver. Vi har fått mycket energirikt hö i år och energibehovet för min flinga fylls av endast 5 kg hö och inget annat. Det går ju inte så klart, så vad sjutton gör jag nu? Jag står inackorderad och det finns inte möjlighet att förvara annat grovfoder i stallet än stallägarens egna. Jag måste alltså få ihop en vettig foderstat med detta hö, går det?

7 kg hösilage är ju typ ingenting.... skulle ge mer och skippa havren, du kan inte få tag i ett annat med sämre värden ??

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka